Author Topic: RSR tenor  (Read 109070 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Offline Jeroen Goedhart

• Member
  • *
RSR tenor
« on: 12 March 2013, 19:22:33 »
kent iemand deze toeter?
Klinkt te gek, maar goed dat is dan wel afgaand van een youtube filmpje.

http://www.youtube.com/watch?v=CxJn3drWp_Y&list=PL600E111691A16282
 en de website
http://www.rsrwinds.com/RSR_Vintage_Tenor_p/saxrsrtenvin.htm

Offline Shofar

• Member
  • *
    • http://www.adolphesax.be
Re: RSR tenor
« Reply #1 on: 12 March 2013, 20:17:27 »
Een chineesje - ziet er wel leuk uit. Chinese messing is doorgaans niet zo erg goed en de kans zit er in dat de polsters ook minder zijn, dus waarschijnlijk snel te vervangen - kost al snel een paar honderd euro. Import van buiten EU, als douane pakje weet tegen te houden snel al tussen de 20 tot 30% kosten bijtellen.

Dan kan je beter hier een leuke Made in Taiwan gaan kopen. Als er iets aan schort heb je ook nog garantie.
Wil je iets weten, specifieke vragen? Contacteer me rechtstreeks - ik volg niet altijd alle berichten op!
I play Adolphe Sax & Cie tenor Dinant - Conn Ladyface alt - belachelijk veel soorten mondstukken, rieten en rietbinders

Offline drietenor

• met dubbele embouchure
  • Member
  • *
  • anser custodis animus
« Reply #2 on: 12 March 2013, 20:50:05 »
Veel verschil in klank tussen hoge en lage tonen.
Messing mogelijk wat weinig uitgewerkt waardoor hoge tonen wat schel worden.
De saxofoon is gebaseerd op technologie van 1810

Offline Jeroen Goedhart

• Member
  • *
« Reply #3 on: 13 March 2013, 09:25:58 »
Een chineesje - ziet er wel leuk uit. Chinese messing is doorgaans niet zo erg goed en de kans zit er in dat de polsters ook minder zijn, dus waarschijnlijk snel te vervangen - kost al snel een paar honderd euro. Import van buiten EU, als douane pakje weet tegen te houden snel al tussen de 20 tot 30% kosten bijtellen.

Dan kan je beter hier een leuke Made in Taiwan gaan kopen. Als er iets aan schort heb je ook nog garantie.

Shofar, jij had toch enige tijd geleden ook een chineesje? Van welk merk was die en had die dezelfde punten die jij aangeeft in je antwoort?

Offline Shofar

• Member
  • *
    • http://www.adolphesax.be
« Reply #4 on: 13 March 2013, 09:42:44 »
Toen ik pas begon te spelen, ergens in 2007, had ik inderdaad een chineesje, een Topsax. Was een zeer leuke en degelijke sax, voor wat ik toen wist... Het verschil met de volgende sax die ik kocht was behoorlijk groot, toen pas had ik een echte referentie en was ik ook al ietsje ervarener. Ik ben toen ook volledig afgestapt van die matte finishes - vond dat op één of andere manier een beperking van de klank

Wat was ik toen een rookie  ;D In diezelfde periode dacht ik dé uitvinding te hebben gedaan: mijn tanden trilden uit mijn mond met mijn Otto Link. Dus knipte in de binnenband van mijn fiets stuk om een stukje op mijn bijtplaat te plakken van het mondstuk. Een week later ontdek ik dan dat er zoiets bestond als "mondstukstickers - en die waren goedkoper dan een binnenband  8) Dit ter illustratie dat ik toen dacht veel te weten  ::)
Wil je iets weten, specifieke vragen? Contacteer me rechtstreeks - ik volg niet altijd alle berichten op!
I play Adolphe Sax & Cie tenor Dinant - Conn Ladyface alt - belachelijk veel soorten mondstukken, rieten en rietbinders

Zoot

• Guest
« Reply #5 on: 13 March 2013, 11:23:18 »
mijn tanden trilden uit mijn mond met mijn Otto Link. Dus knipte in de binnenband van mijn fiets stuk om een stukje op mijn bijtplaat te plakken van het mondstuk. Een week later ontdek ik dan dat er zoiets bestond als "mondstukstickers - en die waren goedkoper dan een binnenband 

hahhahhaa,....   ik ken iemand die z'n bijtbeugel had verbouwd, z'n ouders opzadelde met kosten voor een nieuwe en op de de SaxDag in Apeldoorn "stickers" kocht, samen met mama.... een jochie van een jaar of twaalf maar wel inventief   :D

Offline Espresso

• Member
  • *
« Reply #6 on: 05 April 2013, 22:34:36 »
De bouw ziet er op zich kwalitatief goed uit. Je moet het eigenlijk  van dichtbij zien.
In de hoorn kijken hoe de aansluitingen van de bogen zijn. En de kwaliteit van de materialen.

