Author Topic: Clip-on micro placement  (Read 7132 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

KoenD

• Guest
Clip-on micro placement
« on: 24 March 2013, 18:09:40 »
Hallo,

Micro placement.
De forums staan er vol van en meningen lopen nogal uiteen, wat normaal is met een veelvoud dan muziekstijlen, speelstijlen en microfoons.
Wat zijn jullie ervaringen met micro placement bij gebruik van een Clip-on microfoon?

Mijn persoonlijke ervaringen met een clip-on van shure:  Ik positioneer hem op de beker kijkend naar de kleppen van linkerhand. (dus niet kijkend in de beker). Zo heb ik wel iets meer last van applicatuur geluid, maar dat zie ik meer als een goede eigenschap en eigen aan een saxofoon (eigen mening)  Op deze manier probeer ik een meer gelijkmatig geluid in hoog en laag te krijgen. (een groot verschil wanneer je de micro enkel naar de beker richt)   Ik vang op deze manier ook wel meer omgevingsgeluid op, wat op luidere podiums niet ideaal is.

Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen.
Koen

Arn0

• Guest
Re: Clip-on micro placement
« Reply #1 on: 24 March 2013, 18:44:39 »
Zo deed ik dat vroeger ook, wat op de kleppen gericht. Je kunt het geluid een beetje 'equalizen' door een beetje met de positie te spelen.
Komt idd een hoop persoonlijke voorkeur bij kijken.

Offline Paul

• Member
  • *
« Reply #2 on: 27 March 2013, 16:10:24 »
Luistert dat zo nauw ??????
Paul(beginner sinds 1998).
*The Martin Committee 1956 + Otto Link Florida 7* +Fibracell riet

Offline niesten

• Donateur
  • **
    • http://www.ronits.nl
« Reply #3 on: 27 March 2013, 17:58:30 »
Een blaas instrument waar het geluid uit verschillende gaten kan komen, zou eigenlijk bij elk klankgat een microfoon moeten hebben  ???
Sommige microfoon merken hebben voor baritonsax en sopraansax een mic met 2 koppen, eentje op de beker gericht en eentje richting linker hand. Voor altsax en tenorsax ligt de beker redelijk dicht bij de linkerhand, waardoor een tweede mic kop niet nodig is.
Maar de plaatsing van een microfoon is idd wel duidelijk van belang voor (de nuances) in het geluid en dus idd behoorlijk afhankelijk van smaak...

Zelf richt ik de clip richting beker, maar niet te zeer "in" de beker plaats om idd nog wat van de hoge tonen mee te krijgen (lees: verschil in klank/volume tussen laag en hoog probeer te beperken).
Besteedt er eigenlijk niet zo heel veel aandacht aan (vooral ook omdat ik nogal wissel tussen tenor en bari, waardoor er relatief weinig tijd is om de perfecte stand te zoeken).

Mss een topic als workshop voor SFM2014 ;-)

Offline Paul

• Member
  • *
« Reply #4 on: 28 March 2013, 18:06:38 »
Nooit geweten, dit. Nou ben ik niet zo'n profi-blazer en onze installatie is ook niet echt top maar ik zet de micro gewoon precies midden boven de beker. Ga toch eens uitvogelen welk verschil het maakt als ik de positie van de mic verander ... ( niet voor niets een LCM85II aangeschaft :-)
Paul(beginner sinds 1998).
*The Martin Committee 1956 + Otto Link Florida 7* +Fibracell riet

Offline Koen88

• Member
  • *
    • soundcloud
« Reply #5 on: 29 March 2013, 11:28:55 »
Besteedt er eigenlijk niet zo heel veel aandacht aan (vooral ook omdat ik nogal wissel tussen tenor en bari, waardoor er relatief weinig tijd is om de perfecte stand te zoeken).

Ik heb `t zelfde met alt en tenor.. af en toe vergeet ik `m dr op te zetten met wisselen haha
Alten| Selmer Sa 80 II. |Cannonball Big Bell
C-Melody| Martin Handcraft Stencil uit ca. 1923|
Tenor| Amati Toneking (1960-1670)| Mondstuk