Help bij keuze aanschaf nieuwe (goedkope) of tweedehands

Started by JHH, 22 August 2012, 10:22:01

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

JHH

Hallo iedereen,

Ik zal me even voorstellen aangezien ik nieuw ben op dit forum.
Mijn naam is Jeroen , ben 20 jaar en student :P
Ik heb drie jaar les gehad in saxofoon spelen ( alt ) , en heb twee jaar in een fanfare meegespeeld .
Graag wil ik het spelen weer oppakken na ongeveer vijf jaar gestopt te zijn.

Toen ik begon met het rondkijken op marktplaats viel mij op dat er veel nieuwe saxofoons te koop staan voor rond de €300.
Mijn vraag is , hoe is de kwaliteit van deze saxofoons. Dus hoe goed kun je er op spelen?  zitten er fouten in het model ? gaan ze lang mee ?
Op internet heb ik weinig over de merken die te koop staan kunnen vinden, behalve een aantal algemene artikelen over goedkopere saxofoons.
Ik snap dat deze saxofoons geen geweldige of bijzondere sound hebben, maar daar ben ik (nog) niet naar opzoek.
Een saxofoon waar ik weer rustig mee kan beginnen en het spelen op kan oefen is wat ik zoek.

Bedankt voor het lezen en eventuele hulp.

Jeroen

Invisible

Welkom!

Een nieuwe sax voor €300,- is vaak weinig waard. Als je het koopt met het idee dat je het saxofoonspelen eerst eens wil proberen zonder meteen diep in de buidel te moeten tasten zou je het nog kunnen overwegen, maar jij hebt het vijf jaar geleden al uitgeprobeerd en weet wat er bij komt kijken. Wat voor een beginner (daar schaar ik jou voor het gemak ook maar even onder :-D) belangrijk is, is dat je sax gewoon goed is zodat je gebreken aan de sax niet aan je eigen spelen wijt, je weet immers nog niet zo goed te herkennen wat waaraan ligt en dat werkt erg demotiverend. Wil je toch goedkoop aan een deugdelijke sax komen, ben je naar mijn mening ook het beste uit met een tweedehands instapmodel van één van de bekendere merken (Selmer, Yanagisawa, Yamaha en zo nog wel een paar) en een model wat je tweedehands veel tegenkomt en gewoon een degelijk beginnersmodel is zijn de Yamaha YAS25 of YAS275 modellen (waar de 275 de opvolger van de 25 is).

Wat je vervolgens bij tweede hands saxen moet onthouden is dat veel saxen eerst nog een revisiebeurt nodig hebben om weer goed speelbaar te krijgen wat je snel meer dan €200,- kan gaan kosten, vooral als een sax zo goedkoop aangeboden wordt zit het er dik in dat je daar nog extra kosten aan kwijt bent. Het is dan ook altijd raadzaam om voordat je een tweedehands sax koopt, deze eerst goed uit te proberen en het liefst door een ervaren saxofonist. Koop je een tweede hands sax bij een gerenomeerde winkel, weet je in ieder geval dat deze eerst goed nagekeken is.

Wat ook een optie is, is om je bij een muziekvereniging aan te sluiten (bijvoorbeeld een fanfare) en van de vereniging een instrument in bruikleen krijgen. Maar dan moet het wel jouw keus zijn om bij een vereniging te gaan spelen.
Sopraan: Selmer Mk.VI (1972) + Yamaha custom 4CM
Alt: Yamaha YAS-62 Purple label (~1985) + Selmer SD20
Tenor: Selmer Reference '54 (2013) + Selmer soloist + Ponzol M2 110

JHH

@ Invisible

Bedankt voor de snelle reactie en info. Wat mij alleen nog niet duidelijk is , is waarom een saxofoon van €300 slecht is.
Ik bedoel, missen er dingen ? speelt hij niet goed ? of zit het hem meer in de levensduur en kwaliteit van de kleppen ?

Ik snap heel goed dat een saxofoon goed hoort te spelen , en het is inderdaad niet de bedoeling dat ik twijfel aan mijn eigen spelen omdat de saxofoon dit veroorzaakt.
Het punt is alleen wel zo dat ik niet veel te besteden heb en zodoende opzoek ben naar opties.

Jeroen

Invisible

Een saxofoon is nu eenmaal een precisieinstrument om te maken, de plaatsing van de gaten, of de kleppen goed sluiten, de vorm van de sax, dat vraagt nu eenmaal vakmanschap en goede ontwikkeling en dat kost geld. Dergelijke goedkope saxen (vaak uit China) zijn vaak kopieën van bekendere merken, maar voor z'n bedrag kan je nu eenmaal niet een goede sax bouwen wat je terug ziet komen in onzuiverheid (meer dan je met je embouchure bij kan sturen) en noten die slecht te blazen zijn omdat de kleppen bijvoorbeeld niet goed sluiten (vooral bij lage noten kom je dat tegen). Dan heb ik het nog niet eens over de klank, maar zoals je zelf al aangaf is dat nu nog niet zo heel belangrijk, leer eerst maar eens goed spelen :^o

