Hoe ontwikkelt de lak (of het gebrek aan lak) zich in de loop der tijd? Ik lees op een ander forum dat er al snel vlekken op ontstaan die niet weg te poetsen vallen. Nu zal dat een eigenschap van het product zijn, maar wordt ie daardoor mooier of lelijker?
Ik speel inmiddels een paar weken op een Trevor James Signature Custom Raw tenor en kan bevestigen dat vlekken onvermijdelijk zijn. De fabrikant heeft me wat adviezen gegeven over het verwijderen van dergelijke vlekken, o.a. met koperpoets, maar feit is dat de sax het uiterlijk dat je op de foto's ziet niet zal behouden.
Als je zoals ik gewend bent aan een gelakt of verzilverd instrument zou dit aspect van de Custom Raw je kunnen irriteren. Als mijn sax morgen gestolen wordt koop ik overmorgen een nieuwe Signature Custom, maar dan wel een Raw "XS" of een verzilverde uitvoering. of kies ik toch voor de P. Mauriat 66R, want die speelt ook heerlijk en lijkt z'n fraaie uiterlijk wel te behouden.
Afgezien van het uiterlijk blijkt de Signature Custom een heerlijke toeter te zijn: prima applicatuur, waanzinnige klank en goede intonatie. Wat wil een mens nog meer....