Author Topic: zelfbouw  (Read 66890 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Offline drietenor

  • met dubbele embouchure
  • Member
  • *
  • Posts: 1.793
  • anser custodis animus
Re: zelfbouw
« Reply #30 on: 20 December 2013, 09:25:00 »
Een Duits muziekatelier doet nu aan zelfbouw met een modificatie die uit de trompetwereld komt, hoewel er bij saxofoons al eerder aanzetten zijn gedaan om iets soortgelijks uit te proberen.
Hiermee doen ze precies het omgekeerde van Theo Wanne die een saxofoon heeft ontwikkeld waar de hals zo min mogelijk wordt gedempt.


http://www.ebay.de/itm/Alt-Saxophon-S-Bogen-Selmer-Sonderanfertigung-/261188460837?pt=Blasinstrumente&hash=item3cd00ba125

Wat nieuw is dat ze dit ook aan de onderkant van de saxofoon doen, net zoals dit bij de verschillende bochten van een trompet.

http://www.ebay.de/itm/Tenorsaxopon-Julius-Keilwerth-SX90-UMBAU-/251407263629?pt=Blasinstrumente&hash=item3a890a678d

Ze streven naar minder boventonen in het geluid.
De saxofoon is gebaseerd op technologie van 1810

Offline drietenor

  • met dubbele embouchure
  • Member
  • *
  • Posts: 1.793
  • anser custodis animus
Re: zelfbouw
« Reply #31 on: 21 December 2013, 08:41:12 »
Zo een halve maan vormige plaat in de hals is ooit door Beuescher gemaakt.

http://jeffmassa.blogspot.nl/2012/10/buescher-tenor-neck-applying-patches.html

 
De saxofoon is gebaseerd op technologie van 1810

Offline Penningh

  • Always remember; the world is full of nice people! So if you can't find one.....be one.
  • Member
  • *
  • Posts: 487
  • Gender: Male
Re: zelfbouw
« Reply #32 on: 21 December 2013, 12:13:46 »
Zo een halve maan vormige plaat in de hals is ooit door Beuescher gemaakt.

Mijn tenor uit circa 1935, die een The Martin stensil heet te zijn, heeft een neck met een halve maan.
Waarschijnlijk dus een Beuescher neck.
Vervolgens zit er, volgens mij, applicatur op van Conn.
Volgens mij werd er in het verleden nogal 'gerotzooit' met saxen.
Nou heeft iedere sax wel zijn eigen stem maar gevoelmatig heeft het aanbrengen van beplating aan de onderzijde van een sax grote gevolgen voor de trilling van het instrument en dus op de toon.
Op deze manier door redenerend kan door het aanbrengen van beplating op een sax iedere dezelfde stem krijgen.
Het zou erg jammer zijn als de sax zijn eigen stem verliest.
Penningh
Tenor: Selmer Mark VI 1967 verzilverd - mondstuk Selmer C**- Rigotti 3m.
Tenor:The Martin Stensil ong. 1935 -verzilverd- mondstuk SM-Rigotti 3m.

Offline Windbuil

  • Member
  • *
  • Posts: 1.067
  • Gender: Male
Re: zelfbouw
« Reply #33 on: 22 December 2013, 12:29:28 »
Mijn ervaring is dat massavergroting vooral de luidheid bevordert. Trompettisten weten dat al langer.
Zij schroeven zware doppen op de onderkant van de ventielen. Het mondstuk en z'n receiver? zwaar van uitvoering.
De wetenschap te ontdoen van romantiek is de romantiek van de wetenschap

Offline drietenor

  • met dubbele embouchure
  • Member
  • *
  • Posts: 1.793
  • anser custodis animus
Re: zelfbouw
« Reply #34 on: 22 December 2013, 17:56:42 »
Bij braces op trompetten gaat het niet alleen over de toegevoegde massa, maar heeft ook de positie invloed op het geluid.
De saxofoon is gebaseerd op technologie van 1810

Offline drietenor

  • met dubbele embouchure
  • Member
  • *
  • Posts: 1.793
  • anser custodis animus
Re: zelfbouw
« Reply #35 on: 01 January 2014, 11:24:36 »
Welk schroefje zit er nu los in het volgende filmpje

