Author Topic: welk mondstuk kiezen ?  (Read 24541 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Offline mabo1024

• Member
  • *
welk mondstuk kiezen ?
« on: 13 July 2012, 20:07:19 »
Na jaren niet meer gespeeld te hebben wil ik terug gaan starten, volgende maand ga ik shoppen voor een Barisax.
Graag jullie advies over de mondstuk keuze.

Vroeger heb ik in een hafa omgeving gespeeld, en daar was een selmer C zowat het standaard mondstuk dat iedereen gebruikte.
Ik had daar een mooie ronde toon op die goed mixte met de rest van het orkest, maar als er wat luider moest gespeeld
worden had ik altijd de indruk dat ik de zaak moest forceren, met een minder mooie toon als gevolg + de neiging om te laag te zitten.
Mijn leraar was ook een eerder klassiek gericht iemand die ging voor een zo sterk mogelijk riet.
Ik ben begonnen op een tenor, geëvolueerd van 2.5 naar 4.5 riet op een selmer C mondstuk.
Later heb ik de kans gehad om over te stappen naar een Bari (fantastisch monster) en gebruikte daar
een Selmer C met Legere 3 rieten. --> nog steeds ronde mooie blending toon, maar toch moeilijk om luid genoeg te klinken
als er wat modernere muziek gespeeld werd waar een stevige Bari sound toch wel tot zijn recht zou komen.
Ik had ook al eens een Selmer E mondstuk geprobeerd, ik was verrast dat ik dat gewoon zonder meer moeite met dezelfde rietsterkte
kon spelen, het geluid was ongeveer hetzelfde, maar ik kon de noten meer buigen, wat bij meer jazzy muziek toch wel een voordeel biedt.

Mijn muzikale voorkeur gaat uit naar meer pop/jazz muziek, en ik ben op zoek naar een wat pittiger mondstuk.
In dit genre wordt dacht ik ook meer gebruik gemaakt van open mondstukken waardoor je flexibeler bent.
Gezien ik in het verleden geen moeite had met stevige rieten en ik toch wel wat meer punch verwacht van mijn mondstuk,
zou ik nu eerder naar een open mondstuk willen gaan, ik zal toch na jaren gestopt te zijn, mijn toon terug moeten opbouwen denk ik.
Welk soort mondstukken raden jullie hiervoor aan ?
Uitproberen is natuurlijk het beste, maar dan heb ik al een idee vooraleer ik de winkel binnenstap in welke richting  ik moet zoeken.

Lijkt het jullie doenbaar om na jaren op een gesloten mondstuk gespeeld te hebben de stap te kunnen zetten naar een open mondstuk ?
en moet je daar op een andere manier op spelen ?
Waarschijnlijk meer oefenen om niet vals te spelen, welke oefeningen zijn daarvoor het meest geschikt ?
Ik dacht aan samenspelen met mijn keyboard dat ik lange noten laat spelen, zodat je direct hoort als je te hoog of te laag zit,
en zeker opletten voor een goede ademsteun en met zoveel mogelijk variatie in volume (stil-luid) ??.

Offline drietenor

• met dubbele embouchure
  • Member
  • *
  • anser custodis animus
Re: welk mondstuk kiezen ?
« Reply #1 on: 13 July 2012, 21:55:42 »
Elk mondstuk komt pas na landurig oefening tot de mooiste tonen.
En elke saxofonist haalt er een ander geluid uit.

Er bestaat de volgende schetsmatige indeling:
90% van het geluid is afhankelijk van de bespeler
3% van het mondstuk
3% van het riet
2% van de hals
1% van de polsters en reflectoren
1% van de saxofoon

Dus de keuze van het mondstuk is een van de meest belangrijke die je kan doen, maar het blijft een persoonlijke keuze (die 90% maakt het resultaat niet voorspelbaar.

Zelf ben ik begonnen op een Selmer C en na een tijdje overgegaan naar een open mondstuk.
Daarna nooit meer terug gegaan,  het gaf me meer volume en beheersing van de klank, ook bij hogere volumes, bij lagere volumes heb je veel controle nodig, maar dat went. Geen grote problemen gehad bij de overstap.

Veel uitproberen, je komt vanzelf iets tegen dat je bevalt, maar dat weet je pas na een paar weken zeker.
Wat je in ieder geval kan uitproberen is de Selmer soloist, die kan goed ergens overheen gehoord worden.

Zelf ben ik een fan van Runyon, Lawton en Otto link mondstukken, maar als het echt luid moet zijn gebruik ik Runyon Quantum of Dukoff.
Op bariton (Conn) speel ik de laatste tijd Berg Larsen, omdat het daarmee makkelijk is om Pepper Adams klanken te maken.
Toevallig speelde Pepper Adams met Berg Larsen, maar door die 90% is dat puur toeval.