De schroeven hebben de 'gleuf' netjes in het midden. De 'rods' zien er recht uit.
Ziet er uit als een kopie van Selmer stencil. Dus in ieder geval 1 van de betere chineesjes.

Heb 2 altjes meegesnaaid in China.
Hyperion, gewoon goed. Enige kritiek is dat de matzwarte lak loskomt.
Mjaah matzwart voor 1400 rmb was een koopje, goeie prijs gekregen.
Maar de toeter zelf erg goed. Selmer 54 stencil. Daar blaast mijn neefje blij mee rond.
http://detail.tmall.com/item.htm?spm=a1z10.1.w4365505911.1.g96Hze&id=16800226098

Daarnaast uit nieuwsgierigheid een Selon altsax gehaald.
Een wat kleinere fabriek. handwerk. Maar een Yanagisawa 991 stencil.
Kon maar 3 fabrieken vinden die op basis van deze stencil maken.
Het geluid wat er uit komt is al zwaarder dan een standaard alt sax.
Maar de afwerking is die van de gemiddelde oefen chinees.
Maar die heeft een kleine revisie nodig.
Kurkjes vervangen, veerspanning, kleppen afstellen, etc
Eerst wat tijd vinden.
Als ik de fabriek zo gek krijg deze oneffenheidjes weg te werken.....

Maar als je er een zoekt de LC bij Shofar. Is gewoon een goeie toeter.
De meeste Taiwaneesjes komen tegenwoordig ook uit China.
De LC is een taiwanees uit taiwan  ;D

Filmpje van Longkou Eastar:

P.S. Kijk niet naar de 'design by Jpan' of 'design by Frnce'
dat heeft Chinglish ... en ze hebben niet door dat ze spelfouten maken :-X
THE Martin tenor met Otto Link 8*

Offline JR

• de familie:
  • Member
  • *
« Reply #7 on: 06 April 2013, 13:25:33 »
Quote from: Shofar
In diezelfde periode dacht ik dé uitvinding te hebben gedaan: mijn tanden trilden uit mijn mond met mijn Otto Link. Dus knipte in de binnenband van mijn fiets stuk om een stukje op mijn bijtplaat te plakken van het mondstuk. Een week later ontdek ik dan dat er zoiets bestond als "mondstukstickers - en die waren goedkoper dan een binnenband

Een oude  binnenband is goedkoper en heeft ook zo'n apart,  ::), aroma  ;D
Buescher True Tone Alt  (238xxx), nickname "Trude", Tru-Lay 55/812 M + BG ligatuur, C-Melody (tenor) Lyon & Healy (Buescher TT stencil,128xxx) nickname "Leo", LeRoc #6, Conn PanAmerican tenor, Zinner 6, nickname "het beest"

Offline Windbuil

• Member
  • *
« Reply #8 on: 06 April 2013, 15:36:44 »
Chinese messing is doorgaans niet zo erg goed............

Waar heeft u gelezen dat het chinese messing niet zo erg goed is?
Wat is er niet goed aan? Koper-zink verhouding wijkt af van gewoon handels messing (wat Adolphe Sax gebruikte)?
De wetenschap te ontdoen van romantiek is de romantiek van de wetenschap

Offline Windbuil

• Member
  • *
« Reply #9 on: 06 April 2013, 15:42:56 »
Veel verschil in klank tussen hoge en lage tonen.
Messing mogelijk wat weinig uitgewerkt waardoor hoge tonen wat schel worden.

Ik volg uw oorzaak en gevolg niet. Wat bedoelt u met "weinig uitgewerkt messing" ? En waarom heeft dat alleen effect op klankkleur in het tweede oktaaf?

Offline Espresso

• Member
  • *
« Reply #10 on: 06 April 2013, 18:52:48 »
Even de ruis vertalen...

De saxofoons uit Taiwan en een paar fabrieken uit China kunnen tegenwoordig een consistente kwaliteit leveren.
Of het handwerk of machinaal is maakt niets uit.

Een heleboel fabrikanten in China leveren echter nog heel veel handwerk waarbij de kwaliteit (of de kopie) van de stencil nog te wensen overlaat.
Zie bovenstaand filmpje bijvoorbeeld.

De manier waarop ze de messing verwerken of de plaatsing van de toongaten heeft heel veel invloed op de klankkleur.
En de toon van de 2e octaaf wordt erg beïnvloed door de afwerking van de hals.

een Chinese fabrikant met een goede kwaliteitscontrole met een instrumentenmaker die in Italië het vak heeft geleerd is eigenlijk de voorwaarde voor een goede Chinese saxofoon.

