Author Topic: mondstuk pop/rock  (Read 3125 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Offline Leonie

• Member
  • *
mondstuk pop/rock
« on: 09 June 2012, 23:21:53 »
Beste kenners,

Welke mondstuk kan ik het beste gebruiken/ kopen als ik een pop/ rock geluid wil? Welk mondstuk leent zich daar het beste voor?

Ik lees weer graag jullie mening.

gr. Leonie

Offline the martin

• Member
  • *
    • http://www.themartinstory.net
Re: mondstuk pop/rock
« Reply #1 on: 09 June 2012, 23:35:36 »
Heel persoonlijk

Ik heb nog een Dukoff of Runyon Quantum voor je  :twisted: (TENOR)

Offline Koen88

• Member
  • *
    • soundcloud
« Reply #2 on: 10 June 2012, 00:59:14 »
Quote from: "Leonie"
Beste kenners,

Welke mondstuk kan ik het beste gebruiken/ kopen als ik een pop/ rock geluid wil? Welk mondstuk leent zich daar het beste voor?

Ik lees weer graag jullie mening.

gr. Leonie

daar zijn natuurlijk verschillende meningen over. Ook ben je zelf de grootste factor in het geluid wat je produceert. Maar ik denk dat je het beste richting Dukoff, Guardala Studio ( laser trimmed van wwbw รก 200 euro) of als je echt qualiteit wil een RPC mondstuk met Baffle, dit zijn erg veelzijdige mondstukken en handgemaakt tot je eigen eisen. Een lebayle kun je ook gebruiken maar voor die prijs kan je beter voor een guardale gaan.

tot zover mijn bijdrage.

groeten
Alten| Selmer Sa 80 II. |Cannonball Big Bell
C-Melody| Martin Handcraft Stencil uit ca. 1923|
Tenor| Amati Toneking (1960-1670)| Mondstuk

Offline Thijs Leuven

• Member
  • *
    • http://www.myspace.com/thijsleuven
« Reply #3 on: 12 June 2012, 13:56:22 »
Raak je dan niet een forse bak veelzijdigheid kwijt? Heb zelf geen ervaringen met die mondstukken, maar met mijn standaard Otto Link kan ik de verf van de muren blazen als ik wil, maar ook heel subtiel spelen.
Alt: Conn New Wonder 1924 Tenor: Buescher Aristocrat 1951 Bariton: Besson uit de jaren '60  En een hele zwik effecten...

Offline Koen88

• Member
  • *
    • soundcloud
« Reply #4 on: 12 June 2012, 14:37:24 »
Quote from: "Thijs Leuven"
Raak je dan niet een forse bak veelzijdigheid kwijt? Heb zelf geen ervaringen met die mondstukken, maar met mijn standaard Otto Link kan ik de verf van de muren blazen als ik wil, maar ook heel subtiel spelen.

valt bij mij wel mee, hangt natuurlijk ook af van je eigen kunnen (en kennen) maar ook of het mondstuk goed in balans is: evenwijdige siderails, tip. nette curve die op alle 2 de rails zo gelijk mogelijk loopt. Dit bepaalt voor een groot deel hoe dynamisch een mondstuk is.

ik heb op tenor bv een guardala studio, welke bewerkt is door Brian Powell. met dit mondstuk kan ik warm en zwoel spelen, tot echt jaren 80 schreeuwerige pop solo om het volgende liedje weer goed te mixen met de rest van de blazers. hoge baffle en hoge veelzijdigheid.

ditzelfde verhaal geldt voor de lebayle op alt.

Offline Leonie

• Member
  • *
« Reply #5 on: 12 June 2012, 16:01:04 »
Ik heb ook een otto link. Dacht dat die meer geschikt is voor jazz? Vind het geluid wel mooi.

Offline Koen88

• Member
  • *
    • soundcloud
« Reply #6 on: 12 June 2012, 17:13:03 »
Quote from: "Leonie"
Ik heb ook een otto link. Dacht dat die meer geschikt is voor jazz? Vind het geluid wel mooi.

pop/rock is een muzieksoort, en als jij dat met je otto link speelt heb je je pop rock mondstuk :wink:. Als je vindt dat dit een fijn mondstuk is met een mooie klank, gewoon op de OL spelen.