Het zware rieten spelen lijkt meer te komen van klarinetisten die saxofoonles geven.
Denk maar dat saxofonisten en klarinetisten het nooit eens zullen worden over rieten en mondstukken.
Toch handig als je het kan, het geeft toch wat meer klankmogelijkheden. Risico is dat je je kaken teveel kan gebruiken bij de toonvorming.
Zelf vind ik de toon mooier als de rietspanning van de lippen komt (weer zo een 90% opmerking)

Ben benieuwd welke keuze je gaat maken'

8)  8)  8)
De saxofoon is gebaseerd op technologie van 1810

Offline Invisible

• Member
  • *
    • http://www.quatreforte.nl
« Reply #2 on: 14 July 2012, 09:29:40 »
Als je destijds op een Selmer C* speelde met een 4,5 riet, snap ik wel dat je het idee had dat je je geluid bij meer volume niet kwijt kan. Dat is het lichtste Selmer mondstuk en met z'n zwaar riet is het wel duidelijk dat je beter een D of E had kunnen hebben (grotere letter staat bij Selmer voor een grotere tipopening en dus een zwaarder spelend mondstuk).

Verder ben ik het mee drietenor eens, de meeste klank komt van je zelf en het heeft dan ook vrij weinig zin nu al heel veel geld in een duur mondstuk te steken als je niet eerst je techniek (weer) goed onder de knie hebt. Het beste wat je zou kunnen doen is nadat je je sax gevonden hebt een goed maar niet te duur en exotisch mondstuk te kopen en dan over een paar jaar (afhankelijk van hoe intensief je gaat spelen) een zoektocht doen naar het "perfecte" mondstuk voor jou.
Sopraan: Selmer Mk.VI (1972) + Yamaha custom 4CM
Alt: Yamaha YAS-62 Purple label (~1985) + Selmer SD20
Tenor: Selmer Reference '54 (2013) + Selmer soloist + Ponzol M2 110

Offline Surion

• Member
  • *
    • Beaufour Saxophone Quartet
« Reply #3 on: 14 July 2012, 22:44:31 »
Quote from: "drietenor"

3% van het mondstuk
3% van het riet
2% van de hals
1% van de saxofoon

Beetje off topic, maar hier kan ik toch niet mee akkoord gaan... als slechts 1% van de saxofoon afhankelijk is, waarom kopen we dan allemaal selmers en yanagisawas? waarom kopen we dan niet allemaal zo'n saxje van 300€ die ze 1x per jaar in de lidl hebben? Niet echt serieus wat je hier schrijft me dunkt...
Enfin, maar ik begrijp het idee wel van wat je ermee bedoelt, en daar zit wel ergens een vorm van waarheid in.
Beaufour Saxophone Quartet: http://www.beaufour.be
Mainstream Music Band: http://www.mmband.be
S, Jupiter JPS-747, Selmer E | A, Le Monde Universal Vintage, Selmer E  & Otto Link n°7 | T, 1934 Couesnon Otto Link n°8 | B, Selmer Serie II 80 Super Action

Offline Invisible

• Member
  • *
    • http://www.quatreforte.nl
« Reply #4 on: 14 July 2012, 23:08:20 »
Voor een beginnende saxofonist zullen deze percentages wel aardig kloppen denk ik, dan maakt wat voor sax je blaast (mits deze technisch in orde is natuurlijk) minder uit dan als je je techniek al beter onder de knie hebt. Als je eenmaal wat verder bent, kunnen kleine wijzigingen in het materiaal (soms zelfs in iets als een rietbinder) steeds meer uit maken en zullen deze percentages wellicht anders komen te liggen, maar aan het eind van de dag zal iemand die zijn techniek goed onder de knie heeft ook op een Lidl sax relatief goed klinken.
Sopraan: Selmer Mk.VI (1972) + Yamaha custom 4CM
Alt: Yamaha YAS-62 Purple label (~1985) + Selmer SD20
Tenor: Selmer Reference '54 (2013) + Selmer soloist + Ponzol M2 110

Offline Koen88

• Member
  • *
    • soundcloud
« Reply #5 on: 14 July 2012, 23:11:56 »
Quote from: "Invisible"
Lidl sax relatief goed klinken.

een Lidl sax?
Alten| Selmer Sa 80 II. |Cannonball Big Bell
C-Melody| Martin Handcraft Stencil uit ca. 1923|
Tenor| Amati Toneking (1960-1670)| Mondstuk

Offline drietenor

• met dubbele embouchure
  • Member
  • *
  • anser custodis animus
« Reply #6 on: 15 July 2012, 00:16:23 »
Quote from: "Koen88"

een Lidl sax?

In Belgie wel te koop, net als Lidl doedelzakken en Lidl Hobo's.
Kwaliteit: degelijk, geen bijzondere klank (zie reacties op forums).
Nog geen AH huismerk saxofoon ontdekt.

