Ik zocht een curved sopraan als "reistoeter", kan me geen Yana veroorloven want het geld zit al in een Selmer Mk VI tenor (die verving een Jupiter, een taiwanees), dus ik heb een gebruikte System '54 "made in Taiwan" gekozen. Ja, de afschrijving is fors (ik betaalde bijna 50% minder dan de nieuwprijs voor een nieuwstaat verkerend exemplaar), maar als je dus een goede gebruikte vind heb je een goede sax voor de prijs van een low budget sax. Ik heb ook een paar weken een Academy uit China uitgeprobeerd, kostte drie centen en een knoop, maar was bagger.
Intonatie van de '54 is volgens mij goed, klank kun je in belangrijke mate bepalen door de keuze van je mondstuk. Over de applicatuur heb ik nog wel wat twijfels want voor de lage Bb moet ik mijn pink bijna oversrekken, en dat is op een Yana gewoon beter. Zal wel wennen.
Tot zover het rationele deel. En nou staat er morgen iemand bij mij op de stoep die zijn doorleefde Buescher curved sopraan wil ruilen voor mijn System '54. DEAL, want wat mij betreft gaat er niks boven een mooie oude doorleefde toeter, zelfs als die niet helemaal goed stemt. Dat je op zo'n oude Yank of fransoos bovendien bijna niet afschrijft is mooi meegenomen als je eens wat anders wilt.
Samengevat: ja, er komt goed spul uit Taiwan, maar er komen ook goede auto's uit Japan en Korea, dus voor woon-werkverkeer rijd ik Japans en voor m'n lol iets anders.
Succes met jouw zoektocht!