Met 'Chinese messing is doorgaans niet zo erg goed.....' is dat de massafabrikant die voor 50-100 Euro's saxofoons eruit spuugt ergens moet op besparen.
Dit is ondermeer de kwaliteit (zuiverheid) van de gebruikte messing.
Daarnaast de verwerking, waarbij drietenor uitgewerkt bedoelt.
Het verwerkingsproces van de messing tot de buis. Snel en goedkoop met een 'blik' als resultaat.
Een zuivere mengel van messing welke eerst een aantal keren geslagen wordt en daarna 'getrokken' tot een buis vergt meer bewerkingen
maar resulteert in een mooier geluid. Het slaan van het metaal zorgt namelijk voor een hogere dichtheid van het metaal en een ander geluid.
http://www.kmyca.be/tips/dieptrekken.pdf
THE Martin tenor met Otto Link 8*

Offline drietenor

• met dubbele embouchure
  • Member
  • *
  • anser custodis animus
« Reply #11 on: 06 April 2013, 20:27:06 »
Ik volg uw oorzaak en gevolg niet. Wat bedoelt u met "weinig uitgewerkt messing" ? En waarom heeft dat alleen effect op klankkleur in het tweede oktaaf?

Dit is ook een redelijk ingewikkelde materie. Er zijn veel zaken die invloed op de klank van een saxofoon hebben waarbij de speler, mondstuk en riet wel de belangrijkste zijn.

Espresso gaf aan dat meer bewerking van het messing een mooier geluid geeft. Dit wordt door veel mensen die met het ambacht van saxofoons maken bezig zijn beaamd. De wetenschap erachter is nog niet helemaal uitgewerkt, maar het is wel te horen.

Messing is een legering die bestaat uit kleine stukjes metaal die in elkaar haken.  Door meer te bewerken worden de stukjes kleiner gemaakt en verdwijnen spanningen die nog in het messing aanwezig zijn.

De verandering in dichtheid zal heel klein zijn, ik denk niet dat dat een groot verschil in het geluid geeft. Wat wel veranderd is de stijfheid van het messing. Deze wordt minder.
Deze verandering van stijfheid heeft meer invloed op hoge tonen dan op lage tonen.
Vandaar mijn opmerking.

Offline Windbuil

• Member
  • *
« Reply #12 on: 07 April 2013, 11:27:20 »
Adolphe Sax, toch niet eerste de beste, heeft ooit gesteld en ook aangetoond, dat het materiaal waarvan een blaasinstrument gebouwd is, geen invloed heeft op de klankkleur. Denk bij die bewering ook eens aan de metalen (=messing) klarinet en de Acryl altsax van Grafton.

Offline JR

• de familie:
  • Member
  • *
« Reply #13 on: 07 April 2013, 12:20:24 »
Adolphe Sax, toch niet eerste de beste, heeft ooit gesteld en ook aangetoond, dat het materiaal waarvan een blaasinstrument gebouwd is, geen invloed heeft op de klankkleur. Denk bij die bewering ook eens aan de metalen (=messing) klarinet en de Acryl altsax van Grafton.

Ik vind persoonlijk een metalen klarinet totaal anders klinken dan een "normale"
Buescher True Tone Alt  (238xxx), nickname "Trude", Tru-Lay 55/812 M + BG ligatuur, C-Melody (tenor) Lyon & Healy (Buescher TT stencil,128xxx) nickname "Leo", LeRoc #6, Conn PanAmerican tenor, Zinner 6, nickname "het beest"

Offline drietenor

• met dubbele embouchure
  • Member
  • *
  • anser custodis animus
« Reply #14 on: 07 April 2013, 13:39:52 »

Dat is niet helemaal waar en als je gaat zoeken zal je het bewijs van Sax niet kunnen vinden.
De vorm van het instrument heeft de meeste invloed op de klank.
Maar de stugheid van het materiaal heeft ook invloed op de klank.
Anders hebben generaties van saxofoonbouwers met hamers messing uitgewerkt terwijl dat overbodig is? De praktijk leert het anders.

Probeer maar eens identieke saxofoons gemaakt van verschillende materialen uit.
Nikkel afwerking schettert wat meer dan messing, een goud laagje aan de buitenkant geeft een vollere klank die beter mengt met andere instrumenten. Zilver geeft een klank die tussen Nikkel en messing in zit. Vooral het materiaal van de hals en de beker zijn belangrijk.
Het goudlaagje dat op sommige saxofoons aan de binnenkant van de beker, meestal in combinatie met verzilverde saxofoons, versterkt het effect van het zilver aan de buitenkant.
Shofar heeft eens een opmerking gemaakt over een saxofoon met een nikkellaagje in de beker.
Ik vraag me nog steeds af hoe dat zou klinken.
En dan begin ik het nog niet eens over het verschil tussen mondstukken van metaal en van polymeren.

Er zijn voldoende mensen die het verschil horen, er is alleen nog geen geacepteerde theorie over.
En het is best mogelijk om de uitspraken van Sax niet als dogma's te zien maar als uitgangspunten voor nader onderzoek.