Author Topic: nieuwe tenor  (Read 5406 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Offline willemijn

• Member
  • *
nieuwe tenor
« on: 08 June 2012, 21:01:17 »
Ik heb nu ook een nieuwe tenor. Een oude.

Gekocht via marktplaats, vond het nog behoorlijk spannend. Van te voren nogeven advies gevraagd van de kenner, het leek hem geen slechte koop. Van de week is hij even helemaal nagekeken en netjes afgesteld.

Het is nog best lastig, ondanks dat het verschil met een alt niet eens zo heel groot is. Sommige noten moet ik echt anders spelen. Eerst maar even wennen.

Hier wat plaatjes:

Offline jthole

• Member
  • *
Re: nieuwe tenor
« Reply #1 on: 08 June 2012, 21:46:52 »
Een Martin!  =D>

Ik heb een Indiana alt. Toendertijd was het de "mindere lijn" van Martin, maar ik vind de Indiana niet onderdoen voor de duurdere Committee II of III.

Gefeliciteerd!

Edit: ik ben heel benieuwd hoe hij je gaat bevallen  :D
A: Martin Indiana + Selmer SA80 II / Vandoren V16
T: Martin Committee III / OL Tone Edge
B: Keilwerth Toneking / OL Tone Edge

Offline drietenor

• met dubbele embouchure
  • Member
  • *
  • anser custodis animus
« Reply #2 on: 09 June 2012, 00:27:56 »
Gefeliciteerd, het is een mooi instrument.
Al een geschikt mondstuk gevonden :?:
De saxofoon is gebaseerd op technologie van 1810

Offline the martin

• Member
  • *
    • http://www.themartinstory.net
« Reply #3 on: 09 June 2012, 08:42:46 »
Mooie staat zeg...  =D>

Offline jthole

• Member
  • *
« Reply #4 on: 09 June 2012, 09:14:51 »
Misschien een keertje opnieuw gelakt? Martin graveerde de instrumenten pas na het lakken, en het lijkt op de foto alsof er lak op de gravure ligt.

Is overigens voornamelijk voor verzamelaars interessant; Martins zijn zo dik, die kunnen wel een of twee lakbeurtjes verdragen  :-D

@ Willemijn, wat voor mondstuk ga je gebruiken?

Offline niesten

• Donateur
  • **
    • http://www.ronits.nl
« Reply #5 on: 09 June 2012, 12:28:32 »
Gefeliciteerd met je nieuwe liefde :)

Offline willemijn

• Member
  • *
« Reply #6 on: 09 June 2012, 15:27:11 »
Of hij herlakt is vind ik moeilijk te zeggen. Zo op het eerste gezicht denk ik van niet. Maar he, ik heb nog nooit een herlakte sax gezien, dus wat weet ik er van.

Qua mondstuk zat er nog het originele mondstuk bij, van Martin. Wel leuk voor de heb, natuurlijk, maar het klonk niet helemaal naar wens. Ik heb nu een System 54 mondstuk liggen om uit te proberen. Kan ik voor niet al te veel overnemen, en ik denk dat ik dat ga doen. Speelt fijner en het geluid is ook veel beter.

Offline jthole

• Member
  • *
« Reply #7 on: 09 June 2012, 15:51:33 »
Ik denk dat de System '54 een kopie is van de Yamaha 4C of 5C? Goede neutrale mondstukken om mee te beginnen, in dat geval.

Offline Maaarten

• Member
  • *
    • http://www.flickr.com/photos/48214269@N08/
« Reply #8 on: 09 June 2012, 16:47:31 »
Mooi ding. congrats.

Het lijkt me herlakt(het klopt dat het moeilijk te zien is, soms weet ik het ook niet) maar het lijkt me wel netjes gedaan adhv deze fotos. Dat gebeurde nu eenmaal veel vroeger, zeker in de VS. (ik weet niet of deze altijd in europa gebruikt is)
 De klank en speelplezier is voor mij het belangrijkste.

