Main Menu

lage noten tenor

Started by hermien, 11 February 2013, 10:11:09

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

hermien

Hallo ,

ik speel nu een 3-tal jaar tenor bij de lokale harmonie.
Ik blijf problemen habben met de lage noten.  Als ik van hoog naar laag ga , dan komen ze er wel uit .  Als ik onmiddellijk een lage noot wil spelen ,dan lukt het niet.
Ik heb al verschillenede dingen geprobeerd : andere mondstand , andere houding , sax is ook al nagekeken , ...
Kan een ander riet of een ander mondstuk helpen ?  Of is het gewoon een kwestie van blijven oefenen ?

Ik speel nu op een Le Monde , mondstuk selmer soloist C*, rietje vandooren 2.5 of 3

Wie kan mij helpen ?

DaKnoodle

Lage en hoge noten zitten hem allebij in de ademsteun, het is waar dat ze er op sommige instrumenten er makkelijker uitkomen dan op andere. Maar als je ademsteun niet goed zit gaat je dit nóóit lukken! Neem een lekkere losse embouchure en laat de lucht vloeien zonder te persen, gebruik buik ademhaling en vooral heel veel oefenen. Niet echt leuk maar ik heb er persoonlijk wel héééél vééééél plezier van
A: Selmer SA80II T: Santoni B: Selmer SA80II

Coen

Grappig dat dit bericht er nu net staat: ik wilde dezelfde vraag stellen maar dan over de hoge noten. De lage noten komen er nu redelijk makkelijk uit, en na een tip van mijn docente kan ik dmv ademsteun ook variëren in hardheid en het geluid soms al zachtjes laten wegsterven.
Het antwoord van DaKnoodle is helpend, dank daarvoor, en veel oefenen doe ik zeker, al is het idd niet het leukste deel om steeds maar weer die hoge G, A en B te blazen. D, E en F (zeg maar nog in de notenbalk, niet die erboven) gaan meestal goed, en aan hoger dan de die A waag ik me nog niet...
Die A moet wel, over ruim 2 weken moet ik Danny Boy voor m'n docente spelen, en daar zit die in. Dat is nu nog niet om aan te horen  :o...