Main Menu

lage noten tenor

Started by hermien, 11 February 2013, 10:11:09

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

hermien

Hallo ,

ik speel nu een 3-tal jaar tenor bij de lokale harmonie.
Ik blijf problemen habben met de lage noten.  Als ik van hoog naar laag ga , dan komen ze er wel uit .  Als ik onmiddellijk een lage noot wil spelen ,dan lukt het niet.
Ik heb al verschillenede dingen geprobeerd : andere mondstand , andere houding , sax is ook al nagekeken , ...
Kan een ander riet of een ander mondstuk helpen ?  Of is het gewoon een kwestie van blijven oefenen ?

Ik speel nu op een Le Monde , mondstuk selmer soloist C*, rietje vandooren 2.5 of 3

Wie kan mij helpen ?

DaKnoodle

Lage en hoge noten zitten hem allebij in de ademsteun, het is waar dat ze er op sommige instrumenten er makkelijker uitkomen dan op andere. Maar als je ademsteun niet goed zit gaat je dit nóóit lukken! Neem een lekkere losse embouchure en laat de lucht vloeien zonder te persen, gebruik buik ademhaling en vooral heel veel oefenen. Niet echt leuk maar ik heb er persoonlijk wel héééél vééééél plezier van
A: Selmer SA80II T: Santoni B: Selmer SA80II

Coen

Grappig dat dit bericht er nu net staat: ik wilde dezelfde vraag stellen maar dan over de hoge noten. De lage noten komen er nu redelijk makkelijk uit, en na een tip van mijn docente kan ik dmv ademsteun ook variëren in hardheid en het geluid soms al zachtjes laten wegsterven.
Het antwoord van DaKnoodle is helpend, dank daarvoor, en veel oefenen doe ik zeker, al is het idd niet het leukste deel om steeds maar weer die hoge G, A en B te blazen. D, E en F (zeg maar nog in de notenbalk, niet die erboven) gaan meestal goed, en aan hoger dan de die A waag ik me nog niet...
Die A moet wel, over ruim 2 weken moet ik Danny Boy voor m'n docente spelen, en daar zit die in. Dat is nu nog niet om aan te horen  :o...

Ik heb ergens gelezen dat erg veel saxofonisten moeite hebben met de hoge noten, en dat één van de beste saxofonisten ooit (naam is me even ontschoten), die dat juist wel enorm goed kon, zei 'I'm lucky to have a stiff lip'.
Ik merk bij het oefenen dat harder blazen (mbv ademsteun) helpt, maar ook meer spanning op m'n onderlip. Volgens mij gaat die vibreren als ik die te los houdt, met een niet gewenst geluid als gevolg.

Zit ik in de juiste richting, of juist niet, is er meer waar ik op moet letten, moet ik geduld hebben en veel oefenen, ....???
Tenor Keilwerth Toneking (1937) met Otto Link STM 6* en Francois Louis Ultimate rietbinder en La Voz medium soft.
Alt Amati Kraslice Toneking (rond 1950) met Otto Link Tone Edge 6 en Vandoren Jazz ZZ 2.

hermien

Ik zal blijkbaar moeten blijven oefenen.  Hoge noten komen er makkelijk uit .... misschien iets te veel lipspanning voor de lage noten.  Ik heb ook het gevoel dat ik veel te weinig lucht heb om die lage noten eruit te krijgen
Ik zal nog maar één en ander uittesten alvorens kosten te maken met een mondstuk.

Maaarten

Vooral meer oefenen. Ik word er nog steeds beter in dan 2 jaar terug, net zoals dat 2 jaar geleden het geval was. Kan jaren duren!

Coen

Kunnen we niet ruilen Hermien, jij wat lage noten van mij, ik wat hoge van jou  ;)?

Tip: op internet, maar ook hier, is het nodige te vinden over ademsteun. Ik googelde net even op 'ademsteun saxofoon' en dat levert heel wat hits op.
Ik ben nog maar een beginner maar merk al wel dat ik door druk op het onderste deel van m'n buik te zetten harder kan blazen en door die druk naar het bovenste deel van m'n buik te verplaatsen zachter. Dat ook weer van m'n docente geleerd. Heb jij een docent(e)? Met dit soort dingen kan je bij hem/haar terecht, en daarnaast zijn er hier zat experts op het forum. Misschien ook even leuk om het over te hebben op de saxforum meeting, als je ook komt.
Tenor Keilwerth Toneking (1937) met Otto Link STM 6* en Francois Louis Ultimate rietbinder en La Voz medium soft.
Alt Amati Kraslice Toneking (rond 1950) met Otto Link Tone Edge 6 en Vandoren Jazz ZZ 2.

Pieter

Ademsteun is niet een specifieke moeilijkheid bij het spelen van lage noten maar een goede ademsteun is altijd heel belangrijk en heb je dus overal bij nodig, dus niet EXTRA bij bepaalde moeilijkheden.

