Author Topic: Rigotti Reeds fabrieksbezoek  (Read 6015 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

KoenD

• Guest
Rigotti Reeds fabrieksbezoek
« on: 25 December 2012, 21:18:44 »
In oktober heb ik een bezoek gebracht aan Rigotti Reeds, het merk waar ik op speel. Rigotti is gevestigd in Cogolin, in het zuiden van Frankrijk. Ik kreeg er een rondleiding van Daniel Rigotti, de zoon van de stichter die het bedrijf verder gaat leiden. Rigotti beschikt over eigen rietvelden in de buurt van de fabriek. Ze produceren rieten voor saxofoon, maar ook voor klarinet en hobo. Ook hebben ze polsters in hun gamma (oa gebruikt door Remy van Charlies Muziek) maar deze worden niet in Cogolin gefabriceerd.

Het riet wordt gekweekt in rietvelden in de buurt van Cogolin. Het riet heeft altijd een vaste diameter en groeit dus alleen in de hoogte en niet in diameter. Wanneer het enkele jaren oud is wordt het gerooid en blijft het nog vele maanden drogen. Daarna gaat het naar het begin van de productie, waar het wordt verzaagd in vaste lengtes en in gelijke stukken wordt gesplijt.  Wanneer dit klaar is gaat het in grote bakken naar het tweede gebouw van de productie een 100tal meter verder op de industriezone.  Het is in dit laatste gebouw waar ik de rondleiding kreeg.

Zo komen de rieten binnen.
[attachment=2:9t177uju]rigotti2.jpeg[/attachment:9t177uju]

De rieten worden in een machine geplaatst die er een vlakke kant aan schuurt. Door de snelle bewegingen is de foto onscherp.
[attachment=1:9t177uju]rigotti1.jpeg[/attachment:9t177uju]

Dit is het eindresultaat na 1 machine:
[attachment=0:9t177uju]rigotti3.jpeg[/attachment:9t177uju]

[verwijderd door de beheerder]

KoenD

• Guest
Re: Rigotti Reeds fabrieksbezoek
« Reply #1 on: 25 December 2012, 21:21:04 »
De rieten gaan daarna in een machine die een schuine zijde schaaft.  Van een tipronding is er nog geen sprake.
[attachment=2:3dzdbne3]rigotti4.jpeg[/attachment:3dzdbne3]

Eén na één...
[attachment=1:3dzdbne3]rigotti5.jpeg[/attachment:3dzdbne3]

Het is geen groot geheim dat de Francois Louis rieten bij Rigotti worden gemaakt...
[attachment=0:3dzdbne3]rigotti6.jpeg[/attachment:3dzdbne3]

KoenD

• Guest
« Reply #2 on: 25 December 2012, 21:27:58 »
In de laatste fase gaan ze de high-tech machines binnen. Hier gebeurt heel veel.
De machine maakt de tipronding, fijnschuren van de schuine zijde en het printen van de sterkte op de onderkant van het riet.
Het is de machine die bepaalt welke sterkte het riet krijgt. Dat doen ze door een krachtmeting te doen op het riet over een bepaalde buiging.
Wanneer de sterkte is bepaald wordt de onderkant geprint en komt het riet automatisch in het juiste bakje terecht.
Je ziet onderaan de machine 10 bakjes. Dat zijn de verschillende sterktes. Rigotti heeft van elke sterkte 3 subvarianten (Light / Medium / Strong).
Daardoor hebben ze van bv 2,5 + 3 + 3,5 alleen al 9 varianten.  Omwille van deze reden speel ik op Rigotti. De 10 rieten van het doosje zijn bijna allemaal identiek.
[attachment=1:19qdlz75]rigotti7.jpeg[/attachment:19qdlz75]

De bakjes worden leeggemaakt en dan gaat alles naar de manuele eindcontrole.  
Niet minder dan 20% gaat bij deze fase de vuilbak in.
[attachment=0:19qdlz75]rigotti10.jpeg[/attachment:19qdlz75]

Daarna gaat alles in de doosjes.

Rigotti verkoopt rieten over de ganse wereld waarbij de Verenigde Staten en Azie belangrijke afzetmarkten zijn.
Het is een relatief kleine speler, er werken zo'n 20 mensen.

Vragen, stel gerust :-)

Offline the martin

• Member
  • *
    • http://www.themartinstory.net
« Reply #3 on: 26 December 2012, 10:42:24 »
Klassiek, moderne klank
Hoe verhouden ze zich tot V16s
Gaan ze lang mee

Zeg maar alles wat je van een riet wilt weten

Offline Penningh

• Always remember; the world is full of nice people! So if you can't find one.....be one.
  • Member
  • *
« Reply #4 on: 26 December 2012, 13:06:52 »
Koen,
Eind maart zijn wij weer aan de Côte.
Ik vind het leuk om deze fabriek een bezoek te brengen.
Kan je je daar zo maar melden bij de deur met 'hallo hier ben ik en ik wil graag rondkijken'(uiteraard in het Frans) of moet/kan je van te voren een afspraak maken?
Penningh
Tenor: Selmer Mark VI 1967 verzilverd - mondstuk Selmer C**- Rigotti 3m.
Tenor:The Martin Stensil ong. 1935 -verzilverd- mondstuk SM-Rigotti 3m.

KoenD

• Guest
« Reply #5 on: 26 December 2012, 17:40:21 »
Quote from: "the martin"
Klassiek, moderne klank
Hoe verhouden ze zich tot V16s
Gaan ze lang mee

Zeg maar alles wat je van een riet wilt weten

Komen in de buurt van V16 qua geluid. Het is zeker geen klassieker zoals de blauwe Vandoren. Ik speel er zeer lang op, net omdat ik mijn ideale subvariant heb gevonden en dus nooit aan de rieten moet knoeien.

