Geen saxofoon maar een ......klarinet

Started by Louise, 30 January 2013, 14:48:34

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Louise

Hallo allemaal,
Louise is de naam. Mijn leeftijd is ongeveer wel uit onderstaand verhaal te distilleren  :lol:

Ik weet dat dit een saxofoonforum is, maar een klarinetforum is er niet (meer).Die zat vol met spam toen ik 'm vond, dus daar heb ik helemaal niets aan.  :?
Aangezien een hoop mensen saxofoon én klarinet spelen lijkt het me geen probleem dat ik me bij dit forum aansluit?

Sinds afgelopen augustus speel ik Bes-klarinet.

zo'n 32 jaar geleden verdween mijn blokfluit de kast in. Een paar jaar (2?)  had ik les gehad.  en die kwam ik een jaar geleden weer tegen achterin de kast, alle lesboekjes had ik ook nog.
Dat vond ik weer leuk om te doen, ik pakte het vrij snel weer op,  alleen dat geluid he? vond ik te hoog.

Al surfend kwam ik er achter dat er tegenwoordig meespeelcd's zijn in allerlei genres. Dus snel een Abba playalong besteld. leuk! maar ja: nog steeds blokfluit.
Ik vind het geen mooi geluid.

Vorig voorjaar was er een open dag op de muziekschool, en daar kon je zomaar op wat instrumenten blazen.
En daar mocht ik even spelen met een klarinet én een saxofoon: GAAF!
Omdat ik in wisselende diensten werk kwam het er niet van om les te gaan nemen bij de muziekschool omdat die niet flexibel genoeg was.
In augustus de stoute schoenen aangetrokken en na wikken en wegen besloot ik dat ik een klarinet ging huren.
Het geluid van beide vind ik mooi, sax of klarinet, maar voor de buren en mijn portemonnee leek een klarinet me toch beter om mee te beginnen.
Ik had ook al gehoord dat de noten wél wat moeilijker zijn (omdat als je een octaaf hoger wilt de "octaafklep" én een andere greep nodig hebt, bij de sax gebruik je alleen de octaafklep. bij de klarinet heet hij daarom duodecimeklep)
Als je 'm binnen een halfjaar kocht dan werd de hele huur verrekend: ideaal leek mij.
Zelf wat lopen klooien gedurende een paar weken, ik kreeg er al snel wat geluid uit.

Via via kreeg ik het adres van een klarinetleraar, die trouwens ook saxofoonles geeft.
Privélessen van een uur krijg ik, in het begin 1x per week, nu 1x per 2 weken.
Nou, er ging een wereld voor me open!

Heel erg leuk om te doen, ik ben een snelle leerling volgens hem, alleen merk ik wel dat ik met sommige dingen moeite heb.

De maat houden. Ik wist de verschillen tussen de noten nog wel, ook het notenschrift wist ik nog een hoop van,  maar maat houden of tellen (met je voet) dát was me nooit geleerd vroeger. En de notennamen leren, dat hoefde vroeger ook niet. En nu dus wel  :roll:

Mijn voet krijgt het maar niet voor elkaar om constant in 1 tempo de maat te houden.
Maar ik krijg ook les via de Jazz methode, zelf heb ik niet veel met jazz, en dat zit toch wat anders in elkaar als de klassiekere methode. Wél heel leerzaam trouwens. maar moeilijk door de doorlopende noten en de speciale maniertjes om achtste noten te spelen etc.
Voor mezelf hou ik meer van licht klassieke deuntjes, of stevigere rocknummers (of ABBA)

Met een gratis notatieprogramma trouwens de blokfluitpartijen van ABBA getransponeerd naar Bes zodat ik tóch nog met die playalong mee kan spelen.  :D

Ik sluit niet uit dat er op den duur ook nog een saxofoon bijkomt, een tenor vind ik erg mooi klinken.

Eerst de klarinet maar eens goed onder de knie krijgen. Ik ben al aan het kijken of ik me eens bij de harmonie hier in de buurt aan kan sluiten.
Samen spelen lijkt me veel leuker dan alleen.

De kunststof huurklarinet is trouwens na 4 maanden vervangen door een houten exemplaar van een goed merk. Wel een instapmodel, goedkoper omdat de beker van kunststof is, maar ik ben er heel blij mee!
De huurkosten etc. werden keurig verrekend, én hij was daar ook nog scherp geprijsd, dus ik heb geen spijt van mijn keuze zo.
Ik had bij diezelfde zaak trouwens ook een professionelere occassion op zicht gekregen, werd zonder problemen samen met de nieuwe opgestuurd. die was net zo duur als de nieuwe, maar wel 32 jaar oud en gereviseerd met dezelfde 2 jaar garantie.
Samen met mijn leraar vergelijkend warenonderzoek gedaan en uiteindelijk voor de nieuwe gekozen, het huurmodel en de occasion weer geretourneerd, omdat die beter klonk.

Nou, dit was mijn verhaal.

Ik hoop dat er nog wat meer klarinettisten zitten op het forum.

vriendelijke groeten,

Louise

CynthiaM

Hoi Louise
Welkom op deze site en succes met je klarinet.
Al haalt dat het natuurlijk niet bij het echte werk.
En je buren?  Die moeten er maar aan wennen. Bovendien speel je geen 24 uur per dag, en ik neem aan ook niet 's nachts.
Dus wat let je om die sax toch te kopen?
Groetjes, Cynthia
Yanagisawa T-W01, Yanagisawa A-W02,  Yanagisawa SC991

Louise

Wat de buren betreft heb ik geluk: vroeger woonden we in een gehorig flatje maar nu in een solide drive-in woning.

Ik oefen beneden in de hobbykamer, en de huiskamers van onze woningen zijn boven, dus de buren hebben weinig last van me.
Overdag zijn ze weinig thuis, ik wel regelmatig, dus ik kan dan naar hartelust toeteren! (van mijn leraar heb ik de opdracht gekregen om vooral voluit te oefenen: goed voor je buikspieren etc  want die moeten er nog aan wennen en als klarinet moet je ook in een orkest wel hoorbaar kunnen zijn. Dus zoals hij altijd zegt: niet bang zijn om fouten te maken en dwars door de boerenkool heen toeteren! )  :D

JR

Welkom Louise!

En een klarinet is geen fout instrument, maar de enige die ik echt mooi vind klinken is de bas-klarinet . . . redelijk onbetaalbaar voor mij.
Buescher True Tone Alt  (238xxx), nickname "Trude", Tru-Lay 55/812 M + BG ligatuur, C-Melody (tenor) Lyon & Healy (Buescher TT stencil,128xxx) nickname "Leo", LeRoc #6, Conn PanAmerican tenor, Zinner 6, nickname "het beest"

Louise

Louise

Ondertussen speel ik al bijna een jaar bij een harmonie. En mijn verzameling* is onlangs uitgebreid met een vintage Basklarinet ☺. De grepen zijn grotendeels hetzelfde alleen de embouchure totaal anders. Dus weer een nieuwe uitdaging. Ik vind een tenorsax ook gaaf. Maar na wikken en wegen is het een Basklarinet geworden. Wat een gaaf geluid kan er uitkomen!  * naast mijn eigen klarinet van hout een houten exemplaar van de harmonie als reserve of voor als we buiten spelen in lastig weer. En voor op vakantie een kunststof exemplaar van 100 euro om de embouchure en vingervlugheid te behouden

drietenor

Welkom Louise, al vier klarinetten, dat zou wel eens een mooie verzameling kunnen worden.
Veel plezier met spelen.

8) 8) 8)
De saxofoon is gebaseerd op technologie van 1810