Zet er een goed mondstuk op, stel hem goed af en het geluid is voor de meeste mensen acceptabel.
Voor de echte liefhebbers is het verschil met een yanagisawa meestal wel hoorbaar.

Zelf blijf ik altijd zoeken hoe ik mijn eigen geluid kan verbeteren en ik denk niet dat een Lidl sax daar in past.
Wat me wel intrigeert is dat het bij deze saxofoons goedkoper is om een nieuwe te nemen dan om de polsters te wisselen
(zie ook het onderwerp duurzaamheid in overige vragen).

8)  8)  8)
De saxofoon is gebaseerd op technologie van 1810

Offline Pieter

• Member
  • *
« Reply #7 on: 15 July 2012, 10:44:30 »
Quote from: "Surion"
Quote from: "drietenor"

3% van het mondstuk
3% van het riet
2% van de hals
1% van de saxofoon

Beetje off topic, maar hier kan ik toch niet mee akkoord gaan... als slechts 1% van de saxofoon afhankelijk is, waarom kopen we dan allemaal selmers en yanagisawas? waarom kopen we dan niet allemaal zo'n saxje van 300€ die ze 1x per jaar in de lidl hebben? Niet echt serieus wat je hier schrijft me dunkt...
Enfin, maar ik begrijp het idee wel van wat je ermee bedoelt, en daar zit wel ergens een vorm van waarheid in.

Hèhè, eindelijk iemand die het door heeft.

Het materiaal maakt uit hoe JIJ klinkt. Je neemt namelijk altijd jezelf mee, op welke sax je ook speelt. De meest slechte speler gaat op een goede sax ook echt beter klinken en een hele goede speler klinkt op elke sax beter dan een slechte speler op diezelfde sax.

Of je jazzy, klassiek of weet ik niet wat meer klinkt hangt voornamelijk af van embouchure en speeltechniek. Ook op een C* kun je behoorlijk "niet klassiek" klinken. Wil je echter bepaalde eigenschappen van je klank naar voren halen, dan moet je gaan zoeken naar materiaal wat die eigenschappen het beste naar voren kan brengen. Maar ook hier geldt weer, als het materiaal het niet toe laat, krijgt ook de beste speler het er niet uit.
Het mooiste van saxofoon spelen is de gelegenheid die je hebt gekregen om saxofoon te leren spelen.

Zoot

• Guest
« Reply #8 on: 15 July 2012, 13:35:56 »
Quote from: "Pieter"
Hèhè, eindelijk iemand die het door heeft.

Het materiaal maakt uit hoe JIJ klinkt. Je neemt namelijk altijd jezelf mee, op welke sax je ook speelt. De meest slechte speler gaat op een goede sax ook echt beter klinken

oh,  :idea: moet ik toch op zoek naar een eh eh......  mmm géén nut denk je.....      :o  
 :lol:

ik denk ook dat de combinatie van........ veel verschil maakt. Zo'n mooi glimmend goud mondstuk waar ...(puntje,puntje).. op speelt, hoeft het voor jouw niet te doen, .....  met jouw ademsteun, jou blaastechniek is een  / klinkt een bepaalde sax misschien als...(puntje,puntje)...   maar met het goede riet, het juiste mondstuk voor juist die sax op een bepaalde manier aangeblazen.................       kortom, het is een hele zoektocht..... en dat gaat allemal ten koste van de drie O's,  :lol: ook niet onbelangrijk  8)

Offline Albert

• Member
  • *
    • Music makes the world go round
« Reply #9 on: 20 March 2013, 23:46:22 »
Mijn stelling: als je op een Selmer C goed klint zul je ook op grotere mondstukken goed klinken. Nu is een Berg Larsen even langer oefenen dan een Meyer, maar je komt er vanzelf uit. Op een bariton speelde ik altijd Selmer E - knallen en knorren.
[size=85]...................
Alto Buescher True Tone 1926, Alto Yanagisawa 1986, Grassi stempel sopraan, Vandoren 3[/size]

Offline Windbuil

• Member
  • *
« Reply #10 on: 21 March 2013, 11:17:54 »
Ik blaas op een ebo Yanagisawa mpc tip 9 met Bari hard en de meegleverde rietbinder maar met de schroeven aan de bovenkant.
Sax: Yanagisawa B600 (dacht ik)
De wetenschap te ontdoen van romantiek is de romantiek van de wetenschap

Offline Willemssil

• Member
  • *
« Reply #11 on: 01 April 2013, 18:27:08 »
Hallo ik zoek een Metal Mondstuk Beechler tip 7
Kan ze tot nu toe alleen maar in America of verder vinden
heeft iemand deze die ze verkoopt of weet iemand dat toevallig
heb er zelf al uitgeprobeerd bij een goede vriend
en echt fijn  mondstuk al zeg ik het zelf