Bij saxofoons moet je echter de tweedehandsmarkt niet onderschatten, een goed onderhouden sax kan zelfs minstens zoveel waard zijn als een nieuwe fabriek af en veel van de slijtagegevoelige onderdelen (vooral de polsters aan de binnenkant van de kleppen) zijn bij een revisiebeurt vervangbaar en vind je nog zat saxen van meer dan vijftig jaar oud! Met wat speurwerk en kennis voor wat leuke saxen zijn (zat mensen hier op het forum daarvoor) en ook de moeite nemend om een sax eerst goed uit te proberen kan je zelfs voor het budget wat jij voor ogen wel wat goeds vinden. Het type wat ik al aanhaalde (Yamaha YAS25 of zijn opvolger YAS275) is heel veel te vinden van mensen die of het beginnerstadium voorbij zijn en wat beters willen, of er achter komen dat de sax het toch niet is voor hun. Met z'n sax kan je eerst wel een paar jaar vooruit, dan kan je dan altijd nog eens wat meer investeren.

Maar zoals ik al opperde, is het aansluiten bij een vereniging waar je een instrument in bruikleen krijgt geen optie voor jou? Kost je dan weliswaar contributie, maar bespaart je een grote investering in één keer.

Pieter

Een sax is niet stemmend te fabriceren, geen enkele sax is dat. Het is wel zo dat de heeel goedkope merken er ook geen bijzondere aandacht aan besteden en dus krijg je dan saxen die niet stemmend te spelen zijn en dat in tegenstelling tot de professionele saxen. Voor een bespeelbare sax moet je ( nieuw) minstens 1000 eiro neertellen. Daar heb je een mooie instap Yamaha voor. Het voordeel van deze saxen is dat de stemming redelijk nauwkeurig is en ze erg veel speelgemaak bieden.
Tonen intoneren is iets wat erg moeilijk is, daarvoor moet je je gehoor ontwikkelen en je techniek. Dat is niet mogelijk op een sax van €300,--

Veel verenigingen hebben ook niet echt kwaliteitsinstrumenten in de kast liggen, bovendien kun je dat zelf nog niet echt beoordelen.
Mijn advies? Neem zeker les en wel van een saxofonist!!! Huur voorlopig een instrument, een Yamaha, of een yanagisawa,( mijn voorkeur gaat uit naar een Yamaha), maak je inderdaad niet druk om de klank en neem les en laat je injekeuze voor een eigen instrument begeleiden door je docent. het belangrijkste in het begin is echt dat je gehoor zich ontwikkeld want dat is het eerste wat fout gaat.
Het mooiste van saxofoon spelen is de gelegenheid die je hebt gekregen om saxofoon te leren spelen.

Tedje79

Jupiter JTS 789
Durbin SS 116G

Invisible

Quote from: "Tedje79"Ik zeg: Jupiter! :wink:
Nieuw zeker een optie, tweede hands moet je er erg voor uitkijken dat je niet één uit de "donkere dagen" van Jupiter koopt, Jupiter van pakweg meer dan tien jaar geleden is troep! Ben er ook ooit op begonnen en in de hoogte waren er gewoon tonen die ik niet gestemd kreeg. Dat is dan ook de reden dat veel saxofonisten wegblijven van Jupiter ook al maken ze tegenwoordig wel redelijke saxen.

QuoteVeel verenigingen hebben ook niet echt kwaliteitsinstrumenten in de kast liggen, bovendien kun je dat zelf nog niet echt beoordelen.

Opzich waar, maar voor het zelfde geld krijg je wel een goede (er zijn verenigingen waar zelfs de beginners een Selmer krijgen omdat de vereniging alleen maar Selmer wil, niet dat Selmer per definitie altijd beter is overigens) en je kan op zijn minst vragen of ze hem eerst ter revisie/onderhoud naar een reperateur brengen voordat jij hem krijgt en eventueel de mening van de reperateur vragen over de kwaliteit van de sax.

Het is ook maar net wat je met saxofoonspelen van plan bent. Wil je net als je al eerder gedaan hebt weer in een orkest spelen (of het nu een fanfare of harmonie is), wil je eerst een paar jaar op je zelfs bezig zijn (en dan is het zeker aan te raden wel lessen te nemen) of wil je je juist meer op de pop en jazz enzo richten? Als je toch al van plan bent bij een orkest te gaan spelen zou je altijd eerst kunnen informeren of je bij de lokale verenigingen een bruikleeninstrument kan krijgen en wat voor één dat dan is.

the martin

Quote from: "JHH"Wat mij alleen nog niet duidelijk is , is waarom een saxofoon van €300 slecht is.
Ik bedoel, missen er dingen ? speelt hij niet goed ? of zit het hem meer in de levensduur en kwaliteit van de kleppen ?

