Om nog even terug te komen op die "stiff lip" met een te strakke lipspanning ga je die hoge noten heel dunnetjes laten klinken en te hoog intoneren.
Hier heb ik nog een vraag over.
Ik speel als beginner Danny Boy, en dat gaat qua noten best goed tot ik na drie hoge D's een sprong moet maken naar een hoge B. Die B klinkt zoals hier omschreven wordt door DaKnoodle.
Met gebruik van wat ik nu van ademsteun weet kan ik die B wat zachter spelen, en dan klinkt hij al aangenamer.
Ik vermoed dus dat ik teveel spanning op met name mijn onderlip zet, zoals mijn docente zegt:
'Wat de B betreft werk je nog iets te teveel met je mond. Lichte druk van je onderlip naar het riet toe en dan je ademsteun er goed onder gooien.'
Nu heb ik afgelopen weekend op de eerste rij bij Peter Lieberom gezeten, en ik zag heel wat spanning in zijn gezicht. Is dat spanning die met de 'ademdruk' te maken heeft, of ...

Kan iemand hier zijn of haar licht op laten schijnen?