Author Topic: Trevor James SC RAW tenor  (Read 4924 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Offline Jansen

• Member
  • *
Trevor James SC RAW tenor
« on: 05 July 2012, 11:35:49 »
Wie heeft er al eens op de nieuwe professionele sax van Trevor James (de SC RAW) tenor gepeeld ?  De CS RAW is eigenlijk (voor mij) als beste uit de test gekomen uit het bekende rijtje: Cannonball Vintage Reborn, P.Mauriat 66 & 76, System 54 Superior-R etc.

Ik ben er zelf helemaal weg van deze tenor maar ben ook benieuwd naar de mening van andere saxofonisten. Wie heeft deze al eens geprobeerd?

Offline the martin

• Member
  • *
    • http://www.themartinstory.net
Re: Trevor James CS RAW tenor
« Reply #1 on: 05 July 2012, 12:09:29 »
Ik ken ze niet, maar ik ben eigenlijk wel benieuwd waarom de sax je zo veel beter bevalt dan al die anderen.
Blijft tenslotte altijd persoonlijk zo iets

KoenD

• Guest
« Reply #2 on: 05 July 2012, 19:24:34 »
Ik ben er ook wel benieuwd naar.
Deze week mailde ik met Saxshop Deventer voor de huidige voorraadsituatie van de professionelere Tenoren (bv YTS82z, YTS875, Yana T992 enz) omdat ik waarschijnlijk binnenkort een reserve instrument ga aanschaffen voor naast mijn Mark VI.  Saxshop vertelde mij toen dat de TJ CS Raw Tenor door heel veel Mark VI spelers wordt gekocht, ten nadele van de Yamaha's, Yana's, Pmauriats van deze wereld.
Als je bruikbare info hebt - graag!

Offline Jansen

• Member
  • *
« Reply #4 on: 14 July 2012, 20:48:50 »
Ik snap wel waarom mensen er een Mark VI voor opzij zetten. Ik heb vandaag een SC RAW tenor gekocht. Geweldige saxofoon die het toch gewonnen heeft van m'n Martin. Wat me met name aan de SC RAW is opgevallen ten opzichte van de andere saxofoons:
- Heel mooie gelijkmatige klank over het gehele bereik. Mooi vol in het laag en geen 'schel' / 'dun' geluid in het hoog.
- De afstelling/applicituur loopt heel lekker/snel en voelt goed aan in (mijn) handen.
- De dynamiek is echt extreem: van heel fluisterzacht naar overdovend hard. Het ligt veel verder uit elkaar als bij andere saxofoons.
- De klank kun je erg variëren/sturen. Van fijn 'zwoel' tot lekker scheuren.  

Na diverse testen en vergelijkingen bleef deze sax als enige over. Ik heb hem gekocht bij Saxpoint in Gorssel.
De Saxofoonwinkel in Deventer en Schreeven in Wijchen hebben deze sax ook op voorraad maar ze zijn daar wel een stuk duurder.

Offline ikJaap

• Member
  • *
Re: Trevor James SC RAW tenor
« Reply #5 on: 15 July 2012, 12:01:30 »
Ik lees veel lovende reactie over deze tenor, maar weet iemand hoe het zit met de alt?

Zoot

• Guest
« Reply #6 on: 15 July 2012, 13:20:11 »
Quote from: "ikjaap"
Ik lees veel lovende reactie over deze tenor, maar weet iemand hoe het zit met de alt?

Goed, want de Alt houdt je in tegenstelling tot de Tenor meestal gewoon tussen je benen, blijf wel "actief rechtop zitten". Het blaast dan beter / gemakkelijker omdat je luchtweg vrij blijft. En het  :-D

:?  :roll:  :lol:

Offline ikJaap

• Member
  • *
« Reply #7 on: 15 July 2012, 16:24:17 »
Quote from: "Zoot"
Quote from: "ikjaap"

Goed, want de Alt houdt je in tegenstelling tot de Tenor meestal gewoon tussen je benen, blijf wel "actief rechtop zitten". Het blaast dan beter / gemakkelijker omdat je luchtweg vrij blijft. En het  :-D

:?  :roll:  :lol:
Dan hoef ik zeker ook niet te vragen hoe het staat met de alt versie  :lol:

Offline Jansen

• Member
  • *
« Reply #8 on: 15 July 2012, 20:05:40 »
M'n saxleraar heeft op de SC RAW alt gepeeld en hij was daar erg over te spreken. De alt lijkt dus ook geen verkeerde sax.

Offline ikJaap

• Member
  • *
« Reply #9 on: 18 July 2012, 19:05:48 »
Ik ben zelf wel wat geïnteresseerd in de alt hiervan. Ik heb alleen nog niet in de buurt een zaak kunnen ontdekken waar ik even op deze sax zou kunnen spelen.

Nu ben ik wel benieuwd: in hoeverre kloppen alle positieve verhalen? Er staan wel wat filmpjes op youtube van deze sax, maar veel zijn er door Trevor James opgezet, en als die spelers dan betaalt krijgen om wat positiefs over deze saxofoon te zeggen... Ervaringen zijn dus erg welkom!

En nog een andere vraag: op de filmpjes die op youtube staan klinkt de saxofoon behoorlijk fel/scherp. Opzich is zo'n rijke klank mooi als soloinstrument, maar in hoeverre zou je met zo'n sax een wat minder fel geluid kunnen krijgen, bijvoorbeeld voor bij het spelen in een big band?

Offline Maaarten

• Member
  • *
    • http://www.flickr.com/photos/48214269@N08/
« Reply #10 on: 18 July 2012, 19:17:00 »
@Jaap Het is altijd nog grotendeels de speler.
Ik zou zeggen. Probeer 'm gewoon eens uit. Moeilijke is om een setje saxen uit te proberen zonder vooroordelen. Als je weet dat het een yana is ben je sneller betoverd dan door een taiwanese of chinese sax.

Sowieso kan een alt al heel anders aanvoelen dan een tenor.(duhh haha)