Author Topic: Saxen uit Taiwan  (Read 39873 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Offline Rmc

• Member
  • *
  • Www.facebook.com/saxophonerootsman
    • Rootsman
Saxen uit Taiwan
« on: 01 November 2012, 18:28:19 »
Hoi,

Ik bespeel een Conn 10 M en een alt  Conn chu berry en ben altijd al gecharmeerd geweest van oude vintage saxofoons. In mijn zoektocht naar mijn eigen saxofoons heb ik zelfs nooit een nieuwe toeter aangeraakt.
Vroeger was het zo dat de saxofoons uit Taiwan een slechte naam hadden maar ik hoor steeds vaker goede verhalen over saxofoons uit Taiwan.
Wat is jullie mening over deze saxofoons? Kunnen ze dezelfde vette en volle sound geven als de oude toppers als Conn Selmer Martin en King?
Aangezien ik mijn tenor in wil ruilen voor wat anders ga ik ook eens le monde en Theo wanne Mantra proberen wat beide saxofoons uit Taiwan zijn. Maar eigenlijk durf ik het niet zo goed aan om over te stappen op een nieuwe sax. Kunnen jullie me helpen bij dit dilemma?  De reden dat ik hem in wil gaan ruilen zijn intonatie problemen trouwens..
blijven deze saxofoon net als de oude vintage saxofoons ook hun waarde behouden?
gr ruud
Tenor: Yanagisawa t992, Theo Wanne Ambika 7*, Rigotti Gold jazz Cut 2,5
Alt: Conn 6M ladyface 1937, Theo Wanne Durga 8, Rigotti gold jazz cut 2,5

Offline Maaarten

• Member
  • *
    • http://www.flickr.com/photos/48214269@N08/
Re: Saxen uit Taiwan
« Reply #1 on: 01 November 2012, 20:30:38 »
Ze behouden veel minder hun waarde, per merk wel verschillend dan. Probeer vooral en zie het als een sax die je voor jezelf koopt als je tot aanschaf overgaat. Dan speelt de restwaarde minder mee. In Taiwan worden goede saxofoons gemaakt wat mij betreft.

Ik vind de lemondes aan de vingers wel wennen. Wie weet komt het ook doordat ik gewoon teveel selmers en yamaha's in mijn handen heb gehad.
De duimknop van de linkerhad was een parelmoertje zoals je ook wel hebt bij een SBA van Selmer. Dat voelt minder rond aan dan een gewone zwarte ronde plastic button.

Offline the martin

• Member
  • *
    • http://www.themartinstory.net
« Reply #2 on: 01 November 2012, 20:33:23 »
Mij is wel eens een (ik meen) System 54 aangeraden...
Door een pro-sax speler die weet dat ik/en hoe ik Martin tenor speel

Ik denk dat de enige die jouw antwoord kan geven jij zelf bent.
Duik winkels in, reserveer een paar weken, probeer ze allemaal..

Maak dan je keuze

En wat die rest prijs betreft, als je JOUW sax hebt gevonden verkoop je hem nooit meer..
Niemand kan garanderen wat die taiwaneze toeters doen qua tweedehands prijzen
Maar de Le Mondes en System 54 zijn zeker toeters om te proberen

Offline Rmc

• Member
  • *
  • Www.facebook.com/saxophonerootsman
    • Rootsman
« Reply #3 on: 01 November 2012, 22:19:37 »
Je hebt gelijk me oren zijn de beste test. En inderdaad de sax die ik aan ga schaffen hoop ik de rest van mijn leven te bespelen! Heb jij die system 54 wel eens bespeeld? En wat vond je daar dan van in vergelijking met je martin?
Tenor: Yanagisawa t992, Theo Wanne Ambika 7*, Rigotti Gold jazz Cut 2,5
Alt: Conn 6M ladyface 1937, Theo Wanne Durga 8, Rigotti gold jazz cut 2,5

Offline the martin

• Member
  • *
« Reply #4 on: 02 November 2012, 07:13:44 »
Ik heb hem zelf nog niet in mijn handen gehad..
Le Monde wel en dat vond ik zeker geen minne toetertjes

Of dat zelfde voor jouw geldt en of die qua klank is wat jij zoekt....
Try zou ik zeggen

Offline the martin

• Member
  • *
« Reply #5 on: 02 November 2012, 14:19:09 »
Zit me net te bedenken dat het geen System 54 maar P Mauriat was....

Offline mabo1024

• Member
  • *
« Reply #6 on: 02 November 2012, 19:35:33 »
Ik ben onlangs zelf op saxjacht geweest en was daarbij aangenaam verrast door een system 54
Ik had hem bijna gekocht, maar heb op het laatste moment op aanraden van een paar pro spelers
een Yanagisawa gekocht.

De system 54 had een fantastische klank, en was makkelijk te bespelen.
de toetsen waren ook goed geplaatst.
Qua speelgemak en geluid zeker te vergelijken met een Yani.
Het zag er ook allemaal heel stevig uit.

De reden dat ik toch naar de Yani gegaan ben is hun goede reputatie, waardevastheid
en omdat ik niet het risico wou lopen om na verloop van tijd een instrument te hebben
dat door de manier van bouwen moeilijk te onderhouden is.

Offline Maaarten

• Member
  • *
    • http://www.flickr.com/photos/48214269@N08/
« Reply #7 on: 03 November 2012, 12:14:20 »
en zo'n yana hoeft ook niet heel duur te zijn. Neem een 901 desnoods. PMauriat is weer een stukje duurder dan een system 54.

