Author Topic: Laatbloeier stelt zich voor  (Read 1512 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Offline Laatbloeier

• Optimisme is een morele plicht
  • Member
  • *
Laatbloeier stelt zich voor
« on: 19 September 2012, 01:25:33 »
Wat een heerlijk forum is dit toch. Soms overweeg ik mijn krant (ook wel bekend als de azijnbode) maar op te zeggen en de zo bespaarde tijd te besteden aan spelen op de sax en rondstruinen op dit forum.

Tja, een laatbloeier. Als joch van een jaar of 10 wilde ik zielsgraag sax gaan spelen. Inspiratie: die prachtige saxpartij van Claire Lawrence in "What Love" op de debuut-LP van The Collectors (inmiddels in mijn bezit). De docent van de muziekschool keek me geringschattend aan en oordeelde dat ik daarvoor te klein was, dus het werd een klarinet. Dat heb ik zes jaar volgehouden, en toen was ik het meer dan zat. Joost mag weten waarom ik de sax pas 32 jaar later heb opgepakt.

De keuze voor een tenor is ingegeven door mijn favoriete artiesten: Stanley Turentine en Gene Ammons, maar Lou Donaldson vind ik ook waanzinnig goed, dus geheid dat er een alt bijkomt.

Ik heb het advies dat ik op dit forum vaak zie ter harte genomen (jaha, er zijn beginners die LUISTEREN naar wat de gevorderde leden hier te melden hebben) en ben daarom begonnen met een gehuurd instrument, een Jupiter JTS 789 met standaard mondstuk en Rico 2,5 rieten. Het einde van de 2e huurperiode komt in zicht, en omdat ik twee saxen nodig heb (ik zwerf tussen twee plekken die ik "huis" noem) ben ik op zoek gegaan naar een tweede instrument. En da's gelukt, dus nu staat er naast de Jup een Selmer Bundy I met Meyer en Yamaha monstukken. Meteen overgestapt op Rico 3 rieten. Vooral met de Meyer vind ik dit een heerlijk scheurijzer. Da's maar goed ook, want toen ik 'm ging ophalen heb ik m'n auto in de prak gereden. Schade? Nou, net niet genoeg om een Mark VI af te rekenen, maar veel scheelt het niet. Maar die Bundy maakt veel goed!

Ik zal hier vaak te vinden zijn, en hoop op termijn ook een bijdrage aan dit forum te kunnen leveren.
Laatste aanwinst: VITO basklarinet.  
Favoriet: Selmer Mark VI bariton.

Offline Penningh

• Always remember; the world is full of nice people! So if you can't find one.....be one.
  • Member
  • *
Re: Laatbloeier stelt zich voor
« Reply #1 on: 19 September 2012, 10:21:34 »
Quote from: "JelleKooi"

Tja, een laatbloeier. Als joch van een jaar of 10 wilde ik zielsgraag sax gaan spelen. Inspiratie: die prachtige saxpartij van Claire Lawrence in "What Love" op de debuut-LP van The Collectors (inmiddels in mijn bezit). De docent van de muziekschool keek me geringschattend aan en oordeelde dat ik daarvoor te klein was, dus het werd een klarinet. Dat heb ik zes jaar volgehouden, en toen was ik het meer dan zat. Joost mag weten waarom ik de sax pas 32 jaar later heb opgepakt.

Je bent niet de enige in deze familie.
Toen ik op mijn 16e stopte als bugelist had ik mij voorgenomen sax te gaan spelen.
Ik liep tegen de veertig toen ik aan mijn saxofoonlessen begon.
Het enige waar ik spijt van heb is dat ik dit machtige instrument niet heb opgepakt toen ik stopte op bugel.
Van harte welkom.
Penningh
Tenor: Selmer Mark VI 1967 verzilverd - mondstuk Selmer C**- Rigotti 3m.
Tenor:The Martin Stensil ong. 1935 -verzilverd- mondstuk SM-Rigotti 3m.

Zoot

• Guest
« Reply #2 on: 19 September 2012, 10:57:07 »
en omdat ik twee saxen nodig heb

of  :P eigenlijk drie,  :roll: misschien vier, of meer   :shock: meer ....  :P

welkom                      8)  TOet toEt grOEt vAn ZOoT  8)

Offline Paul

• Member
  • *
« Reply #3 on: 19 September 2012, 12:36:28 »
Jelle,

Welkom !!!
Enne....leuk ...... What Love Suite heb ik ook nog steeds als LP liggen ( en natuurlijk ook als mp3 !!)

Succes toegewenst van een ouwe knar ( ook pas op 46e begonnen zonder enige muziekachtergrond)
Paul(beginner sinds 1998).
*The Martin Committee 1956 + Otto Link Florida 7* +Fibracell riet

Offline CynthiaM

• Member
  • *
« Reply #4 on: 19 September 2012, 17:35:33 »
Dag Jelle

Welkom op dit forum.

