Author Topic: Wil Bevers Linne, Selmer Alt SAII  (Read 31864 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Offline emdee

• Member
  • *
Wil Bevers Linne, Selmer Alt SAII
« on: 17 April 2013, 13:34:21 »
Vandaag afspraak maken met Wil Bevers voor revisie danwel onderhoud van mijn alt sax.
Het instrument is 13 jaar oud en heft weinig geleden. De eerste 6 jaar gemiddeld uurtje of 10 per week gespeeld, daarna steeds minder.....uurtje of 2 per maand.. mwaa..
Nu ga ik het spelen weer oppakken en ben erachter gekomen dat mijn instrument toch wel wat pads heeft die er versleten uitzien....
De laatste onderhoudsbeurt ( oliesmeersbeurt waar ik niet echt over te spreken was ( Hanssen)) is alweer 9 jaar geleden.
Vandaar dat Wil Bevers aan de telefoon aangaf dat het wellicht nodig is om meer te doen dan een onderhoudsbeurt.
Daar mijn sax , afgezien van wat pupiter krassen, nagenoeg geen deuken heeft lijkt een completer revisie een beetje overdone.... Ik heb ingezet op een kliene revisie...
Ik heb met Wil Bevers afgesproken dat hij het instrument eerst zal bekijken om te zien wat het beste gedaan kan worden.

Ik houd jullie op de hoogte.
Alt: Selmer SAII met Meyer mstuk Vandoren riet
Sop: Venus, met Venus mondstuk Vandoren 2.5riet
midi:  Yamaha WX5

Zoot

• Guest
Re: Wil Bevers Linne, Selmer Alt SAII
« Reply #1 on: 17 April 2013, 17:40:58 »
nog mooier zou zijn dat je 'm bij meerdere reparateurs aanbiedt....
hetzelfde verhaal doet en dan kijken wie wat wil doen...  toch een grote beurt, kleine...    of ... of...

Offline emdee

• Member
  • *
« Reply #2 on: 17 April 2013, 20:41:42 »
nog mooier zou zijn dat je 'm bij meerdere reparateurs aanbiedt....
hetzelfde verhaal doet en dan kijken wie wat wil doen...  toch een grote beurt, kleine...    of ... of...
Jaja, maar ik wil mijn sax toch echt onderhouden hebben en wil niet eerst overal een diagnose laten stellen om dan de beste keuze te maken.
Bovendien, dat kost nog al wat...
In limburg staat Wil Bevers bekend voor het goede sax onderhoud, vandaar mijn keuze.

Offline niesten

• Donateur
  • **
    • http://www.ronits.nl
« Reply #3 on: 17 April 2013, 21:05:34 »
Hallo Donners,

Ik heb mijn saxen (alt, tenor, bariton) ook bij Will Bevers in onderhoud en de alt (Selmer Reference54) en bariton (TaiChen) ook daar gekocht. Mijn indruk is dat hij doet wat nodig. Hij adviseert, maar de klant beslist. Dus als een kleine revisie voldoende is, zal hij niet uit zomaar een grote revisie doen.
En voor wat het waard is: Over Hanssen ben ik idd ook niet onverdeeld positief, daar ging de harmonie altijd (makkelijk, alle instrumenten bij dezelfde reparateur, maar niet voor alles de beste....).
Jouw sax heeft niet geleden zeg, je. Maar hou er rekening mee dat de pads in de loop van de tijd uitdrogen, olie troebel wordt, kurkjes/viltjes verweren, mss veertjes verslappen, etc. Dus alles zal wel even nagekeken moeten worden. De sax is mss wel nog speelbaar, maar na een kleine revisie merk je pas hoe "belabberd" de conditie van de sax eigenlijk was ....

Succes met je keuze...

Groeten,
Roger

Offline emdee

• Member
  • *
« Reply #4 on: 17 April 2013, 21:17:55 »
Roger bedankt voor de info....   Als ik reference lees dan begin ik te kwijlen.
Ik heb  ooit 10 min op een exemplaar van mijn docent Harrie mogen spelen, dat waren gouden minuten...

Offline niesten

• Donateur
  • **
« Reply #5 on: 17 April 2013, 21:32:28 »
Precies dat gevoel had ik ook toen ik voor het eerst op een Reference speelde.

Ik was toen vele saxen aan het uitproberen om er een aan te schaffen. Budget ergens rond de 2000, waarbij P.Mauriat, Le Monde, etc. wat leuke exemplaren had die wel bevielen. Toen bij Amsterdam Winds op een Reference gespeeld.... Toen wist ik het: ik moest en zou een Reference hebben :-) Alleen was mijn budget toen ontoereikend. Dus nog een paar maanden flink door gespaard en in de tussentijd bij div. winkels op nog meer Reference saxen gespeeld. Ik moet zeggen dat die bij Hanssen wel aardig speelden maar niet noemenswaardig beter dan een SA80, het WAUW gevoel ontbrak gewoonweg. De Reference bij Adams speelde ook wel lekker en als ik binnen een uur besliste kreeg ik maarliefst 30 Euro korting  ::) :-\ :-X  De Reference bij Will Bevers had weer bijna hetzelfde WAUW gevoel als de Reference bij Amsterdam Winds (maarja, dat was toen ook de eerste...). Hij bood iets van 200 Euro korting als ik dezelfde dag zou beslissen en dat heb ik dus ook gedaan.