Offline the martin

• Member
  • *
« Reply #7 on: 13 June 2012, 07:21:13 »
Ik gebruik een Berg Larsen 120/2 sms, hierin heb ik een wigje (gesneden uit een kunststof kurk) geplaatst boven op de baffle die er al in zit
Krijgt die net iets meer "zing"

Hierdoor heb ik een beter kontroleerbaar mondstuk dan mijn Dukoff of Quantum (echt een geweldig ding, maar iets TE flexibel) en toch de klank die ik zoek.

Offline Leonie

• Member
  • *
« Reply #8 on: 14 June 2012, 18:01:57 »
Berg Larsen hoor ik idd vaker voorbij komen qua mondstuk. Maar wat je zegt Koen88, ik vind het geluid van m'n otto link wel mooi. En zo gevorderd ben ik ook nog niet. Eerst maar ns leren blazen.

Offline drietenor

• met dubbele embouchure
  • Member
  • *
  • anser custodis animus
« Reply #9 on: 14 June 2012, 21:38:59 »
Als extra suggesties:

Lawton BB of BB
Ria
Drake ceramic
Boquilha Barkley Pop
Zinner

Er zijn hier veel prijzige mondstukken genoemd, maar een goed mondstuk is belangrijk.
Als je echter minder geld wil uitgeven dan zou ik voor de Vandoren gaan.
De saxofoon is gebaseerd op technologie van 1810

Offline jthole

• Member
  • *
« Reply #10 on: 14 June 2012, 22:57:12 »
Quote from: "Thijs Leuven"
De kwaliteit van de Otto Links is alleen wel heel variabel. Ik heb een jaar of twee geleden een nieuw tenormondstuk aangeschaft, en van de 6 Tone Edges die ik probeerde, vond ik er maar eentje goed. Hetzelfde met de metalen Links; enorm veel variatie. Terwijl je zou zeggen dat een behoorlijk constante kwaliteit toch niet zo moeilijk zou moeten zijn.
A: Martin Indiana + Selmer SA80 II / Vandoren V16
T: Martin Committee III / OL Tone Edge
B: Keilwerth Toneking / OL Tone Edge

Offline the martin

• Member
  • *
« Reply #11 on: 15 June 2012, 07:11:03 »
Vandoren Jumbo Java is ook wel lekker en betaalbaar (althans, die gebruik ik op Alt)

Offline Koen88

• Member
  • *
    • soundcloud
« Reply #12 on: 15 June 2012, 09:27:30 »
Quote from: "jthole"
De kwaliteit van de Otto Links is alleen wel heel variabel. Ik heb een jaar of twee geleden een nieuw tenormondstuk aangeschaft, en van de 6 Tone Edges die ik probeerde, vond ik er maar eentje goed. Hetzelfde met de metalen Links; enorm veel variatie. Terwijl je zou zeggen dat een behoorlijk constante kwaliteit toch niet zo moeilijk zou moeten zijn.

de moderne otto links zijn inderdaad heel inconsistent van qualiteit. Ik heb een STM gehad die gewoon slecht was.. Maar daarentegen, een tone edge voor alt die erg goed was en een new vintage tone edge voor tenor die ook erg goed speelde (maar beide TE's weer geruild tegen een guardala..)

Offline aristocrat

• Member
  • *
« Reply #13 on: 15 June 2012, 21:19:54 »
Zoveel mondstukken.. en zoveel saxofoons..ook nog eens zoveel spelers. Het is net de combinatie van en die maak jezelf. Daarom ook is een blaasinstrument als de sax vergeleken met bv een piano ook zo'n verdomd mooi instrument.
Een metalen mondstuk geeft vaak een lekker pittig en wat snerpende geluid (daarom zie je hem veel in de pop),maar zet je hem bv op een studiemodel van yamaha dan wordt het totaal wel heel jankerig en snerpend van klank.
Allemaal een kwestie van smaak natuurlijk,maar de combinatie van doet toch heel veel.