Author Topic: Yamaha of Yanagisawa  (Read 5224 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Offline Coen

• Member
  • *
Re: Yamaha of Yanagisawa
« Reply #15 on: 05 January 2013, 17:07:11 »
Leuke tocht naar Gorssel, Deventer en weer Gorssel gemaakt, erg aardige mensen in beide winkels.
Eerst bij Saxpoint geblazen op de Yana T800, en dat ging - voor een beginner dan - best lekker. In mijn prijsklasse hadden ze verder niets staan, maar dat geeft niets als er maar eentje bij is die mij aanspreekt.
Daarna naar de Saxofoonwinkel. Daar heb ik geblazen op een Yamaha, een Jupiter, een nieuwer mij onbekend en niet onthouden instrument, en een Buesscher Aristocrat. Leuk, en zeker leuk om de verschillen te horen en voelen. Wat blaast die Yamaha makkelijk en wat klinkt die Buesscher lekker! Maar goed, allemaal buiten mijn prijsrange; alle goedkopere Jupiters waren verkocht.
Zonder enige spijt ben ik dus terug naar Gorssel gereden en heb de Yana T800 meegenomen. Eerst maar eens huren. Wel het plastic mondstuk vervangen door een gebruikte Selmer C*, en een doosje Rico Royal 3 meegenomen. Verder een standaard, padwisser en necksaver. Koffer, de originele uit 1985, leuk, draagkoord, kurkvet en een doorhaalwisser zaten er standaard al bij.
Helemaal happy met de Yana, lekker wat B's, A's, G's en F's spelen, en woensdag op naar les 1. Zin in  :D
Tenor Keilwerth Toneking (1937) met Otto Link STM 6* en Francois Louis Ultimate rietbinder en La Voz medium soft.
Alt Amati Kraslice Toneking (rond 1950) met Otto Link Tone Edge 6 en Vandoren Jazz ZZ 2.

Offline Invisible

• Member
  • *
    • http://www.quatreforte.nl
« Reply #16 on: 05 January 2013, 17:24:39 »
Quote from: "Coen"
Leuke tocht naar Gorssel, Deventer en weer Gorssel gemaakt, erg aardige mensen in beide winkels.
Eerst bij Saxpoint geblazen op de Yana T800, en dat ging - voor een beginner dan - best lekker. In mijn prijsklasse hadden ze verder niets staan, maar dat geeft niets als er maar eentje bij is die mij aanspreekt.
Daarna naar de Saxofoonwinkel. Daar heb ik geblazen op een Yamaha, een Jupiter, een nieuwer mij onbekend en niet onthouden instrument, en een Buesscher Aristocrat. Leuk, en zeker leuk om de verschillen te horen en voelen. Wat blaast die Yamaha makkelijk en wat klinkt die Buesscher lekker! Maar goed, allemaal buiten mijn prijsrange; alle goedkopere Jupiters waren verkocht.
Zonder enige spijt ben ik dus terug naar Gorssel gereden en heb de Yana T800 meegenomen. Eerst maar eens huren. Wel het plastic mondstuk vervangen door een gebruikte Selmer C*, en een doosje Rico Royal 3 meegenomen. Verder een standaard, padwisser en necksaver. Koffer, de originele uit 1985, leuk, draagkoord, kurkvet en een doorhaalwisser zaten er standaard al bij.
Helemaal happy met de Yana, lekker wat B's, A's, G's en F's spelen, en woensdag op naar les 1. Zin in  :D
Gefeliciteerd!!!

Rieten van sterkte 3 zijn misschien nog wat te zwaar voor je, dus als je merkt dat je steeds na een kwartiertje ofzo al vermoeid bent kan je altijd nog een 2,5 of 2 proberen.

Succes met blazen!!!
Sopraan: Selmer Mk.VI (1972) + Yamaha custom 4CM
Alt: Yamaha YAS-62 Purple label (~1985) + Selmer SD20
Tenor: Selmer Reference '54 (2013) + Selmer soloist + Ponzol M2 110

Offline Coen

• Member
  • *
« Reply #17 on: 05 January 2013, 18:16:55 »
Dank voor de aanmoedigingen  :D
Ik ga zeker ook 2,5 proberen, net besteld. Verder experimenteren is voorlopig uit den boze, ik ga idd alleen kijken of 2,5 of 3 het beste bevalt.
Merk al dat ik de vingers al redelijk automatisch richting de juiste plaats begin te brengen, maar ben net wel gestopt ... in m'n enthousiasme kan ik wel eens overdrijven en laat ik rustig aan beginnen. 'Begin maar eens met een kwartiertje ivm met je mondspieren' zeiden ze vandaag tegen me, en dat lijkt me een goed raad  :)
Tenor Keilwerth Toneking (1937) met Otto Link STM 6* en Francois Louis Ultimate rietbinder en La Voz medium soft.
Alt Amati Kraslice Toneking (rond 1950) met Otto Link Tone Edge 6 en Vandoren Jazz ZZ 2.

Offline Invisible

• Member
  • *
« Reply #18 on: 05 January 2013, 18:28:26 »
Bij rieten.nl kan je ook van verschillende types en zwaartes rieten los bestellen, maar maak je daar nog maar niet te druk over. Overigens is een 3 Rico Royal lichter dan bijvoorbeeld een 3 Vandoren zie ik, dus dan valt te zwaar nog wel mee eigenlijks. Maar een 2,5 Rico is zeker het proberen waard, voel je in ieder geval het verschil tussen een wat zwaarder en een wat lichter riet.