Je moet dan inderdaad denken aan slechte intonatie, slechte materialen, ergonomie, assen en kleppen van slecht te zacht materiaal waardoor je telkens weer lekken krijgt en afstelling nodig zal zijn..
Er zijn zelfs reparateurs die het vertikken zo'n ding onder handen te nemen..
(Bijv: Ik heb eens een Vito (Yamaha clone) gehad die ook niet sluitend te houden was. Die assen waren van een veel te zacht materiaal gemaakt)

Contact opnemen met een vereniging is natuurlijk een goed idee

Ik zou gewoon voor een tweedehands Yamaha gaan, is als je een beetje zoekt voor 3 a 400 euro te vinden.
Normaal gesproken, zo uit de doos zijn dat zo'n beetje de zuiverste instrumenten die je kan kopen.
Neem dan iemand mee die kan bepalen of het instrument goed sluit en (redelijk) intoneert
Kun je jaren mee vooruit. Als je dan na jaren tegen de beperkingen van die sax aanloopt heb je in ieder geval een idee gekregen waar je naar toe wilt qua spelen.
EN je raakt hem ook wel weer voor die prijs kwijt

Penningh

Quote from: "Pieter"Veel verenigingen hebben ook niet echt kwaliteitsinstrumenten in de kast liggen

Uitzonderingen bevestigen de regel.
Ik blaas op een totaal gerestaureerde verzilverde Mark VI uit 1967, van de vereniging
Penningh
Tenor: Selmer Mark VI 1967 verzilverd - mondstuk Selmer C**- Rigotti 3m.
Tenor:The Martin Stensil ong. 1935 -verzilverd- mondstuk SM-Rigotti 3m.

JHH

@ iedereen

Heel erg bedankt voor alle kritiek en informatie, het is mij duidelijk geworden dat een saxofoon van €300 een slechte keuze.
De optie om bij een vereniging te gaan is voor mij wat moeilijk. Ik ga de aankomende zes maanden beginnen aan mijn afstudeerstage.
Daardoor zit ik tijdelijk op kamers in Utrecht. Na mij stage ben ik van plan een paar maanden op reis te gaan. Niet z`n goede combinatie voor een vereniging dus :P.

Voorlopig ga ik eerst marktplaats maar is goed afspeuren voor een goede / leuke tweedehands yamaha.
Zelf ken ik deze saxofoon ook al enigszins, omdat ik hier op speelde voor mijn lessen en de fanfare/harmonie .

Jeroen

Pieter

Quote from: "Penningh"
Quote from: "Pieter"Veel verenigingen hebben ook niet echt kwaliteitsinstrumenten in de kast liggen

Uitzonderingen bevestigen de regel.
Ik blaas op een totaal gerestaureerde verzilverde Mark VI uit 1967, van de vereniging
Penningh

ja, ook wij hebben alleen maar Mark VI-en. Moet er ook bij zeggen  dat ik die ook niet allemaal in mijn verzameling zou willen hebben. Gewoon allemaal aangeschaft in de tijd dat deze saxen geproduceerd werden. Maar een goed en geschikt instrumentarium heeft niet bij alle muziekverenigingen een hoge prioriteit.
Het mooiste van saxofoon spelen is de gelegenheid die je hebt gekregen om saxofoon te leren spelen.

JHH

Ik heb op marktplaats een saxofoon gezien van het merk VENUS.
Heeft iemand enige ervaring met dit merk. De kleurstelling op deze saxofoon vind ik namelijk geweldig.

Jeroen

Invisible

Quote from: "JHH"Ik heb op marktplaats een saxofoon gezien van het merk VENUS.
Heeft iemand enige ervaring met dit merk. De kleurstelling op deze saxofoon vind ik namelijk geweldig.

Jeroen
Nog nooit van gehoord, maar dit is wel een interessant stukje er over.

Conclusie is ongeveer dat voor een ultragoedkope sax (wat het is) het redelijk goed spul is. Maar vergeleken met bijvoorbeeld een Yamaha instapper steekt de Yamaha er altijd nog wel bovenuit. Vandaar dat (zoals ondertussen hier al door meerdere mensen bevestigd) een tweede hands Yamaha jou gewoon een hele goede prijs/kwaliteit bied.

De looks van een sax zijn zeker niet onbelangrijk, maar in mijn ogen gaat bouwkwaliteit en bespeelbaarheid van de sax altijd nog boven het esthetische.

Maaarten

ik zou van deze gewoon proberen wat af te pingelen (oud model, en in 2008 opgeknapt, dat is alweer een tijdje geleden hoor).
Op een 2e hands yamaha kun je nauwelijks wat verliezen.
Een zwarte sax kan heel lelijk ontlakken!
http://link.marktplaats.nl/588165929

JHH

@ invisible

Bedankt voor de info  :) . Ik ga dan inderdaad voor een yamaha, al is het alleen al omdat deze waardevaster is  :wink: .

Wat is het verschil tussen een Yas 21 / 23 en 25 ?
Ik ben in gesprek met iemand op marktplaats die zowel een 21 als een 25 aanbiedt.
Aangezien er een prijsverschil van €150 inzit ben ik wel benieuwd naar de verschillen.

Jeroen