<iframe width="640" height="385" src="//www.youtube.com/embed/1_JRJ6gKngw?fs=1&start=" frameborder="0" allowfullscreen="true"></iframe>
De saxofoon is gebaseerd op technologie van 1810

Offline Penningh

  • Always remember; the world is full of nice people! So if you can't find one.....be one.
  • Member
  • *
  • Posts: 487
  • Gender: Male
Re: zelfbouw
« Reply #36 on: 01 January 2014, 11:32:56 »
Ai, er zit geen schroefje los, maar een hele doos schroeven.
Volgens mij is dit gewoon bezigheidstherapie.
Zijn ze in bepaalde zorginstellingen erg goed in.
Tenor: Selmer Mark VI 1967 verzilverd - mondstuk Selmer C**- Rigotti 3m.
Tenor:The Martin Stensil ong. 1935 -verzilverd- mondstuk SM-Rigotti 3m.

Offline drietenor

  • met dubbele embouchure
  • Member
  • *
  • Posts: 1.793
  • anser custodis animus
Re: zelfbouw
« Reply #37 on: 01 January 2014, 11:54:02 »
Hi Penningh, nog de beste wensen, in reactie op een eerder bericht van je:


Mijn tenor uit circa 1935, die een The Martin stensil heet te zijn, heeft een neck met een halve maan.
Waarschijnlijk dus een Beuescher neck.
Vervolgens zit er, volgens mij, applicatur op van Conn.
Volgens mij werd er in het verleden nogal 'gerotzooit' met saxen.
Nou heeft iedere sax wel zijn eigen stem maar gevoelmatig heeft het aanbrengen van beplating aan de onderzijde van een sax grote gevolgen voor de trilling van het instrument en dus op de toon.
Op deze manier door redenerend kan door het aanbrengen van beplating op een sax iedere dezelfde stem krijgen.
Het zou erg jammer zijn als de sax zijn eigen stem verliest.
Penningh


Een aparte combinatie van onderdelen op je tenor, maar het zou een Couturier ontwerp kunnen zijn.
Je kan een Couturier en een Martin uit elkaar houden door de vorm van de opgesoldeerde toongaten.
Bij de Couturier is de rand van het toongat recht afgeschuind. Bij de Martin zit hier een omgekeerde ronding.

Het grootste verschil tussen een Couturier nek en een Buescher nek is, dat bij een Couturier het eerste gedeelte, waar het mondstuk om zit, al conisch is terwijl dat bij een Buescher meestal recht is.
Waarschijnlijk heeft Coturier geen plagiaat gepleegd, maar had hij dezelfde inspiratiebron als de familie Martin.

En ondanks beplating blijft elke saxofonist zijn eigen geluid houden, de saxofonist blijft belangrijker dan de saxofoon. En een los schroefje kan daar bij horen. 
De saxofoon is gebaseerd op technologie van 1810

Offline Windbuil

  • Member
  • *
  • Posts: 1.067
  • Gender: Male
Re: zelfbouw
« Reply #38 on: 01 January 2014, 13:14:35 »
Bij braces op trompetten gaat het niet alleen over de toegevoegde massa, maar heeft ook de positie invloed op het geluid.
Dat stelde ik alreeds.
De wetenschap te ontdoen van romantiek is de romantiek van de wetenschap

Offline drietenor

  • met dubbele embouchure
  • Member
  • *
  • Posts: 1.793
  • anser custodis animus
Re: zelfbouw
« Reply #39 on: 01 January 2014, 17:37:08 »
?
De saxofoon is gebaseerd op technologie van 1810

Offline Windbuil

  • Member
  • *
  • Posts: 1.067
  • Gender: Male
Re: zelfbouw
« Reply #40 on: 06 January 2014, 12:36:14 »
De wetenschap te ontdoen van romantiek is de romantiek van de wetenschap

Arn0

  • Guest
Re: zelfbouw
« Reply #41 on: 09 January 2014, 22:44:16 »
ii

Offline Penningh

  • Always remember; the world is full of nice people! So if you can't find one.....be one.
  • Member
  • *
  • Posts: 487
  • Gender: Male
Re: zelfbouw
« Reply #42 on: 09 January 2014, 23:53:59 »

[/quote]
Drietoner schreef:

Een aparte combinatie van onderdelen op je tenor, maar het zou een Couturier ontwerp kunnen zijn.
Je kan een Couturier en een Martin uit elkaar houden door de vorm van de opgesoldeerde toongaten.
Bij de Couturier is de rand van het toongat recht afgeschuind. Bij de Martin zit hier een omgekeerde ronding.

