Author Topic: Tip-opening verkleinen  (Read 50255 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Arn0

• Guest
Tip-opening verkleinen
« on: 18 August 2012, 22:01:50 »
Heeft iemand van jullie het wel eens in zijn of haar hoofd gehaald om de tip-opening van een mondstuk te verkleinen?

Ik heb een Bilger-Morgan Excalibur mondstuk (eboniet). Het is een 8E. ik weet niet precies hoe groot die tip is, maar vrij groot in ieder geval. Dit is het mondstuk dat ik bewaard heb van toen ik vroeger veel in bands en op jamsessies speelde. Dan kan het geen kwaad als je wat extra reserve hebt qua volume.

Nu heb ik niet meer zo'n zin om zwaar te spelen, maar met lichte rietjes neigt het geluid toch wat naar de scherpe kant (speel nu Rico Royal 1,5). Ik ben verder erg te spreken over het mondstuk, dus ik vroeg me af of de tip verkleinen een optie is.

Groeten,

Arno

Offline Invisible

• Member
  • *
    • http://www.quatreforte.nl
Re: Tip-opening verkleinen
« Reply #1 on: 18 August 2012, 22:26:18 »
Theoretisch heb je twee opties, of materiaal toevoegen aan de tip van het mondstuk zodat deze dichter naar het riet toe zit (vanwege de kleine oppervlakte waar op dit plaats moet vinden niet erg praktisch al dan niet onmogelijk) of je moet op het vlak waar het riet tegen het mondstuk aan zit materiaal weghalen zodat het riet in zijn geheel dichter op het mondstuk komt. Praktisch lijkt mij hier geen beginnen en is de kans op verprutsen erg groot (bij een mondstuk kan een verschil van kleiner dan een millimeter al veel verschil uitmaken) en ben je beter uit gewoon een lichter mondstuk te vinden en deze zo te laten. Wellicht dat je over een paar jaar je embouchure weer aardig op je oude peil hebt dat je het mondstuk zoals het nu weer is kan gebruiken.
Sopraan: Selmer Mk.VI (1972) + Yamaha custom 4CM
Alt: Yamaha YAS-62 Purple label (~1985) + Selmer SD20
Tenor: Selmer Reference '54 (2013) + Selmer soloist + Ponzol M2 110

Offline drietenor

• met dubbele embouchure
  • Member
  • *
  • anser custodis animus
« Reply #2 on: 19 August 2012, 00:23:15 »
Zou wel handig zijn een mondstuk met een variabele tipopening.
Helaas, het bestaat niet.
het verschil tussen een 7 en een 8 zal iets van 0,1 mm zijn.
Vereiste nauwkeurigheid zal iets van 0,001 mm zijn.
De saxofoon is gebaseerd op technologie van 1810

Offline stef

• Member
  • *
« Reply #3 on: 19 August 2012, 01:55:41 »
Ik zou eerder een zwaarder riet gebruiken dan je mondstuk te verkleinen, een 1,5 lijkt me nogal een heel licht riet, als je een zwaarder riet gaat gebruiken ga je een vollere klank krijgen.
Selmer Performing Artist

Offline Invisible

• Member
  • *
    • http://www.quatreforte.nl
« Reply #4 on: 19 August 2012, 07:54:26 »
Quote from: "stef"
Ik zou eerder een zwaarder riet gebruiken dan je mondstuk te verkleinen, een 1,5 lijkt me nogal een heel licht riet, als je een zwaarder riet gaat gebruiken ga je een vollere klank krijgen.
Dat is juist zijn punt, hij heeft nu een vrij zwaar mondstuk waar hij met zijn huidige embouchure gewoon een 1,5 riet nodig heeft om er fatsoenlijk geluid uit te krijgen en nog blaast het hem te zwaar en is inderdaad zijn toon te "dun". Omdat hij al z'n licht riet heeft is het geen optie om nog lichter te gaan en is zijn enigste optie dus lichter te gaan qua mondstuk.
Sopraan: Selmer Mk.VI (1972) + Yamaha custom 4CM
Alt: Yamaha YAS-62 Purple label (~1985) + Selmer SD20
Tenor: Selmer Reference '54 (2013) + Selmer soloist + Ponzol M2 110

Offline Maaarten

• Member
  • *
    • http://www.flickr.com/photos/48214269@N08/
« Reply #5 on: 19 August 2012, 11:47:34 »
Volgens mij kan het wel, meestal zie ik altijd verhalen over het vergroten van de tips.