Offline Shofar

• Member
  • *
    • http://www.adolphesax.be
« Reply #8 on: 05 February 2013, 11:38:17 »
Heel wat "Made In Taiwan" toeters zijn tegenwoordig "Made in China". Die brave mensen gaan dat natuurlijk niet aan iedereen zijn neus hangen  :)
Wil je iets weten, specifieke vragen? Contacteer me rechtstreeks - ik volg niet altijd alle berichten op!
I play Adolphe Sax & Cie tenor Dinant - Conn Ladyface alt - belachelijk veel soorten mondstukken, rieten en rietbinders

Offline Surion

• Member
  • *
    • Beaufour Saxophone Quartet
« Reply #9 on: 05 February 2013, 11:49:18 »
Ik heb een le monde universal vintage altsax, ben ik zeer tevreden van...
Beaufour Saxophone Quartet: http://www.beaufour.be
Mainstream Music Band: http://www.mmband.be
S, Jupiter JPS-747, Selmer E | A, Le Monde Universal Vintage, Selmer E  & Otto Link n°7 | T, 1934 Couesnon Otto Link n°8 | B, Selmer Serie II 80 Super Action

Zoot

• Guest
« Reply #10 on: 05 February 2013, 17:16:43 »
Ik heb een le monde universal vintage altsax, ben ik zeer tevreden over...

Vintage een chique woord voor tweedehands, wordt meestal gebruikt voor haute couture kledingstukken van een aantal jaren oud, maar kan ook slaan op authentieke kleding.
een vintage look dan zeker.... ? (nieuwe sax met een "oud" kleurtje..
Heel wat "Made In Taiwan" toeters zijn tegenwoordig "Made in China".

en geassembleerd in Taiwan of zelfs dat niet meer.... ?

Offline Shofar

• Member
  • *
    • http://www.adolphesax.be
« Reply #11 on: 05 February 2013, 17:53:16 »
Heel wat "Made In Taiwan" toeters zijn tegenwoordig "Made in China".

en geassembleerd in Taiwan of zelfs dat niet meer.... ?

Dat vaak nog wel maar heel vaak alles in China met "made in Taiwan" er op  :)
Wil je iets weten, specifieke vragen? Contacteer me rechtstreeks - ik volg niet altijd alle berichten op!
I play Adolphe Sax & Cie tenor Dinant - Conn Ladyface alt - belachelijk veel soorten mondstukken, rieten en rietbinders

Offline Espresso

• Member
  • *
« Reply #12 on: 14 February 2013, 18:21:56 »
En nog 2 stuks gevonden 'Made in Japan' maar manufactured in Tianjin
THE Martin tenor met Otto Link 8*

Offline Laatbloeier

• Optimisme is een morele plicht
  • Member
  • *
« Reply #13 on: 28 April 2013, 10:19:31 »
Ik zocht een curved sopraan als "reistoeter", kan me geen Yana veroorloven want het geld zit al in een Selmer Mk VI tenor (die verving een Jupiter, een taiwanees), dus ik heb een gebruikte System '54 "made in Taiwan" gekozen. Ja, de afschrijving is fors (ik betaalde bijna 50% minder dan de nieuwprijs voor een nieuwstaat verkerend exemplaar), maar als je dus een goede gebruikte vind heb je een goede sax voor de prijs van een low budget sax. Ik heb ook een paar weken een Academy uit China uitgeprobeerd, kostte drie centen en een knoop, maar was bagger.
Intonatie van de '54 is volgens mij goed, klank kun je in belangrijke mate bepalen door de keuze van je mondstuk. Over de applicatuur heb ik nog wel wat twijfels want voor de lage Bb moet ik mijn pink bijna oversrekken, en dat is op een Yana gewoon beter. Zal wel wennen.
Tot zover het rationele deel. En nou staat er morgen iemand bij mij op de stoep die zijn doorleefde Buescher curved sopraan wil ruilen voor mijn System '54. DEAL, want wat mij betreft gaat er niks boven een mooie oude doorleefde toeter, zelfs als die niet helemaal goed stemt. Dat je op zo'n oude Yank of fransoos bovendien bijna niet afschrijft is mooi meegenomen als je eens wat anders wilt.
Samengevat: ja, er komt goed spul uit Taiwan, maar er komen ook goede auto's uit Japan en Korea, dus voor woon-werkverkeer rijd ik Japans en voor m'n lol iets anders.
Succes met jouw zoektocht!
Laatste aanwinst: VITO basklarinet.  
Favoriet: Selmer Mark VI bariton.

Offline DaKnoodle

• Member
  • *
« Reply #14 on: 28 April 2013, 23:29:23 »
Hey,

Ik lees dat je een System '54 sopraan hebt.
Ik moet heel eerlijk zeggen dat het niet mijn keuze is.

Ik heb er voor een halfjaar één gehuurd gehad om mij op een sopraan sax te kunnen orïenteren.
Maar hij was niet zuiver en ik ergerde mij mateloos aan de broosheid van het kleppenwerk.
Het voelde niet goed en had constant het vermoeden dat er iets af zou breken als ik te hard drukte.

Daarentegen ben ik weer vol lof over de topklasse van Jupiter, mooi rond breed geluid en overal zuiver.
Mijn advies is eigenlijk meer te kijken naar een leuke europese of japanse occassion, mijn sopraan koste ook niet de hele wereld en is meer waardevast dan een chinees/taiwanees.

A: Selmer SA80II T: Santoni B: Selmer SA80II