Forestone

Started by Luzz, 17 October 2012, 20:55:45

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Luzz

Vandaag kreeg ik een Forestone riet binnen voor mijn alt. Nu speel ik nog niet zo lang maar al wel even zo lang aan het modderen met rieten. Ik vind Vandoren JAVA en JAZZ goed, maar ook regelmatig slechte rieten in de doos  :cry: . Aangezien ik nog maar een beginner ben weet ik nooit precies wanneer t aan mij ligt en wanneer aan het riet, en ik gooi derhalve nogal eens wat weg. Eerst Fibracell geprobeerd, maar die klinken toch wat hard en scherp, plastic zeg maar .
Forestone is een ander verhaal. Ik heb dezelfde sterkte als Vandoren (2 1/2) en het speelt meteen als een tierelier! :D  Mooie toon, egaal. Anyone else met ervaringen over deze rieten? Ik ben er erg blij mee in ieder geval!

Groeten, Luzz
Yamaha YAS280 met OttoLink eboniet en Vandoren Java 2 1/2

Invisible

Ik heb er ook één geprobeerd, maar vind het wat te weinig weerstand bieden en een erg dunne toon hebben. Vind ik de kunststof rieten van Legere toch beter, maar welk riet jouw bevalt blijft altijd erg persoonlijk.
Sopraan: Selmer Mk.VI (1972) + Yamaha custom 4CM
Alt: Yamaha YAS-62 Purple label (~1985) + Selmer SD20
Tenor: Selmer Reference '54 (2013) + Selmer soloist + Ponzol M2 110

drietenor

Een nieuw type kunststof riet  wekt de vraag is dit het riet waar ik de volgende veertig jaar op speel?
En dan volg ik het nieuws  over de ervaringen van mensen met dit nieuwe riet.
Gaat het hier om de Forestone uncut, of de normale versie :?:

Legere wordt op het ogenblik gezien als de standaard in kunststof.
Qua toon zijn ze vaak als goed beoordeeld, als nadeel wordt vaak gegeven dat na een set blazen hun elasticiteit minder wordt.
Om die reden zijn er saxofonisten die twee Legere rieten in hun koffer hebben zodat ze na een set kunnen wisselen.
Merk je een afname van sterkte en toon na een uurtje spelen :?:

Als tip: je kan de rieten rieten die je weg wil gooien gebruiken om te oefenen in het snijden van rieten.
Van de meest slechte rieten uit een doosje lukt het me om er een goed riet van te maken.
De saxofoon is gebaseerd op technologie van 1810

Invisible

Quote from: "drietenor"Merk je een afname van sterkte en toon na een uurtje spelen :?:
Met Legere? Nee, niet echt. Gebruik ze eigenlijk alleen nog maar voor de band omdat je ze lekker op hun donder kan geven, voor het klassieke werk ben ik na een paar jaar Legere weer terug op Vandoren traditional (al wil ik daar nog een alternatief voor vinden wat wat consequenter is qua kwaliteit) omdat dat vooral in het hoog bij mij een betere klank geeft. Met de band hebben we altijd wel aardig lange repetities (van 20:00 tot 24:00 met meestal wel een redelijk lange pauze er tussen), maar heb nooit het idee dat het Legere riet veranderd, maar ben in de band ook minder kritisch wat klank betreft dan met het klassieke werk.

Ik weet zo even niet welke versie ik van de Forestone had, met of zonder French file (ik denk met), maar waar ik sowieso tegen aanliep is dat hun vergelijkingstabellen niet kloppen. Ik zie nu dat dat al beter is en ze een Forestone 4 nu gelijk stellen aan een Vandoren 3 waar ze eerst een Forstone 3 aan een Vandoren 3 gelijk stelde. Eigenlijk zou ik dan nog eens een Forestone 4 moeten uitproberen waar ik nu een 3 had, maar het gevoel wat ik bij dat riet had beviel mij niet, ik kreeg te weinig weerstand (ook al was het dus een te licht riet voor mij) dus ik geloof deze rieten voorlopig wel 8)

Penningh

Quote from: "Invisible"ben ik na een paar jaar Legere weer terug op Vandoren traditional (al wil ik daar nog een alternatief voor vinden wat wat consequenter is qua kwaliteit)

Gezien de verschillen in een doos Vandoren rieten ben ik op een gegeven moment op My Masterpiece gaan spelen.
Ik bestel deze per 2 doosjes rechtstreeks in de USA.
Worden gewoon in een softzakje door de post afgeleverd.
Ik ben nog niet tegengekomen dat er verschillen in de rieten zaten.
Ik speel op een 1/2 hoger dan een Vandorenriet.
Penningh
Tenor: Selmer Mark VI 1967 verzilverd - mondstuk Selmer C**- Rigotti 3m.
Tenor:The Martin Stensil ong. 1935 -verzilverd- mondstuk SM-Rigotti 3m.

Luzz

Hi,

Na een paar dagen blazen op die Forestone blijkt ie toch wel erg zacht. Biedt zeker niet de weerstand die een Vandoren in die sterkte geeft  :? . Ik wil nu een Legere proberen, en zou graag jullie input krijgen. De gewone Legere, daar kom ik wel uit, volgens mij komt die sterkte wel overeen met Vandoren JAVA oid. Maar eigenlijk wil ik de Legere Signature proberen omdat die meer geschikt zou zijn voor jazz (mijn voorkeur). Als ik nu naar de tabellen kijk van Legere dan moet ik van die Signature een veel zwaardere hebben. Klopt dit wel, heeft iemand hier ervaring mee? Alvast bedankt  ;-)
Yamaha YAS280 met OttoLink eboniet en Vandoren Java 2 1/2

Invisible

Quote from: "Luzz"Hi,

Na een paar dagen blazen op die Forestone blijkt ie toch wel erg zacht. Biedt zeker niet de weerstand die een Vandoren in die sterkte geeft  :? . Ik wil nu een Legere proberen, en zou graag jullie input krijgen. De gewone Legere, daar kom ik wel uit, volgens mij komt die sterkte wel overeen met Vandoren JAVA oid. Maar eigenlijk wil ik de Legere Signature proberen omdat die meer geschikt zou zijn voor jazz (mijn voorkeur). Als ik nu naar de tabellen kijk van Legere dan moet ik van die Signature een veel zwaardere hebben. Klopt dit wel, heeft iemand hier ervaring mee? Alvast bedankt  ;-)
Signature viel mij erg tegen en is volgens mij juist meer voor klassiek bedoeld. Voor de jazz hebben ze juist de studio-cut. Let Legere wel op dat de tabellen verschillen per soort sax, bij de tenor met het standaard Legere riet is hij gelijk aan Vandoren Traditional. Hoe dat met de studio-cut zit weet ik zo niet.