Author Topic: ergens  (Read 23671 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Zoot

• Guest
ergens
« on: 19 February 2013, 22:17:30 »
ergens in huis lagen een paar blokfluiten,... gewoon te liggen.... toevallig kwam ik ze op zoek naar iets anders tegen en dacht hé,... zou ik dat nu ook kunnen. 

eh  :-[   nou ja,...  het klonk leuk, maakt niet zoveel "herrie  :-\   in huis" dan een saxofoon en nu blaas ik regelmatig eens op een blokfluit... en stiekem kijk ik zo nu en dan eens op marktplaats voor een betaalbare Alt Fluit...     ???     lijkt me leuk... ???

Offline Coen

• Member
  • *
Re: ergens
« Reply #1 on: 19 February 2013, 22:38:35 »
Volgens mij zijn er zat overeenkomsten qua grepen, dus het moet niet moeilijk voor een saxofonist zijn. Hier in huis liggen ook zat blokfluiten, van mijn vrouw, die nu net op de dwarsfluit is overgestapt, maar ik grijp elke kans aan om m'n sax te pakken. Maar ja, ik ik moet ook nog heel veel leren en oefenen  ::)
Tenor Keilwerth Toneking (1937) met Otto Link STM 6* en Francois Louis Ultimate rietbinder en La Voz medium soft.
Alt Amati Kraslice Toneking (rond 1950) met Otto Link Tone Edge 6 en Vandoren Jazz ZZ 2.

Zoot

• Guest
« Reply #2 on: 19 February 2013, 22:51:41 »
Volgens mij zijn er zat overeenkomsten qua grepen, dus het moet niet moeilijk voor een saxofonist zijn. Hier in huis liggen ook zat blokfluiten, van mijn vrouw, die nu net op de dwarsfluit is overgestapt, maar ik grijp elke kans aan om m'n sax te pakken. Maar ja, ik ik moet ook nog heel veel leren en oefenen  ::)
ja ik ook,........      maar  zo 's avonds op de zolderkamer kan ik nog wel even met mijn fluit spelen maar niet meer met de sax toeteren,... dan is dat best leuk,...  en ja, ik moet ook nog heel veel leren en O, O, O,......

Offline yanamayo

• Member
  • *
« Reply #3 on: 20 February 2013, 08:45:14 »
Hé Zoot, misschien is dit wat, zitten aardige aanbiedingen bij!

http://www.tierolff.nl/winkel/index.php?name=alt-blokfluit&pag=afdeling&afdelingID=519

Heb zelf ook stiekem naar een alt-blokfluit hier zitten kijken, maar ik moet eerst nog een nieuw mondstuk voor m'n sop! ;)
[size=85]- Yanagisawa 901 alt -  Selmer Soloïst C* - Selmer (1 schr.) lig. - Rigotti 2,5
- Le Monde Universal goudlak sopraan - Yana 5 - FL Ultimate lig. - Hemke 2,5
- Howarth S50C hobo

Offline drietenor

• met dubbele embouchure
  • Member
  • *
  • anser custodis animus
« Reply #4 on: 20 February 2013, 08:51:17 »
Je kan in de nacht als alle buren slapen ook een stuk instuderen door alleen de kleppen te bedienen en niet te blazen (wel ademhalen, Zoot). In het geluid dat de kleppen van de saxofoon maken kan je met goed luisteren de melodie herkennen. Harry Sparnaay vertelde eens op nationale televisie dat stukken, die hij op deze manier ingestuurd had, ritmisch beter klonken bij een uitvoering (waarbij hij wel op zijn instrument blies).
Een concert met Harry Sparnaay op sub-contrabas klarinet klonk alsof er een helicopter naar beneden kwam. Dat is natuurlijk wel een originele manier om je buren des nachts in paniek wakker te krijgen.
 8) 8) 8)

De saxofoon is gebaseerd op technologie van 1810

Offline JR

• de familie:
  • Member
  • *
« Reply #5 on: 20 February 2013, 11:59:22 »
Alt is aardig, maar tenor-blokfluit vind ik mooier.

