Author Topic: Tip-opening verkleinen  (Read 50260 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Offline Pieter

• Member
  • *
Re: Tip-opening verkleinen
« Reply #45 on: 24 August 2012, 15:08:37 »
Quote from: "Penningh"
Quote from: "Pieter"
de enige soort muziek waar ik niet van houd zijn smartlappen

Ik kan dit beamen, smartlappen vind ik vreselijk.
Hoewel, als je voor een ouder gezelschap Jordaanwalsjes aan het spelen ben en als je dan ziet hoe deze mensen daarvan genieten dan heb ik ook weer plezier dat ik deze dingen voor ze speel en dan vind ik een smartlap helemaal niet zo verschrikkelijk meer.

Penningh.

Ja, voor een keer is dat helemaal niet erg. Er is een tijd en plaats voor alles.
Het mooiste van saxofoon spelen is de gelegenheid die je hebt gekregen om saxofoon te leren spelen.

Offline the martin

• Member
  • *
    • http://www.themartinstory.net
« Reply #46 on: 24 August 2012, 15:29:20 »
Quote from: "the martin"
Doe er alleen te weinig mee  :roll:

Heb jij geen negen levens, dan?
Heb ik wel een leven.... :?:  :roll:

:-D  :-D

Offline Pieter

• Member
  • *
« Reply #47 on: 24 August 2012, 15:52:41 »
Doe er alleen te weinig mee  :roll:

Heb jij geen negen levens, dan?
Heb ik wel een leven.... :?:  :roll:

:-D  :-D
Het mooiste van saxofoon spelen is de gelegenheid die je hebt gekregen om saxofoon te leren spelen.

Arn0

• Guest
« Reply #48 on: 24 August 2012, 16:37:50 »
Weet je wat het is Pieter, ik heb gewoon moeite met jouw elitaire standpunt. Jij kan kan kwaliteit of een een gebrek eraan herkennen, en anderen dus blijkbaar niet. Mensen hier op het forum die vinden dat ik een leuk geluid produceer, hebben het bij het verkeerde eind? Benjamin Herman die uit eigen beweging naar mij toe komt om te zeggen dat hij mijn geluid heel mooi vindt, snapt er niets van? Een compliment van Paul van Kemenade, ook van geen waarde?
Als het gaat om klankkleur, bestaat er niet zoiets als kwaliteit, het gaat dan om smaak. Is rood van een hogere kwaliteit dan geel? Voor iemand persoonlijk wel als hij dol is op rood, maar iemand anders heeft wellicht liever geel. Smaak dus.
Een dun geluid is misschien niet heel erg 'des saxofoons', maar als mensen het nou mooi vinden? Een hobo heeft een dun geluid, en dat mag dan wel omdat het een hobo is?
Natuurlijk zijn er kwaliteitsverschillen, maar die zitten in wat je met de kleuren doet.

Ik heb dertien jaar in Amsterdam gewoond, en daar met plezier in allerlei formaties en op jamsessies gespeeld. Wat ik kan heb ik in de praktijk geleerd, en ook al rammelt het nog aan alle kanten, ik weet welke richting ik op wil.

Wat mij betreft keuvelen jullie nog even verder hier, maar voor mij is het wel genoeg zo.
Mijn dank voor degenen met de wat 'gerichtere' adviezen.

Offline Pieter

• Member
  • *
« Reply #49 on: 24 August 2012, 17:27:15 »
Voel je nou eens even 2 seconden niet op je P*K getrapt!

Het enige wat ik zeg is dat je ALTIJD open moet staan voor verbetering!! En dat je je moet realiseren dat die verbetering soms ligt in dingen die je niet een twee drie verwacht, kortom, je blik verbreden, openstaan voor andere mogelijkheden en bovenal je ego thuislaten! Je bent tevreden met je geluid zoals je dat voor ogen hebt, helemaal prima, hoor, maar de manier waarop je daar wilt komen is een beetje vreemd. GA GEWOON EENS OP ONDERZOEK UIT EN ERVAAR EENS IETS NIEUWS!!!! De kans is groot dat je makkelijker en goedkoper bij je ideaal komt is dan veel groter!!!!En neem vooral iemand mee die werkelijk deskundig is want de meeste amateurs hebben gewoon te weinig referentie om ook maar iets te beoordelen. je zult versteld staan van wat een grootheid als jij daar nog van kan leren! En dat is dan toch mooi meegenomen, of niet soms?  
Maar ja.....jij bent beledigt......

Lunatic Fringe wordt dit genoemd op SOTW. Het is niet veel, het kan weinig en het zal nooit meer worden.....
vermoeiend...

tot in een ander topic
Slotje?

Arn0

• Guest
« Reply #50 on: 24 August 2012, 20:11:43 »
Lunatic Fringe wordt dit genoemd op SOTW. Het is niet veel, het kan weinig en het zal nooit meer worden.....
Nu zink je werkelijk diep.
Jij kent mij helemaal niet, dus waar haal je het vandaan dat ik niet wil leren? Dat ik niet perse dingen van jou wil aannemen is iets heel anders.

