Author Topic: lage noten tenor  (Read 11343 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Offline Coen

• Member
  • *
Re: lage noten tenor
« Reply #15 on: 18 February 2013, 15:34:39 »
Om nog even terug te komen op die "stiff lip" met een te strakke lipspanning ga je die hoge noten heel dunnetjes laten klinken en te hoog intoneren.

Hier heb ik nog een vraag over.
Ik speel als beginner Danny Boy, en dat gaat qua noten best goed tot ik na drie hoge D's een sprong moet maken naar een hoge B. Die B klinkt zoals hier omschreven wordt door DaKnoodle.
Met gebruik van wat ik nu van ademsteun weet kan ik die B wat zachter spelen, en dan klinkt hij al aangenamer.
Ik vermoed dus dat ik teveel spanning op met name mijn onderlip zet, zoals mijn docente zegt:
'Wat de B betreft werk je nog iets te teveel met je mond. Lichte druk van je onderlip naar het riet toe en dan je ademsteun er goed onder gooien.'

Nu heb ik afgelopen weekend op de eerste rij bij Peter Lieberom gezeten, en ik zag heel wat spanning in zijn gezicht. Is dat spanning die met de 'ademdruk' te maken heeft, of ...??? Kan iemand hier zijn of haar licht op laten schijnen?
Tenor Keilwerth Toneking (1937) met Otto Link STM 6* en Francois Louis Ultimate rietbinder en La Voz medium soft.
Alt Amati Kraslice Toneking (rond 1950) met Otto Link Tone Edge 6 en Vandoren Jazz ZZ 2.

Offline DaKnoodle

• Member
  • *
« Reply #16 on: 18 February 2013, 16:09:15 »
Pure concentratie, dat zie je vaak al voor ze gaan spelen!
Ik vind het wel leuk dat ik bij mezelf als ik aan hoge noten denk ik dan praat over D3 tot en F#3

En ik nu pas besef dat we praten over B2 Maar in principe moet je die pakken met hetzelfde embouchure als B1 zelfs nog iets losser zelfs.
En in dit geval moet je zeker niet knijpen, sterker nog als je moet hebt met deze noot vermoed ik eerder een probleem aan de sax.

Als je intonatie wil gaan trainen kun je het beste met stem apparaat octaaf sprongetjes doen min -1 toon.
Dus van C1 naar B2, A1 naar G2 etc. chapeau als je dit eerste keer lukt alles zuiver te spelen dan verdien je eeuwige roem!
Wat je dan gaat merken namelijk is dat je alles te hoog intoneert omdat je verwacht iets anders te horen.

Door wat je ziet ga je vanzelf je embouchure losser laten om de toon te laten zakken en de octaafsprong laat je weten of je ademsteun goed zit.
Zonder ademsteun heb je geen (volle) klank, geen uithoudingsvermogen, mogelijkheid tot bijsturen! Een blaasinstrument goed kunnen bespelen zonder ademsteun bestaat niet en ik heb ook jaren fout gezeten met mijn adem want die kwam vanuit de borst. Maar met de juiste techniek gaat alles veel soepeler, krijg je meer klank en worden de mogelijkheden nog groter. Docenten besteden in mijn ogen te weinig aan ademsteun. Ademsteun laat je heel zacht spelen tot heel vol en hard terwijl als je zit te persen je klank niet goed uit de verf komt en hard spelen helemaal een aanslag op de oren word.

Hoe weet je dat je adem goed zit als je de lucht uit je buik komt en de buik bol en strak blijft, is dit niet het geval en gebruik je de buikspieren om de lucht uit je longen te persen en dan zit je te persen.
Lucht moet vrij door je instrument kunnen lopen en je moet de saxofoon zien als een verlengde van jezelf.
A: Selmer SA80II T: Santoni B: Selmer SA80II

Offline Maaarten

• Member
  • *
    • http://www.flickr.com/photos/48214269@N08/
« Reply #17 on: 18 February 2013, 18:10:42 »
Als iedereen dit zou lezen..... zo belangrijk!

Offline EdO70

• Donateur
  • **
« Reply #18 on: 18 February 2013, 18:19:45 »
"je buik bol blijft" als ik dat doe heb ik net wel het gevoel dat ik zit te persen...? Doe ik het dan verkeerd?

Offline Daan

• Member
  • *
  • sopraan, alt en tenor
« Reply #19 on: 18 February 2013, 20:20:05 »
Nee niet in de zin van je buik bol maken door het drukken/persen.
Zorg er wel voor dat je je buik, je middenrif met lucht vult. Bijvoorbeeld als je iets lekkers ruikt.
Het moet zodanig vullen met lucht beneden als een balon. Wanneer er dus lucht zit zorg je voor een goede ademsteun door je beukspieren aan te spannen.
"Hij/zij die vraagt lijkt dom, hij/zij die niet vraagt blijft het."

Offline Tony

• Member
  • *
    • https://www.saxforum.nl
« Reply #20 on: 18 February 2013, 21:04:55 »
door je beukspieren aan te spannen.
Waar zitten je beukspieren precies? :)

Offline Coen

• Member
  • *
« Reply #21 on: 18 February 2013, 21:19:55 »
Dank voor je uitgebreide antwoord DaKnoodle! Het gaat idd over b2, ik ben net 6 weken bezig, aan 3 denk ik nog even niet!
Je schrijft
En in dit geval moet je zeker niet knijpen, sterker nog als je moet hebt met deze noot vermoed ik eerder een probleem aan de sax.

