Author Topic: Mijn eerste covers op Youtube.  (Read 2203 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Offline Farid

• Member
  • *
Mijn eerste covers op Youtube.
« on: 10 April 2012, 19:23:57 »
Hoi,

Na lange tijd besloten mijn Sax te laten reviseren en het spelen weer op te pakken.

De eerste resultaten heb ik op Youtube geplaatst.

De laatste is overigens opgenomen met een Shure Beta 98 h/c die ik voor mijn verjaardag heb gekregen!

#Invalid YouTube Link#

#Invalid YouTube Link#

#Invalid YouTube Link#

Wat vinden jullie ervan?

Alvast bedankt voor jullie reacties.

groet,

Farid

Offline Invisible

• Member
  • *
    • http://www.quatreforte.nl
Re: Mijn eerste covers op Youtube.
« Reply #1 on: 10 April 2012, 19:48:46 »
Klinkt opzich wel goed, maar om even wat opnamekundige opbouwende kritiek te geven :-D:

-Je gebruikt veel te veel galm ten opzichte van de backingtracks, dat klinkt al snel als een "goedkope" manier om een opname op te krikken en doet gewoon afbreuk aan je toch wel redelijk goede opname.
-Esperimenteer eens met mic-opstelling, in het filmpje not over you zie ik dat je de mic vooral in de beker gericht hebt. Hij moet huist tussen de beker en de kleppen van je linkerhand in gericht worden. Zo heb je een meer optimale mix van laag uit de beker en hoog bij je linkerhand vandaan.
-Bij price tag heb ik het idee iets van clipping te horen, neem dus liever iets minder hard op, de apparatuur is tegenwoordig dermate goed dat je niet perse zo luid mogelijk op hoeft te nemen om ruis uit de weg te gaan.
-Je hebt de sax helemaal links gepand (bij you give me... in ieder geval), dat klinkt erg vermoeiend om iets wat centraal staat keihard aan slechts één kant te horen. Zang en solo-instrumenten altijd vol in het midden pannen.
-Wat voor audiointerface en bewerkingssoftware gebruik je?

Qua spelen nog de opmerking dat je veel noten aanzet die juist wat meer gebonden mogen, klinkt een beetje houterig zo namelijk. Ook is er wel veel leuker repertoire te spelen wat meer op sax gericht is, van deze drie vind ik eigenlijk alleen not over you passen voor sax. Deze is dan ook het beste gemixed van de drie vind ik. Price tag is duidelijk wat te laag om lekker op tenor te kunnen spelen, zou je eventueel nog een octaafje hoger kunnen spelen. Bij You give me... stem je niet helemaal met de backing track.

Maar welkom op dit forum en tof dat je hier je opnames durft te posten en om kritiek durft te vragen!!
Sopraan: Selmer Mk.VI (1972) + Yamaha custom 4CM
Alt: Yamaha YAS-62 Purple label (~1985) + Selmer SD20
Tenor: Selmer Reference '54 (2013) + Selmer soloist + Ponzol M2 110

Offline Farid

• Member
  • *
« Reply #2 on: 10 April 2012, 20:09:36 »
Hoi Invisible,

Bedankt voor je feedback. Hier heb ik wat aan!
Ik gebruik voor mijn opnamen de m-audio firewire solo interface. Hierop sluit ik nu de Shure beta 98 h/c aan. (Laatste video)
De eerste twee opnames heb ik met een zangmicrofoon opgenomen. Door de Shure hoef ik nu niet meer vast bij de mic te blijven staan, en bedankt voor de tip voor de positie van de microfoon!

De software die ik nu gebruik is Mixcraft 5. Binnenkort krijg ik van een vriend wat uitleg over Cubase, dat schijnt beter te zijn.
Dat het saxofoongeluid met name links te horen is, is mij ook opgevallen. Toch stond de "pan-knop" in het midden. (Ga ik uitzoeken.)

Voor mijn volgende opname zal ik rekening houden met:

- Juiste mic positie
- Veel minder reverbe.
- Letten op "pan-instelling"
- Minder tonen aanzetten
- Oppassen voor clipping (Er gaat soms een rood lampje branden op de audio interface als ik hard speel, ik neem aan dat ik dat daar aan kan zien?)
- Beter stemmen  :oops:

Nogmaals bedankt voor je tips en ik zal zodra ik weer een video heb gemaakt de link hier weer posten.

(Op deze manier ga ik dan misschien stap voor stap vooruit!)

Groet,

Farid

Offline Invisible

• Member
  • *
    • http://www.quatreforte.nl
« Reply #3 on: 10 April 2012, 20:26:17 »
Cubase is wel een hele goede tool voor dit soort zaken, maar ook zo uitgebreid dat je eerst een hele studie daar aan moet wijden. Maar staar je vooral niet blind op zulke uitgebreide programma's, het valt en staat altijd nog gewoon met je opname.

Overigens zijn clip-on microfoons zoals jij hebt inderdaad lekker makkelijk om mee te spelen en voor een band of op podium erg geschikt, maar wil je echt mooie thuisopnames maken zou je nog eens kunnen kijken voor een goede condensatormicrofoon, bijvoorbeeld een AKG perception. Maar die je nu hebt voldoet zeker wel hoor.

Dat rode lampje geeft inderdaad clipping aan en dat is een doodzonde in opnameland waar lijfstraffen opstaan :-D
Sopraan: Selmer Mk.VI (1972) + Yamaha custom 4CM
Alt: Yamaha YAS-62 Purple label (~1985) + Selmer SD20
Tenor: Selmer Reference '54 (2013) + Selmer soloist + Ponzol M2 110

Offline Maaarten

• Member
  • *
    • http://www.flickr.com/photos/48214269@N08/
« Reply #4 on: 10 April 2012, 20:56:00 »
Over de stemming, een vuistregeltje:
Beter iets te hoog dan iets te laag! Te lage stemming hoort zelfs iemand die niet muzikaal is.

Succes met de volgende opnamen(van opnemen weet ik echter niet zo heel veel, alhoewel ik zelf ook weleens opneem)

Offline Albert

• Member
  • *
    • Music makes the world go round
« Reply #5 on: 23 March 2013, 14:01:33 »
BadCuyp Amsterdam:

[size=85]...................
Alto Buescher True Tone 1926, Alto Yanagisawa 1986, Grassi stempel sopraan, Vandoren 3[/size]