Main Menu

Saxofoon én dwarsfluit

Started by Amanda, 24 November 2005, 13:06:51

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Jannerd

Heb vorige week ook een beetje op een fluit geblazen  :-D
Keilwerth & Selmer Alt
Yanagisawa Sopraan

peter_zegers

Quote from: "NRG"Dwarsfluit een "vrouwelijk" instrument? Valt toch wel denk ik. Kijk maar eens buiten de klassieke muziek, daar zie je veel mannen fluit spelen. Denk in Nederland maar aan Benjamin Herman, Marc Lotz, Chris Hinze. En verder natuurlijk Eric Dolphy, Phil Woods, etc.
En inderdaad, zeker in de lichte muziek moet je een fluit goed versterken. (Maar daar ben je als fluitist ook zelf bij!)

Bij mijn weten speelt Phil Woods klarinet en geen fluit naast zijn altsax. Er zijn inderdaad talloze jazz-saxofonisten die dubbelen op fluit: Frank Wess, James Moody, Lew Tabackin, Joe Farrell, Jerome Richardson, Charles Lloyd, Jerome Richardson, Bud Shank, Bobby Jaspar, Yusef Lateef ...
TS Selmer Serie III, Vandoren V16 T75 & Légère 3
CL Leblanc Concerto II, Vandoren B45 Lyra & Légère 3
FL Yamaha 211

YVONNE ZWEDEN

Ik speel nu ongeveer anderhalf jaar altsax en dat vind ik een heel mooi instrument. Maar soms speel je wel eens een stuk muziek waarvan ik denk dat zou veel mooier klinken met een dwarsfluit of klarinet. Dwarsfluit lijkt mij erg zwaar omdat je je armen steeds opzij moet houden????.
Klarinet vind ik toch ook nog iets mooier klinken dan d.f. dus volgende week heb ik mijn eerste klarinetles. Ik kan niet wachten, ben heel benieuwd hoe dat zal gaan (en klinken).
Don\'t judge the sax(player) by the koffer!!!!

Buffet Evette Crampon Altsax, Yamaha YAS32, Conn Tenor Shooting Star.

harpje

je zult er wel aan moeten wennen dat je meer lipspanning moet hebben op de  klarinet dan op de sax. fluit vind ik dus helemaal niets. brrrr.

YVONNE ZWEDEN

Nou Harpje je hoort het volgende week wel hoe het gegaan is.

groetjes yvonne
Don\'t judge the sax(player) by the koffer!!!!

Buffet Evette Crampon Altsax, Yamaha YAS32, Conn Tenor Shooting Star.

Maaarten

ik vond vroeger het doseren van de kracht van de vingers op de toetsen zo lastig!
(Bij een echte piano dan)

Thijs Leuven

Vind het vooral lastig door het valse getonkel van mijn piano heen te luisteren...  :-D  :lol: )
Alt: Conn New Wonder 1924 Tenor: Buescher Aristocrat 1951 Bariton: Besson uit de jaren '60  En een hele zwik effecten...

Maaarten

wat zeg je thijs?

Thijs Leuven

Alt: Conn New Wonder 1924 Tenor: Buescher Aristocrat 1951 Bariton: Besson uit de jaren '60  En een hele zwik effecten...

harpje

Met Northseajazz ook James Carter gehoord op saxen, basklarinet en fluit. Nou de fluit had van mij achterwege kunnen blijven. Ik vond het niets.

deHerbergier

Quote from: "Desiree"doet er niet echt toe misschien maar ik speel nu dus klarinet.. en bij het spelen van de sax vind ik de lage tonen erg moeilijk, volgens mijn vriend omdat ik te veel spanning heb :(

Dat klopt, ik heb met de lage noten van de alt ook moeite als sopraansaxofonist.

Quote from: "harpje"je zult er wel aan moeten wennen dat je meer lipspanning moet hebben op de klarinet dan op de sax. fluit vind ik dus helemaal niets. brrrr.

Op een alt/tenor sax bedoel je. De lipspanning van de sopraansax en  de klarinet schelen elkaar niet veel. Ik toeter op de klarinet zo weg. Tja de grepen zijn een crime...

harpje

Quote from: "harpje"je zult er wel aan moeten wennen dat je meer lipspanning moet hebben op de klarinet dan op de sax. fluit vind ik dus helemaal niets. brrrr.

Op een alt/tenor sax bedoel je. De lipspanning van de sopraansax en  de klarinet schelen elkaar niet veel. Ik toeter op de klarinet zo weg. Tja de grepen zijn een crime...[/quote]

@ herbergier: natuurlijk bedoel ik de alt en de tenor sax. Het sopje zit lekker in het klarinetbereik. jajajaja die grepen he. Is wat moeilijker he  :mrgreen:  zo'n duodecime instrumentje  :-D

deHerbergier

Quote from: "harpje"
Quote from: "deHerbergier"

Op een alt/tenor sax bedoel je. De lipspanning van de sopraansax en  de klarinet schelen elkaar niet veel. Ik toeter op de klarinet zo weg. Tja de grepen zijn een crime...

@ herbergier: natuurlijk bedoel ik de alt en de tenor sax. Het sopje zit lekker in het klarinetbereik. jajajaja die grepen he. Is wat moeilijker he  :mrgreen:  zo'n duodecime instrumentje  :-D.

Welke grepen heb je het over? Klarinet? Laat me niet lachen, eitje...

deHerbergier

Een vraagje, misschien niet helemaal in het topic. Maar ik hoor combinaties van saxofoon en dwarsfluit (vorige zaterdag had ik een repetitie waar ik naast iemand zat die even wisselde tussen die twee) en combi's als saxofoon en klarinet. Maar zijn er ook mensen die naar hun sax op koper spelen, zoals trompet, bugel, tuba enz.?

niesten

Ik heb voor carnaval een trompet. Daar weet ik de grepen (en mondzetting) en krijg er dus (soms  :-D