Wat een heerlijk forum is dit toch. Soms overweeg ik mijn krant (ook wel bekend als de azijnbode) maar op te zeggen en de zo bespaarde tijd te besteden aan spelen op de sax en rondstruinen op dit forum.
Tja, een laatbloeier. Als joch van een jaar of 10 wilde ik zielsgraag sax gaan spelen. Inspiratie: die prachtige saxpartij van Claire Lawrence in "What Love" op de debuut-LP van The Collectors (inmiddels in mijn bezit). De docent van de muziekschool keek me geringschattend aan en oordeelde dat ik daarvoor te klein was, dus het werd een klarinet. Dat heb ik zes jaar volgehouden, en toen was ik het meer dan zat. Joost mag weten waarom ik de sax pas 32 jaar later heb opgepakt.
De keuze voor een tenor is ingegeven door mijn favoriete artiesten: Stanley Turentine en Gene Ammons, maar Lou Donaldson vind ik ook waanzinnig goed, dus geheid dat er een alt bijkomt.
Ik heb het advies dat ik op dit forum vaak zie ter harte genomen (jaha, er zijn beginners die LUISTEREN naar wat de gevorderde leden hier te melden hebben) en ben daarom begonnen met een gehuurd instrument, een Jupiter JTS 789 met standaard mondstuk en Rico 2,5 rieten. Het einde van de 2e huurperiode komt in zicht, en omdat ik twee saxen nodig heb (ik zwerf tussen twee plekken die ik "huis" noem) ben ik op zoek gegaan naar een tweede instrument. En da's gelukt, dus nu staat er naast de Jup een Selmer Bundy I met Meyer en Yamaha monstukken. Meteen overgestapt op Rico 3 rieten. Vooral met de Meyer vind ik dit een heerlijk scheurijzer. Da's maar goed ook, want toen ik 'm ging ophalen heb ik m'n auto in de prak gereden. Schade? Nou, net niet genoeg om een Mark VI af te rekenen, maar veel scheelt het niet. Maar die Bundy maakt veel goed!
Ik zal hier vaak te vinden zijn, en hoop op termijn ook een bijdrage aan dit forum te kunnen leveren.