Het grootste verschil tussen een Couturier nek en een Buescher nek is, dat bij een Couturier het eerste gedeelte, waar het mondstuk om zit, al conisch is terwijl dat bij een Buescher meestal recht is.
Waarschijnlijk heeft Coturier geen plagiaat gepleegd, maar had hij dezelfde inspiratiebron als de familie Martin.

En ondanks beplating blijft elke saxofonist zijn eigen geluid houden, de saxofonist blijft belangrijker dan de saxofoon. En een los schroefje kan daar bij horen. 
[/quote]

Ik heb inderdaad een The Martin body en een Bueschernek.
Ook ik vind het met de Connkleppen een bijzondere combinatie.
Hij staat bij mij op de standaard maar meestal pak ik mijn andere tenor om mee te spelen.
Op een of andere manier speelt deze makkelijker.
Ik weet niet waarom maar misschien is de argomenie wat beter.
Of ik ben meer aan hem gewend.
Hoewel, op de alto heb ik ook geen problemen.
Komt denk ik, omdat de aplicatuur van  Selmer en Yana op dezelfde manier gebouwd zijn
Penningh
Tenor: Selmer Mark VI 1967 verzilverd - mondstuk Selmer C**- Rigotti 3m.
Tenor:The Martin Stensil ong. 1935 -verzilverd- mondstuk SM-Rigotti 3m.

Offline Penningh

  • Always remember; the world is full of nice people! So if you can't find one.....be one.
  • Member
  • *
  • Posts: 487
  • Gender: Male
Re: zelfbouw
« Reply #43 on: 27 January 2014, 12:42:46 »

Zo een halve maan vormige plaat in de hals is ooit door Beuescher gemaakt.

Mijn tenor uit circa 1935, die een The Martin stensil heet te zijn, heeft een neck met een halve maan.
Waarschijnlijk dus een Beuescher neck.
Vervolgens zit er, volgens mij, applicatur op van Conn.
Volgens mij werd er in het verleden nogal 'gerotzooit' met saxen.
Nou heeft iedere sax wel zijn eigen stem maar gevoelmatig heeft het aanbrengen van beplating aan de onderzijde van een sax grote gevolgen voor de trilling van het instrument en dus op de toon.
Op deze manier door redenerend kan door het aanbrengen van beplating op een sax iedere dezelfde stem krijgen.
Het zou erg jammer zijn als de sax zijn eigen stem verliest.
Penningh
[/quote]

Wat ik op een ander topic tegen kwam was het volgende.

http://bassic-sax.info/4images/details.php?image_id=13905

De bovenste neck is mijn neck.
Het zou dus een Keilhart neck hebben.
Het jammere is dat in het verleden een of andere onverlaat de tuner om een leleijke manier verwijdert.
Ik denk om de sax stemmend te krijgen.
Dus de ik heb een Keilhart Presidentneck op een The Martin body met een applicatuur van ?Conn?
En dit draagt dan de naam Götz.
Penningh
Tenor: Selmer Mark VI 1967 verzilverd - mondstuk Selmer C**- Rigotti 3m.
Tenor:The Martin Stensil ong. 1935 -verzilverd- mondstuk SM-Rigotti 3m.

Offline drietenor

  • met dubbele embouchure
  • Member
  • *
  • Posts: 1.793
  • anser custodis animus
Re: zelfbouw
« Reply #44 on: 05 February 2014, 12:06:45 »
Gezien op een andere site, iets voor jouw Zoot?

 
De saxofoon is gebaseerd op technologie van 1810