Wat je het beste kan kopen hangt natuurlijk erg af van wat je budget is en wat voor kwaliteit je met je opnames wil bereiken. Maar iets waar je heel veel kanten mee op kan, toch nog een vrij goede kwaliteit geeft en ook niet meteen relatief diepgaande kennis van opnametechniek vereist, zijn zogenaamde pocketrecorders zoals bijvoorbeeld de h2n van zoom (
klik) of zijn kleinere broertje, maar voor jou waarschijnlijk uitgebreid genoeg, de zoom h1 (
klik). Dat is één apparaat met zelfs meerdere microfoons erin zodat je in stereo kan opnemen wat erg bruikbaar is als je een groepje wil opnemen. Er kunnen gewoon batterijen in (kan ook wel vanuit het stopcontact) zodat je hem altijd mee kan nemen (ik heb er één standaard in mijn koffer zitten) en gaan opnemen wanneer je wilt. Naderhand sluit je hem op je pc aan en kan je zo de opnames in mp3 formaat er af halen, maar je kan het ook meteen vanaf het apparaat afspelen met een koptelefoon.
Om je een idee van de opnamekwaliteit te geven die je met z'n apparaat kan halen,
dit heb ik afgelopen zaterdag nog opgenomen met mijn h4n.Hiermee heb je dus verder niets aan losse microfoons, geluidskaarten aan een computer en ingewikkelde software nodig. Er zijn overigens een heleboel goedkopere alternatieven dan die zoom h2n, van Zoom zelf bijvoorbeeld de h1, maar ook van andere merken, maar ik noem de apparatuur van Zoom omdat ik daar gewoon goede ervaringen mee heb (de h2n en zijn grotere broertje de h4n).