Quote from: "Paul"
Succes toegewenst van een ouwe knar ( ook pas op 46e begonnen zonder enige muziekachtergrond)

Wat een overeenkomsten; ik was 43 toen ik begon, en mijn enige muziekachtergrond was luisteren naar muziek.
Maar bij mij is het gelukkig in voldoende mate goedgekomen.

Enne.... elke bijdrage is goed hoor. En ook het stellen van een vraag kan al een heel zinvolle bijdrage zijn.
Tenslotte maken we dit forum met elkaar.
Groetjes, Cynthia
Yanagisawa T-W01, Yanagisawa A-W02,  Yanagisawa SC991

Offline JR

• de familie:
  • Member
  • *
« Reply #5 on: 20 September 2012, 19:58:06 »
Welkom Jelle!
Buescher True Tone Alt  (238xxx), nickname "Trude", Tru-Lay 55/812 M + BG ligatuur, C-Melody (tenor) Lyon & Healy (Buescher TT stencil,128xxx) nickname "Leo", LeRoc #6, Conn PanAmerican tenor, Zinner 6, nickname "het beest"

javaou

• Guest
« Reply #6 on: 22 September 2012, 12:23:13 »
Welkom in de leukste saxfamilie van NL én België.......idee voor een poll: wie was hoe oud toen ie begon met sax-spelen........?
Jan

Offline drietenor

• met dubbele embouchure
  • Member
  • *
  • anser custodis animus
« Reply #7 on: 22 September 2012, 16:49:38 »
Welkom met je prima ideeën als:

Soms overweeg ik mijn krant (ook wel bekend als de azijnbode) maar op te zeggen en de zo bespaarde tijd te besteden aan spelen op de sax en rondstruinen op dit forum.

En je hebt ook al ontdekt dat er geen wet bestaat tegen het bezit van meer dan een saxofoon.

Gaat helemaal goed komen

8)  8)  8)
De saxofoon is gebaseerd op technologie van 1810

Offline Laatbloeier

• Optimisme is een morele plicht
  • Member
  • *
« Reply #8 on: 24 September 2012, 22:43:57 »
Quote from: "drietenor"
En je hebt ook al ontdekt dat er geen wet bestaat tegen het bezit van meer dan een saxofoon.
Gaat helemaal goed komen
 8)  8)  8)

Da's mooi. Eén week na de tenor een Selmer Bundy I alt (zelfde bouwjaar!) in uitmuntende staat aangeschaft voor 350 Euro. Geinig voor weinig. Ja, ja, ja, ik weet dat het geen Mark VI is, maar volgens dit forum wordt 90% van de klank bepaald door de saxofonist, en da's na amper 3 maanden les nog de zwakste schakel. Maar een lol dat-ie heeft! (Have mercy with the neighbours.)
Laatste aanwinst: VITO basklarinet.  
Favoriet: Selmer Mark VI bariton.

Offline Maaarten

• Member
  • *
    • http://www.flickr.com/photos/48214269@N08/
« Reply #9 on: 09 November 2012, 15:06:11 »
Welkom.

Over klarinetten gesproken, ik heb nog wat mafs gedroomd. Ik heb gedroomd gisteren dat ik op een klarinet ging blazen haha. Het ging nog makkelijker dan saxofoon spelen. Goed, nu ben ik weer wakker, en ik ga zo even mijn tenorsax er weer bij pakken:)

Ik heb zelf ook een mark vi, maar ik ben begonnen op een Chinese kopie ofzo, merkloos. Die speelde inderdaad ook prima.

Offline Willem

• Member
  • *
« Reply #10 on: 09 November 2012, 19:24:55 »
Hoi Jelle,

Zo zie je maar: Wanneer iets NU de moeite waard lijkt om het te gaan doen, stel het dan niet uit tot later.
Go for it!

En anderzijds: Het is nog niet gauw te laat om met iets te beginnen, waar je al zo lang warm voor loopt.
Nu is het dan zo ver. Geniet met volle teugen en zeg desnoods de krant op...

Groetjes,

Willem.
Dolnet Paris  tenor    + Dukoff mondstuk  + Rico / LaVoz riet
Schenkelaars bariton + King of Yanagisawa mondstuk + Rico / LaVoz riet

Offline Penningh

• Always remember; the world is full of nice people! So if you can't find one.....be one.
  • Member
  • *
« Reply #11 on: 10 November 2012, 09:33:46 »
Quote from: "Maaarten"
Welkom.

Over klarinetten gesproken, ik heb nog wat mafs gedroomd. Ik heb gedroomd gisteren dat ik op een klarinet ging blazen haha. Het ging nog makkelijker dan saxofoon spelen.

Sorry hoor.
Dit is geen droom.
Lijkt meer op een nachtmerie.
Alhoewel, er bestaan ook mensen die heel erg mooi op een klarifoon kunnen spelen.
Penningh :lol:
Tenor: Selmer Mark VI 1967 verzilverd - mondstuk Selmer C**- Rigotti 3m.
Tenor:The Martin Stensil ong. 1935 -verzilverd- mondstuk SM-Rigotti 3m.