Author Topic: Schenkelaars  (Read 5753 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Offline saxytenor

• Member
  • *
Schenkelaars
« on: 07 November 2012, 14:58:21 »
Hallo! Is er hier iemand die mij meer kan vertellen over de geschiedenis van Schenkelaars, en dan natuurlijk specifiek over de (tenor)saxofoon?
Ik heb gelezen dat Schenkelaars wel eens de body van Keilwerth gebruikte. Weet iemand vanaf welk jaar dat gebeurde?
Ik wil er graag meer over weten, omdat ik misschien via mijn orkest een Schenkelaars tenorsax over kan nemen. Het instrument wordt door niemand bespeeld en gaat ook niet meer bespeeld worden binnen de vereniging, maar is onlangs nog wel geheel sluitend gemaakt. Ik ben er ooit, jaren geleden, op begonnen en vond het toen niet zo'n geweldig instrument, maar ik speelde toen ook pas een paar weken. ;) Nu lijkt het me misschien wel wat. Omdat ik met mijn mooie Selmer serie III tenorsax liever niet buiten speel, en zeker niet in de kroeg...  :mrgreen: Het ligt er natuurlijk aan hoeveel ik er voor moet betalen. Daarom wil ik ook graag wat meer weten over het merk.
[size=85]Altsax Selmer SA80 II
Tenorsax Selmer serie III[/size]

Zoot

• Guest
Re: Schenkelaars
« Reply #1 on: 07 November 2012, 17:05:46 »
Quote from: saxytenor
Het instrument wordt door niemand bespeeld en gaat ook niet meer bespeeld worden binnen de vereniging,  >>>>>>><<<<<<<< liever niet buiten speel, en zeker niet in de kroeg...  <!-- s:mrgreen: -->:mrgreen:<!-- s:mrgreen: --> Het ligt er natuurlijk aan hoeveel ik er voor moet betalen.

tja, waarom  dpeelt er niemand op........   voor KroegTOetErrrr, is een Schenkelaar ♫ ♪

F A N T A S T I S C !!!  !!!!! !! !! ♪ ♪

Offline Penningh

• Always remember; the world is full of nice people! So if you can't find one.....be one.
  • Member
  • *
« Reply #2 on: 08 November 2012, 15:32:06 »
Ik ben ook ooit op een Schenkelaar begonnen.
Het blikkerige geluid dat hier uit komt zal ik nooit vergeten.
Ik zou er geen euro voor uitgeven.
Misschien kan je hem overnemen als de vereniging er een toegift op doet. :mrgreen:  :mrgreen:

Penningh
Tenor: Selmer Mark VI 1967 verzilverd - mondstuk Selmer C**- Rigotti 3m.
Tenor:The Martin Stensil ong. 1935 -verzilverd- mondstuk SM-Rigotti 3m.

Offline the martin

• Member
  • *
    • http://www.themartinstory.net
« Reply #3 on: 08 November 2012, 15:42:10 »
Mijn bevooroordeelde en niet op enige persoonlijke ervaring met een Schenkelaar gestoelde gevoel zegt me dat een Schenkelaar een prima kroegtoeter is..

Bos droogbloemen er in en hoog boven de bar hangen

Offline Sebo

• Member
  • *
« Reply #4 on: 08 November 2012, 19:14:23 »
Quote from: "the martin"
Mijn bevooroordeelde en niet op enige persoonlijke ervaring met een Schenkelaar gestoelde gevoel zegt me dat een Schenkelaar een prima kroegtoeter is..

Bos droogbloemen er in en hoog boven de bar hangen

:lol:  :lol:  :lol:  :lol:  :lol:  :lol:  :lol:  :lol:  :lol:  :lol:  :lol:  :lol:  :lol:  :lol:  :lol:  :lol:  :lol:  :lol:  :lol:  :lol:  :lol:  :lol:  :lol:  :lol:

Sebo
Tenor Dolnet Belair verzilverd 41******
Brillhart ebolin special/ rico royal

Offline drietenor

• met dubbele embouchure
  • Member
  • *
  • anser custodis animus
« Reply #5 on: 09 November 2012, 00:39:05 »
Schenkelaar zelf was er niet zo duidelijk over dat hij Keilwerths body's gebruikte.
Mogelijk dat een reparateur/handelaar  uit die tijd dat wat preciezer weet.
Zelf denk ik dat als het een schenkelaar is met omfelsde randen en een lage C# klep die draait op een as op de beker waar ook de lage B en Bes opzitten, het een Keilwerth body is.
Ze zijn een stuk beter dan de originele Schenkelaar kroegtoeter.
De saxofoon is gebaseerd op technologie van 1810

Offline Willem

• Member
  • *
« Reply #6 on: 23 November 2012, 21:00:50 »
Hoi Saxytenor,

Tegenwoordig bespeel ik een Schenkelaars baritonsax.
Na wat research blijkt, dat het gaat om een J. Keilwerth stencil.
Ben ik heel tevreden over.
Spreekt gemakkelijk aan, ook als het eens zacht moet...
Mooi zuiver over de hele linie.
Ik vind het geluid prima passen in de sound van onze band.
Ik schreef daarover afgelopen maart iets bij het forumonderdeel "Even voorstellen" --> "Te laat..."
http://http://www.saxforum.nl/viewtopic.php?f=23&t=2779&start=20#p69284

Over de andere saxen van Schenkelaars weet ik niets.
Ik hoor wel dat er onderling grote verschillen zijn... :shock:  
Variërend van droogbloemenhouder tot prima gebruikstoeter.
Met veel moeite vind je op het internet weinig info over de Schenkelaars saxen.

Ik zou zeggen: neem een goed stemapparaat mee, of probeer 'm thuis op je gemak uit.
Dat zal niet zo'n probleem zijn als toch niemand er op hoeft te spelen.
Desnoods nodig je iemand met verstand van zaken uit om ook eens te spelen/luisteren.
Wanneer jij er dan tevreden over bent gewoon doen, denk ik. Duur zal/mag ie niet zijn.
Tenslotte zal jouw eigen vereniging jou als lid het vel niet over de oren willen trekken, lijkt mij... :twisted:  

Ik zag dat ze bij Adam in Ittervoort enkele tweedehandse Schenkelaars saxen hebben staan.
Volgens mij heeft Adam lang geleden de hele Schenkelaars toko opgekocht.
Misschien weten zij iets meer.

Groetjes,

Willem.
Dolnet Paris  tenor    + Dukoff mondstuk  + Rico / LaVoz riet
Schenkelaars bariton + King of Yanagisawa mondstuk + Rico / LaVoz riet

Offline Yellowstrom

• Member
  • *
« Reply #7 on: 22 February 2013, 16:25:09 »
In Eindhoven woont Huub van Geffen, een saxofoonreparateur die vroeger bij Schenkelaars de laatste 20 saxofoons heeft gefabriceerd! Hij heeft zelfs een eigen site www.huubvangeffen.nl en is ondanks zijn hoge leeftijd nog fanatiek bezig met repareren en muziek maken. Wellicht weet hij er meer over.