Zeker met een ebonieten mondstuk kan het redelijk netjes gedaan worden. Het kan wel zijn dat de baan ook korter wordt gemaakt naast de tipopening.
Het wordt een ander mondstuk door die verandering. Hou daar rekening mee.
Ik denk dat ze er dan een stuk uit halen, en dan extra materiaal erin zetten, en dat weer in vorm brengen. Een heel klein beetje materiaal aanbrengen levert denk ik evenals Invisible problemen op.

Wie weet wordt je mondstuk er zelfs beter van qua symmetrie etc. Je zou ook een nieuw mondstuk kunnen kopen met een kleinere tip en die aan laten passen/controleren zodat het hopelijk optimaal speelt. Ik begrijp wel dat je gehecht bent aan dit mondstuk.

Ik zou zelf een ander mondstuk kopen. Dan heb je dit mondstuk nog altijd in dezelfde staat achter de hand.

http://http://mouthpiece-pro.com/MPPro_engl/Refacing_personal.html

Arn0

• Guest
« Reply #6 on: 19 August 2012, 18:17:18 »
Quote from: "Invisible"
Dat is juist zijn punt, hij heeft nu een vrij zwaar mondstuk waar hij met zijn huidige embouchure gewoon een 1,5 riet nodig heeft om er fatsoenlijk geluid uit te krijgen en nog blaast het hem te zwaar en is inderdaad zijn toon te "dun". Omdat hij al z'n licht riet heeft is het geen optie om nog lichter te gaan en is zijn enigste optie dus lichter te gaan qua mondstuk.
Een bepaalde 'dunheid' is ook wel naar ik naar streef. Veel kern zoals klassieke spelers graag hebben, vind ik niet persé mooi. Althans, het is niet wat ik zelf wil.
1,5 blaast me niet echt te zwaar. Ik neem aan dat je dat denkt te horen in de improvisatie waar ik naar gelinkt heb hier op het forum? 1,5 blaast eigenlijk best lekker weg. Dat is dus ook wat ik nu wil, wat meer speelgemak omdat het nu niet meer nodig is om op beestachtige zaalvullende volumes te spelen :wink:
Mijn plan is om meer te gaan doen met opname in de homestudio, en daarvoor vind ik het vooral belangrijk dat de sax lichtvoetig speelt.

Offline Koen88

• Member
  • *
    • soundcloud
« Reply #7 on: 19 August 2012, 19:06:35 »
je kunt ook eens contact opnemen met marten postma (http://sax.mpostma.nl) hij kan dmv een reface vast wel je tipopening iets kleiner maken. en de kosten liggen rond de 50 euro.
Alten| Selmer Sa 80 II. |Cannonball Big Bell
C-Melody| Martin Handcraft Stencil uit ca. 1923|
Tenor| Amati Toneking (1960-1670)| Mondstuk

Arn0

• Guest
« Reply #8 on: 19 August 2012, 22:24:19 »
Dat lijkt me een mooi adres, Koen. Ik was zelf al op een Amerikaan gestuit die dit soort operaties aan de lopende band uitvoert, ene 'Mojobari', maar het adresje wat jij noemt is een stuk dichter bij huis :)

Ik ga eens informeren/overwegen wat de mogelijkheden zijn.
Enerzijds is het natuurlijk mooi om het mondstuk origineel te houden (als het dat al is, want ik heb het niet nieuw gekocht), anderzijds moeten we over een kleine aanpassing niet al te moeilijk doen, denk ik. In ieder geval, niet als hij deskundig wordt uitgevoerd.
Voor een besparing van 50,- ga ik het dan maar liever niet zelf doen :wink:

Offline the martin

• Member
  • *
    • http://www.themartinstory.net
« Reply #9 on: 20 August 2012, 07:24:41 »
Mocht je hem naar het buitenlnd sturen...
Als dat buiten europa is zul je invoerrechten over je eigen spullen moeten betalen volgens mij....

