Author Topic: Piepen bij intervallen naar beneden  (Read 2808 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Offline yanamayo

• Member
  • *
Piepen bij intervallen naar beneden
« on: 13 February 2013, 09:31:18 »
Op m'n alt heb ik last van een soort piep als ik bijvoorbeeld van de D met oktaafklep naar de onderliggende B moet. Voornamelijk als het gebonden gespeeld wordt, maar ook als ik los van elkaar speel.

Ik probeer dit wel met veel ruimte in m'n keel en een losse embouchure op te lossen (dit helpt ook niet eens altijd), maar dit resulteert dan weer in een te lage B wat ook niet wenselijk is.  Ik heb het idee dat ik veel te veel met m'n mond en keel moet doen om niet te piepen.

Kan er ook nog een andere oorzaak zijn?
[size=85]- Yanagisawa 901 alt -  Selmer Soloïst C* - Selmer (1 schr.) lig. - Rigotti 2,5
- Le Monde Universal goudlak sopraan - Yana 5 - FL Ultimate lig. - Hemke 2,5
- Howarth S50C hobo

Zoot

• Guest
Re: Piepen bij intervallen naar beneden
« Reply #1 on: 13 February 2013, 10:02:45 »
Kan er ook nog een andere oorzaak zijn?

de vingers nét niet snel genoeg, de kleppen dus nét niet op tijd open of dicht....   op het moment dat je blaast, dénken ojee daar komt misschien wel een piep, veel te veel met je mond en je keel doen

Drie O's, DRIEENDERTIG keer,.....   langzamer oefenen, de vingers moet op de juiste plek, precies de goede timing en die moeten dat ook nog leren... je er niet druk over maken,..... :P een PieP, nou en!  Veel oefeningen doen met intervallen, hoe groter hoe leuker en daarbij goed letten op dat alles en embouchure...           (M.I,   voor wat het waard is    ???)

Offline Pieter

• Member
  • *
« Reply #2 on: 13 February 2013, 11:16:35 »
Elke overgang naar midden D zit tussen je oren...je weet en voelt, soms onbewust, dat je die noot niet goed kunt binden. Je gaat van een dichte buis plotseling naar een open buis of andersom, je verwacht..en krijgt een groot drukverschil en dus ga je te hard werken. Dat resulteerd in knijpen, vandaar de piep, en je stopt met doorblazen. Je blaast wel hoor, maar voor een kort moment zit er onvoldoende druk en richting achter die lucht.
Je zou het prima kunnen, als je je er maar niet op zou focussen. Dat kun je ervaren wanneer jij op je toeter blaast terwijl iemand anders de knoppen bediend. Dan weet je niet wanneer je bang moet zijn en blaas je zo door die moeilijkheden heen.
Het mooiste van saxofoon spelen is de gelegenheid die je hebt gekregen om saxofoon te leren spelen.

Offline the martin

• Member
  • *
    • http://www.themartinstory.net
« Reply #3 on: 13 February 2013, 12:33:12 »
Geen speld tussen te krijgen...

Misschien tik je ook wel de palm-f aan bij de overgang (hoewel dat niet waarschijnlijk is)