KoenD

• Guest
« Reply #6 on: 26 December 2012, 17:42:13 »
Quote from: "Penningh"
Koen,
Eind maart zijn wij weer aan de Côte.
Ik vind het leuk om deze fabriek een bezoek te brengen.
Kan je je daar zo maar melden bij de deur met 'hallo hier ben ik en ik wil graag rondkijken'(uiteraard in het Frans) of moet/kan je van te voren een afspraak maken?
Penningh

Ik heb ruim voordien een afspraak gemaakt per mail. Je kan het emailadres vinden op hun website.

Offline Penningh

• Always remember; the world is full of nice people! So if you can't find one.....be one.
  • Member
  • *
« Reply #7 on: 26 December 2012, 20:59:08 »
Ik stuurde vanmiddag een mailtje naar Rigotti dat ik het er leuk zou vinden om in maart de fabriek te bezoeken.
Binnen het uur kreeg ik een mail terug dat ik van harte welkom ben.
Penningh
Tenor: Selmer Mark VI 1967 verzilverd - mondstuk Selmer C**- Rigotti 3m.
Tenor:The Martin Stensil ong. 1935 -verzilverd- mondstuk SM-Rigotti 3m.

Offline JR

• de familie:
  • Member
  • *
« Reply #8 on: 13 January 2013, 17:06:36 »
Ik gebruik sinds enkele jaren Rico Select, bevalt me uitstekend   :smt023

Ik ga ze nog een beetje langer vergelijken met m'n ouwe merk, het is nek-aan-nek  :mrgreen:
Buescher True Tone Alt  (238xxx), nickname "Trude", Tru-Lay 55/812 M + BG ligatuur, C-Melody (tenor) Lyon & Healy (Buescher TT stencil,128xxx) nickname "Leo", LeRoc #6, Conn PanAmerican tenor, Zinner 6, nickname "het beest"

Offline Rmc

• Member
  • *
  • Www.facebook.com/saxophonerootsman
    • Rootsman
« Reply #9 on: 14 January 2013, 18:32:48 »
Ook ik speel het liefst op rigotti rieten! aleen bij mij gaan ze maar 3 dagen mee en dan beginnen er bij de tip kleine scheurtjes te ontstaan waardoor ik de lage noten er niet meer makkelijk uit krijg geblazen... ik ga nu rico jazz selct proberen om te kijken of mn riet dan ook zo snel kapot gaan. maar qua sound mis ik mijn rigotti rieten al wel!
Tenor: Yanagisawa t992, Theo Wanne Ambika 7*, Rigotti Gold jazz Cut 2,5
Alt: Conn 6M ladyface 1937, Theo Wanne Durga 8, Rigotti gold jazz cut 2,5

Zoot

• Guest
« Reply #10 on: 14 January 2013, 23:18:28 »
Quote from: "Rmc"
ik ga nu rico jazz selct proberen om te kijken of mn riet dan ook zo snel kapot gaat. maar qua sound mis ik mijn rigotti rieten al wel!

ah nee man,....... rico jazz rules   :lol:  :lol:
ff  :wink: seri...  omschrijf het verschil es........

Offline the martin

• Member
  • *
    • http://www.themartinstory.net
« Reply #11 on: 15 January 2013, 07:17:30 »
Zal in ieder geval niet aan je mondstuk liggen.
Ik mag toch aan nemen dat een Theo Wanne goed afgewerkt is...

Offline Maaarten

• Member
  • *
    • http://www.flickr.com/photos/48214269@N08/
« Reply #12 on: 15 January 2013, 19:52:54 »
Ik ga ze denk ik ook proberen. Ik twijfel alleen of ik nou 2,5 of 3 moeten nemen. (ter vervanging van la voz medium). Nah ik denk maar dat ik voor 3 ga haha.

Dat ze in dezelfde fabriek als FL worden gemaakt is heel leuk. Als de grondstoffen anders zijn heb je echter al een ander soort rietje als resultaat.

Offline yanamayo

• Member
  • *
« Reply #13 on: 15 January 2013, 20:03:51 »
Heb net weer een doosje van 10 (de gewone, niet de jazz) besteld. Ze bevallen me heel goed. Heel constant. Natuurlijk heb je er altijd wel wat bij die iets minder van klank is maar er zit veel minder verschil in dan bij bijv. Vandoren (blauw). Ik heb nu 2,5 (is iets lichter dan Vandoren (blauw) 2,5. Ongeveer vergelijkbaar qua sterkte met Hemke Premium 2,5.

Denk dat ik het voorlopig maar bij Rigotti hou! :D
[size=85]- Yanagisawa 901 alt -  Selmer Soloïst C* - Selmer (1 schr.) lig. - Rigotti 2,5
- Le Monde Universal goudlak sopraan - Yana 5 - FL Ultimate lig. - Hemke 2,5
- Howarth S50C hobo

Offline Invisible

• Member
  • *
    • http://www.quatreforte.nl
« Reply #14 on: 15 January 2013, 20:06:43 »
Zijn er ook proefexemplaren te verkrijgen van deze rieten? Jullie maken mij wel benieuwd namelijk :-D
Sopraan: Selmer Mk.VI (1972) + Yamaha custom 4CM
Alt: Yamaha YAS-62 Purple label (~1985) + Selmer SD20
Tenor: Selmer Reference '54 (2013) + Selmer soloist + Ponzol M2 110