Offline Maaarten

• Member
  • *
    • http://www.flickr.com/photos/48214269@N08/
« Reply #10 on: 20 August 2012, 13:21:13 »
ja, moet je echt mee oppassen, naar de VS sturen.

Mijn linkje in duitsland is ook een optie. Het kan ook bij saxpoint  denk ik wel.

Offline Penningh

• Always remember; the world is full of nice people! So if you can't find one.....be one.
  • Member
  • *
« Reply #11 on: 20 August 2012, 14:09:55 »
Even een stukje onkunde van mij. :?:
Wat de achtergrond is om een kleinere tipopening te willen hebben is mij duidelijk,
maar waarom koop je dan, zeker gezien de kosten die het wijzigen van een mondstuk met zich mee brengt en de onzekerheid of het dan naar je zin is, geen mondstuk met een kleinere tip.
Die kan je dan uitproberen of het datgene is dat je zoekt.
Kan iemand me dat uileggen?
Penningh
Tenor: Selmer Mark VI 1967 verzilverd - mondstuk Selmer C**- Rigotti 3m.
Tenor:The Martin Stensil ong. 1935 -verzilverd- mondstuk SM-Rigotti 3m.

Arn0

• Guest
« Reply #12 on: 20 August 2012, 20:14:15 »
Quote from: "Penningh"
Even een stukje onkunde van mij. :?:
Wat de achtergrond is om een kleinere tipopening te willen hebben is mij duidelijk,
maar waarom koop je dan, zeker gezien de kosten die het wijzigen van een mondstuk met zich mee brengt en de onzekerheid of het dan naar je zin is, geen mondstuk met een kleinere tip.
Die kan je dan uitproberen of het datgene is dat je zoekt.
Kan iemand me dat uileggen?
Penningh
Ik ben gewoon bijna tevreden met dit mondstuk. :wink:

Ik heb de tipopening daarstraks eens nagemeten, en die is 2.45mm (zo'n 96/1000ste inch). Dat is volgens mij groter dan hij hoort te zijn.

Offline Pieter

• Member
  • *
« Reply #13 on: 21 August 2012, 10:16:40 »
Een heel groot mondstuk met een heel licht riet is een vreemde keuze. Het een werkt nl het ander tegen.

Koop gewoon een kleiner mondstuk en gebruik daar een zwaarder riet op. Wat voor soort muziek je ook speelt en wat voor klank je ook wilt horen, er hoort altijd een kern inhet geluid te zitten. Daar moet je dan ook de sax naar hebben, maar zeker wanneer je uit het hoge register blijft, moet dat mogelijk zijn.

Ik ben een beetje bang dat je je eigen geluid waar je aan gewend bent verward met het geluid zoals je zou willen klinken.

Ik ben het met Penningh en Stef eens dat je een voor jou goed werkend mondstuk kunt vinden wat het geluid kan produceren wat je wilt en dat je les moet nemen. De keuze die je nu maakt doet mij denken dat je het ene ongemak op wilt heffen door een ander. Dat werkt niet. Laat je eens goed adviseren en laat eens iemand goed naar je kijken, grote kans dat je verteld gaat worden dat er niet veel deugd, maar het lijkt me beterom en kans te krijgen het goed te gaan leren doen.
niets is zo erg als er van overtuigd zijn dat je het allemaal geweldig doet terwijl er achter je rug om heel andere dingen worden gezegd, toch. En misschien is er wel meer goed dan je denkt, maar zoek dan op zijn minst samen een goed mondstuk en riet uit.
Het mooiste van saxofoon spelen is de gelegenheid die je hebt gekregen om saxofoon te leren spelen.

Offline the martin

• Member
  • *
    • http://www.themartinstory.net
« Reply #14 on: 21 August 2012, 11:12:12 »
Euuuh @Pieter... Heb je Arn0's opname wel eens gehoord....

Dat is zo te horen niet iemand die echt veel verkeerd doet  8)
Hoewel ik niet echt kritisch heb geluisterd vind ik zijn geluid echt wel zeer OK en lijkt het er op dat die wel weet welke richting hij op wil

@Arn0: Bij Saxpoint in Gorssel hebben ze ook de mogelijkheid voor mondstuk aanpassingen, ze maken zelfs kopieen van bekende mondstukken meen ik mij te herinneren