Lage noten zijn moeilijk omdat je je strottehoofd helemaal moet ontspannen terwijl je ook je tong moet bewegen.  Je zult merken dat wanneer je van hoog naar bv een lage C of B gaat en die lage noot een paar tellen aanhoudt, dat dat best wel gaat, maar houdt hem nu maar eens een paar tellen aan om vervolgens een aantal keer te stoten, dus in 1 keer door. Als het meevalt octaveert die toon dan alleen aan het begin, maar een beginner krijgt die lage noot er dan niet meer zonder boventonen uit. Mijn docent zegg altijd" het duurt 10 jaar van veel oefenen voordat je kunt zeggen dat je lage noten kunt spelen, maar wanneer je intensief een aantal weken oefent merk je al verschil. Lage noten hebben je leven lang aandacht nodig" hij heeft gelijk gekregen.

Ik heb verschillende keer hier oefeningen gepost om lage noten te oefenen. Gebruik de zoekfunctie!

Hoge noten zijn makkelijker, maar wat daar vooral speelt is stemming en klankkwaliteit. En ja ook daar mag ademsteun niet ontbreken. Heel veel spelen helpt en gebruik veelvuLdig een stemapparaat. Intoneren van hoge noten is een kunst op zich! Je hebt weinig werkruimte en zacht spelen zorgt ervoor dat de klank alleen maar hoger wordt. Studeren op mezzoforte! Van hard spelen gaat het meestal niet mooier klinken, houd de boel ontspannen, dan klink je ook ontspannen.
Het mooiste van saxofoon spelen is de gelegenheid die je hebt gekregen om saxofoon te leren spelen.

Coen

Kijk, dat is stof tot nadenken en om mee aan de slagen te gaan! Dank  :)

hermien

Ik heb het begrepen ... Ik ga oefenen .... en daarna ga ik oefenen .... en misschien daarna nog een beetje oefenen  :P

Lamberto

In het begin, Hermien, had ik flinke moeite met het lage werk. Zeg maar vanaf D en daaronder.
Maar wat klets ik over het begin, want ik heb mijn tenor net 2 maanden. Niettemin.
Ik ben gewoon heel veel uren gaan oefenen met mentale afstand. Zo van het zou leuk zijn, maar als het niet lukt zijn er ergere dingen. En toen kwam het vanzelf goed. Nu rollen ze er zo uit, maar ze blijven flink lucht vergen.Mijn Amerikaanse buren hebben de toeter Howitzer gedoopt vanwege de harde knallers in het lage register.
Een van mijn favorite oefeningen is Jaws. Een snelle reeks kleine secunden bv Bes-B-Bes-B of C-Cis-C-Cis. Net echt. Probeer maar. BrgdL

EdO70

Na een valse start ben ik nu een kleine maand op de tenor bezig. Ook problemen met de lage noten. Maandagavond echt super gespeeld, lage noten kwamen er gewoon uit. Had echt het gevoel van zo ik heb "het"  te pakken. Maar niet heus, dinsdagavond was het weer, pfffffffff. En dat snap ik dan niet  :o :-[ :o

the martin

Welkom in de wereld die saxofoon heet...

Maar eigenlijk geldt dat voor alles wat nieuw is, toch...
Alles leer je door vallen en opstaan, en ja soms val je weer..

Het moet een automatisme worden, en dat duurt gewoon "even"

Zelfs ik heb na 35 jaar saxofoon nog mijn momenten..

EdO70

Quote from: the martin on 15 February 2013, 09:16:00
Welkom in de wereld die saxofoon heet...

Maar eigenlijk geldt dat voor alles wat nieuw is, toch...
Alles leer je door vallen en opstaan, en ja soms val je weer..

Het moet een automatisme worden, en dat duurt gewoon "even"

Zelfs ik heb na 35 jaar saxofoon nog mijn momenten..

G
e
d
u
l
d
???

Vast wel, lol.

DaKnoodle

Fijn dat de tip betreffende ademsteun is aangeslapen. Om nog even terug te komen op die "stiff lip" met een te strakke lipspanning ga je die hoge noten heel dunnetjes laten klinken en te hoog intoneren. Wonderbaarlijk genoeg geld ook hier hetzelfde als lage noten. Losse embouchure en "ADEMSTEUN" :P Ik speel vanaf mijn 10e en speel inmiddels al bijna 12 jaar maar ik kan uit ervaring vertellen dat je klank afhankelijk is van embouchure en ademsteun. Hard spelen kan iedereen maar probeer eens meer klank te maken aan de hand van wat hier al is gezegd.
A: Selmer SA80II T: Santoni B: Selmer SA80II

Maaarten

mee eens, heb ik niks aan toe te voegen.