Offline Coen

• Member
  • *
« Reply #19 on: 05 January 2013, 18:35:25 »
Invisible schreef
Overigens is een 3 Rico Royal lichter dan bijvoorbeeld een 3 Vandoren zie ik, dus dan valt te zwaar nog wel mee eigenlijk

Klopt, daarom heb ik ook 3 genomen, mijn docente liet me tijdens de proefles al op een wat zwaarder riet blazen omdat ik een stevig postuur en forse longen heb, maar ik wil zeker voelen wat het verschil is.

Offline Maaarten

• Member
  • *
    • http://www.flickr.com/photos/48214269@N08/
« Reply #20 on: 05 January 2013, 19:02:19 »
Mooi zeg. Gefeliciteerd!
Zal Zoot ook wel mooi vinden haha.

Zoot

• Guest
« Reply #21 on: 05 January 2013, 19:26:18 »
Quote from: "Maaarten"
Mooi zeg. Gefeliciteerd!
Zal Zoot ook wel mooi vinden haha.

:P

Gefelici     :lol:    TAART   :lol:
veel ♫♪ ToETerRRrrr PleZier ♪♪
8) ps... nu niet zeuren over rieten en mondstukken, das van later, veel later zorg....... je hebt een goed mondstuk, het riet nemen waar je leuk geluid mee krijgt en..... 3 O's........  8)

Offline the martin

• Member
  • *
    • http://www.themartinstory.net
« Reply #22 on: 05 January 2013, 20:36:49 »
Geniet van je geweldige nieuwe sax

Offline Coen

• Member
  • *
« Reply #23 on: 06 January 2013, 12:04:47 »
Hier nog een foto, van de site van Saxpoint

[verwijderd door de beheerder]

Offline MMonroe

• Member
  • *
« Reply #24 on: 06 January 2013, 12:53:56 »
Goede keus volgens mij, gefeliciteerd!
Saxofoon: Tenor: Jupiter JTS 789-DJ2  & Alt Jupiter JAS 767
Mondstuk: (Tenor)Berg Larsen 90/2 & Selmer Solist D (Alt): Selmer Solist D
Rietjes: (Tenor) Legere Signature 2 3/4 & (Alt) Vandoren Original

Offline Coen

• Member
  • *
« Reply #25 on: 08 January 2013, 16:34:58 »
Vandaag Rico 2,5 binnengekregen, en vooralsnog is dat prima. Als ik met de 3 een 'beginnersriedel' B-A-G-F-E-D-C speel pak ik de C wel lekker, maar direct een C gaat moeizaam. Met de 2,5 pak ik die veel makkelijker.
Goede tip dus Invisible, waarvoor dank  :-)

Offline Invisible

• Member
  • *
« Reply #26 on: 08 January 2013, 16:42:29 »
Quote from: "Coen"
Vandaag Rico 2,5 binnengekregen, en vooralsnog is dat prima. Als ik met de 3 een 'beginnersriedel' B-A-G-F-E-D-C speel pak ik de C wel lekker, maar direct een C gaat moeizaam. Met de 2,5 pak ik die veel makkelijker.
Goede tip dus Invisible, waarvoor dank  :-)
Als je de allerlaagste C bedoelt (linkerhand 3 vingers, rechterhand 3 vingers plus rechterpink), die is ook lastig om er in één keer uit te krijgen hoor :-D De truuk daarbij is om niet te veel te knijpen. Maar afgezien daarvan zal je leraar je uiteindelijk daar het beste in moeten kunnen adviseren.

Offline Coen

• Member
  • *
« Reply #27 on: 08 January 2013, 18:47:32 »
Die bedoelde ik inderdaad, en daar merk ik dus het grootste verschil met het 3 riet.
Laat ik er maar hoop uit putten dat ik die nu redelijk makkelijk kan spelen  :D ; misschien heeft m'n docente daar morgen een andere mening over...

Offline Coen

• Member
  • *
« Reply #28 on: 10 January 2013, 22:52:00 »
Les 1 gehad, leuk! Nu actief noten op papier in grepen gaan omzetten, en daarmee iets wat op muziek lijkt. B, A en G, direct gevolgd door C. En staccato blazen, ik wil al legato maar moet terug naar af. Au clair de la lune, maar de lage Bes kan ik ook al pakken.
Om dit draadje af te sluiten, het ging immers om aanschaf: Yamaha of Yanagisawa: m'n docente heeft m'n Yana ook even geprobeerd en is tevreden. Hij klinkt goed, en voor zover een sax goed gestemd kan worden is hij dat; ze hoefde nauwelijks te corrigeren. Ik heb Saxpoint al bedankt en er moeten hele rare en onverwachte dingen gebeuren wil deze sax niet mijn sax worden voor de komende jaren.
Ik heb de juiste keuze gemaakt  :D, nu is het aan mij om er muziek mee te maken.

Het leuke is dat mijn vrouw hierdoor de muziek herontdekt heeft. Ze heeft jaren blokfluit gespeeld en in koren gezongen, en zaterdag gaan we op pad om een oude wens in vervulling te laten gaan: op naar Kampen waar de Saxpoint van de dwarsfluiten zit. Maar daar is vast een eigen forum voor...