En na 6 jaar nog steeds hartstikke blijk met m'n Reference :-)
Het mooie van een Reference is dat je hem heel makkelijk alle kanten kunt opsturen. Daarom is het naar mijn mening geen beginners instrument, want je moet hem wel een kant opsturen, anders klink je elke keer anders...
Als ik je verhaal zo lees, dat je de sax na jaren weer oppakt, dan zou ik je willen adviseren om de SA80 idd weer in orde te maken en over een paar jaar zou je dan op zoek kunnen gaan naar een Reference (kun je die SA80 wss op inruilen).

Harrie Lambrichs trouwens?

Offline emdee

• Member
  • *
« Reply #6 on: 17 April 2013, 22:19:17 »
Jep, jaartje of 6 van hem les gehad. Veel geleerd en echt een kanjer op de sax

Offline emdee

• Member
  • *
« Reply #7 on: 17 May 2013, 10:43:04 »
Gisteren mijn SAII alt, bij Wil Bevers Afgegeven voor revisie.
In eerste instantie ging ik, zoals ik al eerder had aangegeven, voor een kleine revisie.
Dhr Bevers heeft me echter zonder problemen met geode argumenten weten te overtuigen,( geen verkooppraatje) om toch te gaan voor een totale revisie. kosten ca.500 eurootjes.....even slikken en weer doorgaan. Maar ik weet zeker dat ik er geen spijt van zal krijgen. Gezien het feit dat het laatste onderhoud, een smeerbeurt, toch al weer jaarje of 8 geleden is, valt de investering over tijd gezien wel mee....
Ik zal jullie berichten over de revisie.

Offline emdee

• Member
  • *
« Reply #8 on: 11 June 2013, 21:41:20 »
Vandaag mijn gereviseerde alt opgehaald.
(De lange doorlooptijd was overigens in overleg vooraf besproken, normaal gaat iets sneller)
al lekker op gespeeld, wat voelt dat goed, spreekt goed aan!
Mijn eerste indruk van de revisie is eerste klasse... nog even doorspelen en kijken hoe hij ( de sax) zich gedraagd over een paar weken.

Toen ik het instrument ging ophalen heeft Wil Bevers nog een tweetal dingen laten zien en we hebben het uitgeprobeerd:
- Een soort resonatieplaat welke je over de bekerophanging plaatst om meer massa te creeren.
- Een andere ( masief messing) duimsteun.
Het effect van de resonatieplaat kon ik niet ontdekken en toen hij kwam met het voorstel van de duimsteun had ik mijn twijfels en moest ik bijna lachen....MAAR......
ongeloofelijk!! zelfs ik , als amateur kon een duidelijk verschil merken in het laagste register...de C B en bes spreken met deze duimsteun veel makkelijker aan!
Die heb ik er dus bij gekocht....( 70 euro extra ).....even slikken en weer doorgaan ;-)
Kosten revisie: 500 euro...

Nu twee gratis checkups komend jaar bij de prijs inbegrepen.

( en hoe zet ik deze #$#$#% engelse spellingscontrolle in dit forum uit....het woordje total met 2 a's lukt me maar niet)..
 8)

Offline niesten

• Donateur
  • **
« Reply #9 on: 11 June 2013, 23:42:55 »
Ik ken idd beide "verbeteringen" voor je geluid.
Die resonantie plaat had enorm veel effect op mijn baritonsax, dus gekocht. Maar op de alt en tenor geen merkbaar effect, dus vanaf gezien.
Een metale duimsteun heb ik inmiddels op alledrie mijn saxen. Is idd een aardige investering, maar in mijn geval de moeite waard. Voorheen nooit gedacht dat zo'n kleine veranderingen zo'n grote invloed konden hebben op het geluid...

Veel plezier met toeteren :-)

Groeten,
Roger

Offline the martin

• Member
  • *
    • http://www.themartinstory.net
« Reply #10 on: 12 June 2013, 07:25:56 »
Een goed sluitende sax en een fijn riet, wat heeft een mens nog meer nodig om gelukkig te zijn!?

Offline emdee

• Member
  • *
« Reply #11 on: 12 June 2013, 10:32:02 »
Een goed sluitende sax en een fijn riet, wat heeft een mens nog meer nodig om gelukkig te zijn!?
Schappelijke, dan wel dove buren.....  ;D

Arn0

• Guest
« Reply #12 on: 14 June 2013, 19:47:51 »
Maar zit er op een Selmer SAII standaard een kunststof duimsteun dan?

Offline emdee

• Member
  • *
« Reply #13 on: 14 June 2013, 22:03:53 »
Ja een zwarte plastic duimsteun op de saII

Arn0

• Guest