Kunststof-tenorblokfluiten kosten nog geen €40,-
Buescher True Tone Alt  (238xxx), nickname "Trude", Tru-Lay 55/812 M + BG ligatuur, C-Melody (tenor) Lyon & Healy (Buescher TT stencil,128xxx) nickname "Leo", LeRoc #6, Conn PanAmerican tenor, Zinner 6, nickname "het beest"

Offline Penningh

• Always remember; the world is full of nice people! So if you can't find one.....be one.
  • Member
  • *
« Reply #6 on: 20 February 2013, 13:03:05 »
Ik blaas ook wel een op een altblokfluit.
Gewoon omdat ik deze nog van vroeger in huis had.
Mijn dochter speelde dit voor ze over ging op clarifoon.
De grootste moeite is het niet aanzetten op het mondstuk.
Ik heb erg de neiging om hem te overblazen
Penningh
Tenor: Selmer Mark VI 1967 verzilverd - mondstuk Selmer C**- Rigotti 3m.
Tenor:The Martin Stensil ong. 1935 -verzilverd- mondstuk SM-Rigotti 3m.

Offline niesten

• Donateur
  • **
    • http://www.ronits.nl
« Reply #7 on: 20 February 2013, 17:57:12 »
Je kan in de nacht als alle buren slapen ook een stuk instuderen door alleen de kleppen te bedienen en niet te blazen (wel ademhalen, Zoot).

...of gewoon in de geluidscabine de sax oppakken en gewoon spelen... :-) (zucht....wat bij ik toch gelukkig met mijn geluidscabine :-) )

Zoot

• Guest
« Reply #8 on: 20 February 2013, 22:13:28 »
[size=78%]...of gewoon in de geluidscabine de sax oppakken en gewoon spelen... :-) (zucht....wat bij ik toch gelukkig met mijn geluidscabine :-) )[/size]
               ;D ;D ;D

Ik heb erg de neiging om hem te overblazen

dat heb ik dus ook,..... en das geen geluid op zo'n les fluit ( sopraan?) maar es even kijken waar ik tegen aan loop...

Offline Coen

• Member
  • *
« Reply #9 on: 24 February 2013, 21:30:11 »
Je kan in de nacht als alle buren slapen ook een stuk instuderen door alleen de kleppen te bedienen en niet te blazen
Doe ik regelmatig 's ochtends voor ik naar m'n werk ga en 's avonds voor ik naar bed ga. Zonder neck, en dan blaas ik dus wel, een soort actief uitademen zeg maar, en probeer ik daarmee de gewenste tonen te produceren. Werkt voor mij goed omdat het een goede oefening is de noten in grepen om te zetten.
Tenor Keilwerth Toneking (1937) met Otto Link STM 6* en Francois Louis Ultimate rietbinder en La Voz medium soft.
Alt Amati Kraslice Toneking (rond 1950) met Otto Link Tone Edge 6 en Vandoren Jazz ZZ 2.

Zoot

• Guest
« Reply #10 on: 12 March 2013, 09:47:48 »
maar es even kijken waar ik tegen aan loop...
Afgelopen weekend even op een Alt Blokfluit gespeeld,..  dat geluid is in ieder geval al mooier ( toen zij speelde   :-\  )

pingel ( tokkel heet het geloof ik ) sinds een week, in de "stille uurtjes" ook een beetje op een gitaar ( nee, daar is geen Rubriek voor ..)  kon ik heel goedkoop***  aankomen en mijn vrouw zou, gaat, ooit, misschien.... gitaar willen spelen... heeft ook wel wat maar vergt weer andere handigheden.  :P

goedkoop is duurkoop, zag gisteravond dat er een barst in de kast zit  :'( :'(