Ik vind het alleen minder mooi als de lak er als een dikke laag op zit, en op de slijtplekken voor veel reliëf gaat zorgen omdat er stukken lak afgebladderd lijken te zijn.
Afhankelijk van hoe men werkt kun je het herlakken vaak zien aan de gravure, of er lak in zit. Maar zelfs dan nog kan er nog netjes 'opnieuw' gegraveerd worden over de lijntjes van de originele gravure.
Dit hoeft echter niet per se, bovendien is de gravure zo ook mooi afgesloten van zuurstof.
 Je hebt herlakken in veel verschillende kwaliteiten. (het was ook niet ongebruikelijk dat dat in de fabriek zelf weer gebeurde)

javaou

• Guest
« Reply #9 on: 09 June 2012, 17:02:47 »
Prrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrima, ik ben voooooor de tenooooooor!
Jan

Offline jthole

• Member
  • *
« Reply #10 on: 09 June 2012, 17:13:32 »
Quote from: "Maaarten"
Dit hoeft echter niet per se, bovendien is de gravure zo ook mooi afgesloten van zuurstof.
 Je hebt herlakken in veel verschillende kwaliteiten. (het was ook niet ongebruikelijk dat dat in de fabriek zelf weer gebeurde)
Veel Martins zijn herlakt. De originele lak was niet van geweldige kwaliteit, en Martin had de gewoonte om de gravure pas na het lakken aan te brengen. Hierdoor beschadigden ze de laklaag, waardoor die eerder begon te bladderen.
Zolang een sax netjes herlakt is, vind ik het prima. Zeker bij oude (dikwandige) Amerikanen, geloof ik niet dat het verwijderen van de oude laklaag de klank merkbaar negatief beïnvloedt. Overigens zijn bij sommige Martins die nog de originele lak hebben de resten zichtbaar van de sticker die onder het serienummer geplakt zat.

Offline willemijn

• Member
  • *
« Reply #11 on: 09 June 2012, 21:25:53 »
Meteen gecheckt, maar geen stickerresten hier op de sax. Verder kan ik er niet zo veel over zeggen. De gravure is in ieder geval goed voelbaar, maar goed daar was eerder ook al een mogelijke verklaring voor gegeven.Als hij al herlakt is is het in ieder geval heel netjes gedaan.
Ik zal zo eens kijken of ik een foto van het mondstuk kan maken.

Offline jthole

• Member
  • *
« Reply #12 on: 09 June 2012, 21:43:29 »
Quote from: "willemijn"
Meteen gecheckt, maar geen stickerresten hier op de sax. Verder kan ik er niet zo veel over zeggen. De gravure is in ieder geval goed voelbaar, maar goed daar was eerder ook al een mogelijke verklaring voor gegeven.Als hij al herlakt is is het in ieder geval heel netjes gedaan.
Bij een Indiana zou ik me daar ook absoluut geen zorgen over maken! Veel belangrijker, hoe speelt hij?

Offline JR

• de familie:
  • Member
  • *
« Reply #13 on: 09 June 2012, 23:28:45 »
ggefeliciteerd metje nieuwe aanwinst.
Als ie zo speelt als ie d'eruitziet heb je een goeie koop gedaan  :D
Buescher True Tone Alt  (238xxx), nickname "Trude", Tru-Lay 55/812 M + BG ligatuur, C-Melody (tenor) Lyon & Healy (Buescher TT stencil,128xxx) nickname "Leo", LeRoc #6, Conn PanAmerican tenor, Zinner 6, nickname "het beest"

Offline willemijn

• Member
  • *
« Reply #14 on: 10 June 2012, 12:38:39 »
Hij speelt steeds lekkerder.
Geluid gaat me steeds meer aan staan, en ik kan ook veel meer met de sound dan in het begin.

Ik heb nog wel een probleempje. Wanneer ik geoctaveerd speel en ik speel daarna een noot lager dan de a, dan 'pakt' hij hem niet goed. Het geluid komt er beroerd uit, of hij komt er toch geoctaveerd uit. Speel ik gewoon de lage toonladder naar beneden dan is er niks aan de hand.
Ik los het nu op door even een heel korte voorslag op de a te spelen, en dan de lage noot; dan trek ik hem wel naar het lage register toe. Ben nu maar heel hard bezig met de 3 o's, lekker veel kilometers maken.