Ik heb de sax begin januari bij Saxpoint gehaald en mijn docente heeft de volledige schaal van boven naar beneden en terug gespeeld en aangegeven dat hij goed is, en aangezien ik er niets raars mee gedaan heb ga ik er vooralsnog van uit dat het probleem bij mij ligt. Teveel knijpen. Adem gaat in beginsel aardig, ik heb van nature al buikademhaling en ik merk ook dat ik daar verschil mee kan maken. Maar dit zal weer neerkomen op oefenen, oefenen, oefenen, en dat is helemaal niet erg, ik doe dat graag. Nu net thuis na een lange dag en ik baal al dat ik vandaag niet even heb kunnen toeteren  :-X
Ik ga de oefening die je beschrijft zeker proberen, en zal het volgende week natuurlijk ook nog met m'n docente bespreken.

En Tony: De beukspieren zitten uiteraard in je beuk  ;)
Tenor Keilwerth Toneking (1937) met Otto Link STM 6* en Francois Louis Ultimate rietbinder en La Voz medium soft.
Alt Amati Kraslice Toneking (rond 1950) met Otto Link Tone Edge 6 en Vandoren Jazz ZZ 2.

Offline Daan

• Member
  • *
  • sopraan, alt en tenor
« Reply #22 on: 18 February 2013, 21:35:09 »
door je beukspieren aan te spannen.
Waar zitten je beukspieren precies? :)

Goede vraag. Ik vind het wel leuk klinken ;) . Misschien dat je wat anders denkt dan je buikspieren door je Muay thai traingen.
"Hij/zij die vraagt lijkt dom, hij/zij die niet vraagt blijft het."

Offline Lamberto

• Member
  • *
« Reply #23 on: 19 February 2013, 10:57:33 »
Beukspieren bevinden zich aan de voorzijde van de lazerij.
Doorgaans is die bekleed met lurven. Die lurven behandelt men liefst met respect, want er kan een rietje op sneven. BrgdL

Offline JR

• de familie:
  • Member
  • *
« Reply #24 on: 19 February 2013, 16:10:24 »
Beukspieren bevinden zich aan de voorzijde van de lazerij.
Doorgaans is die bekleed met lurven. Die lurven behandelt men liefst met respect, want er kan een rietje op sneven. BrgdL

LOL
Buescher True Tone Alt  (238xxx), nickname "Trude", Tru-Lay 55/812 M + BG ligatuur, C-Melody (tenor) Lyon & Healy (Buescher TT stencil,128xxx) nickname "Leo", LeRoc #6, Conn PanAmerican tenor, Zinner 6, nickname "het beest"

Zoot

• Guest
« Reply #25 on: 19 February 2013, 17:17:12 »
  want er kan een rietje op sneven. 

:o ??? :-\     sneven moet met twee e's 

:P

Offline Lamberto

• Member
  • *
« Reply #26 on: 19 February 2013, 20:30:56 »
Okay Zoot. Lurven doen riten sneeven. Uitkijken met kladden. BrgdL

Zoot

• Guest
« Reply #27 on: 19 February 2013, 21:56:43 »
Okay Zoot. Lurven doen riten sneeven. Uitkijken met kladden. BrgdL
misschien had ik het toch fout...   :-[ :-[ :-[
Uw zoekbewerking: Lurven doen riten sneeven heeft geen overeenkomstige documenten opgeleverd. Suggesties: Zorg ervoor dat alle woorden goed gespeld zijn.
  • Probeer andere zoektermen.
  • Maak de zoektermen algemener.
  • Gebruik minder zoekwoorden.
  • :) :) :)

ontopic Ademhalingsoefeningen     http://www.weguitchronischevermoeidheid.com/ademhaling.html

Offline Coen

• Member
  • *
« Reply #28 on: 19 February 2013, 22:47:00 »
Begrijp me niet verkeerd, ik vind de laatste toevoegingen best leuk, maar ik haak zo wel  af op dit topic. Ik probeer hier ook wat wijzer te worden qua saxofoon spelen, en zie een topic wat ging over problemen met lage en daarna ook hoge noten verworden tot iets wat volgens mij onder humor thuis hoort.

Zoot

• Guest
« Reply #29 on: 19 February 2013, 22:59:21 »
Je hebt gelijk,... een geintje tussen door moet kunnen maar daar moet het dan bij blijven...
Ontopic blijven mensen ( jaja,... ik zelf ook )

De ademhalingsoefeningen zijn echter wel van belang voor hoge zowel voor lage tonen.... zoals gezegd,.. de lucht moet vrij stromen, maar ook daar gaat een hoop oefening aan vooraf
Zonder ademsteun heb je geen (volle) klank, geen uithoudingsvermogen, mogelijkheid tot bijsturen! Een blaasinstrument goed kunnen bespelen zonder ademsteun bestaat niet <<<>>>Lucht moet vrij door je instrument kunnen lopen en je moet de saxofoon zien als een verlengde van jezelf.
vandaar de link