Ik heb dit topic geopend om iets te leren. Inmiddels heb ik ook geleerd dat re-tipping en re-facing heel veel voorkomende zaken zijn, waar zelfs meerdere vaklieden hun specialiteit van hebben gemaakt.
De reden dat ik niet direct op mondstukkenjacht ga, is dat ik hier simpelweg het geld niet voor heb. Vandaar dat mijn vraag ook stond in de rubriek 'DIY Projecten'. Zelf een mondstuk aanpassen lijkt me bijzonder leerzaam.

Slotje?
Goed idee! (dat dan weer wel)

Arn0

• Guest
« Reply #51 on: 03 September 2012, 21:59:04 »
Nou, een slotje krijg ik blijkbaar niet, dus dan maar back-on-topic. :-)

Offline emdee

• Member
  • *
« Reply #52 on: 15 January 2014, 16:55:16 »
IS het niet gewoon een kwestie van het (metalen) mondstuk laten afvlakken op een CnC freesbank in een mechanische werkplaats...( vooropgesteld dat men de nauwkeurigheid kan halen)
Alt: Selmer SAII met Meyer mstuk Vandoren riet
Sop: Venus, met Venus mondstuk Vandoren 2.5riet
midi:  Yamaha WX5

Offline drietenor

• met dubbele embouchure
  • Member
  • *
  • anser custodis animus
« Reply #53 on: 15 January 2014, 21:30:06 »
de positie van het riet tenopzichte van de opening van de hals veranderd iets, maar volgens Postma is dat niet erg belangrijk (zie:http://sax.mpostma.nl/NL/ )
Omdat de afstand tussen riet en bovenkant mondstuk wat kleiner wordt krijg je iets meer boventonen.
De saxofoon is gebaseerd op technologie van 1810

Offline Windbuil

• Member
  • *
« Reply #54 on: 15 January 2014, 23:09:39 »
de positie van het riet tenopzichte van de opening van de hals veranderd iets, maar volgens Postma is dat niet erg belangrijk (zie:http://sax.mpostma.nl/NL/ )
Het zal aan mij liggen, maar ik vond die stelling niet op http://sax.mpostma.nl/NL/
De wetenschap te ontdoen van romantiek is de romantiek van de wetenschap

Offline drietenor

• met dubbele embouchure
  • Member
  • *
  • anser custodis animus
« Reply #55 on: 16 January 2014, 06:48:09 »
Lees het stukje over de constructie van zijn eigen mondstukken.
Hierbij staat de punt van het riet halverwege de halsopening. Dat is een groot verschil met andere mondstukken.
Verder geven deze mondstukken een normaal saxofoon geluid.
Bij deze tip opening verkleining zal je nooit zover komen, waardoor de kans op een sterk afwijkend geluid klein is. ... of heb je een andere interpretatie van deze resultaten?

Offline Windbuil

• Member
  • *
« Reply #56 on: 16 January 2014, 09:53:09 »
Dank voor uw reactie Drietenor.
Maarrrr.....".....de positie van het riet tenopzichte van de opening van de hals veranderd iets, maar volgens Postma is dat niet erg belangrijk (zie:http://sax.mpostma.nl/NL/ )" wordt niet gesteld door Postma. Hij lijkt eerder te zeggen; hoe dichter de tiprail in de buurt komt van het center van de halsingang, de aanblaasweerstand zal afnemen.
Met wat van de tafel af te nemen, verplaatst de positie van tiprail zich niet in de richting center halsingang. Dat het riet daardoor wat dichter bij het plafond van het mondstuk komt te liggen met mogelijke gevolgen voor de samenstelling van het timbre, lijkt me evident.

De wetenschap te ontdoen van romantiek is de romantiek van de wetenschap

Offline emdee

• Member
  • *
« Reply #57 on: 16 January 2014, 10:13:26 »
Nederland wordt steeds slimmer..... :)

Alt: Selmer SAII met Meyer mstuk Vandoren riet
Sop: Venus, met Venus mondstuk Vandoren 2.5riet
midi:  Yamaha WX5

Offline drietenor

• met dubbele embouchure
  • Member
  • *
  • anser custodis animus
« Reply #58 on: 17 January 2014, 09:11:40 »
het riet komt wat hoger en daardoor komt de punt van het riet hoger tenopzichte van de opening van de hals. De tiprail blijft natuurlijk op zijn plaats.

Arn0

• Guest
« Reply #59 on: 17 January 2014, 16:46:16 »
Toevallig heb ik het mondstuk gisteren op de post gedaan naar een 'refacer' in de Verenigde Staten. Ik heb een tijdje geleden zelf al heel voorzichtigjes aan wat geschuurd aan de tafel. De tip was al wat kleiner, maar ik durfde toch niet echt verder te gaan, aangezien ik er geen ervaring mee heb, en dit toch wel een speciaal mondstuk is voor me.
Die paar tiende millimeter dat het riet hoger komt te liggen ten opzichte van de hals lijkt mij onbelangrijk (maar ik ben wel meer van het blazen dan van het meten als het om saxen gaat).