Je moet hetgeen wat je niet wilt testen constant houden, dus zoek je een andere toeter, dan test je alle in aanmerking komende toeters uit met hetzelfde mondstuk, hetzelfde riet. Er is geen andere manier waarop je anders de saxen met elkaar kunt vergelijken. Het is dan ook het beste om steeds hetZelfde stukje muziek te spelen. Een stukje waarin veel variatie zit. Wanneer je dan een toeter naar je zin hebt gevonden kun je beginnen met het opzoeken van zijn grenzen.
Zo moet je wanneer je een mondstuk zoekt, altijd testen op dezelfde sax, met alweer hetzelfde riet. Er is geen andere manier om achter de kenmerken van de afzonderlijke onderdelen te komen.
Stemming is het meest belangrijk en daarmee gaan de meeste mensen de mist mee in en een stemapparaat helpt maar ten dele. Vandaar ook altijd mijn aanbeveling om een professionel saxofonist mee te nemen.
Klank is natuurlijk belangrijk, maar is persoonlijk. Een prachtige klank zonder goede intonatie maakt alsnog dat je spel niet om aan te horen is.
Verder is de technische staat van het instrument natuurlijk van belang en dat geldt voor zowel nieuwe als oude saxen. Ook hiervoor heb je een prof nodig omdat bv stemmingroblemen soms liggen aan de staat waarin die toeter verkeerd waarbij het een wel verholpen kan worden en het ander misschien weer niet. Ook hierbij is een zeer kritisch oor nodig. Een toeter die er mooi uitziet met allemaal nieuwe kurkjes en viltjes kan toch de nodige problemen hebben.
Wat heel erg helpt is heel vaak met een saxofonist meegaan wanneer hij of zij eea gaat uitzoeken, is heel erg leerzaam en je krijgt op die manier referentie en dat heb je nodig om een oordeel te vormen.