Author Topic: Otto Link Alt Facing 7 vs Meyer 7-medium  (Read 2869 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Offline emdee

• Member
  • *
Otto Link Alt Facing 7 vs Meyer 7-medium
« on: 07 May 2013, 22:48:06 »
Ik speel al jaren alt ( selmer SAII) met een meyer mondstuk 7-medium
Vervolgens kom je dan op een punt waar je afvraagt..kan het mischien nog beter....eh ja altijd...maar ik doel op het mondstuk. Mijn Meyer speelt comfortabel en spreekt goed aan. Ben in princiepe tevreden echter......wellicht is er een mondstuk  "out there" dat me nog beter zou kunnen bevallen.....Nu kan ik natuurlijk naar de saxwinkel gaan en op enkele spelen en uitproberen...tuurlijk....zal ik ook doen uiteindelijk......
Echter, een jaar of 13 geleden, zo onervaren als ik was, heb ik me in een alround muziekwinkel een Otto Link "super" tone master, facing nr.7 laten aanpraten.
In principe kan ik hier redelijk op spelen maar ik vindt het een erg "zwaar"mondstuk. Veel herrie, zacht spelen is lastig en het laag kost veel moeite...
Toch lees ik redelijk veel over mensen die wel tevreden zijn met hun Otto. Vandaar dat ik me toch de vraag begin te stellen of die nr.7 niet het probleem is.
Iemand ervaring hoe de otto 7 in verhouding staat met de meyer medium 7?
Alt: Selmer SAII met Meyer mstuk Vandoren riet
Sop: Venus, met Venus mondstuk Vandoren 2.5riet
midi:  Yamaha WX5

Arn0

• Guest
Re: Otto Link Alt Facing 7 vs Meyer 7-medium
« Reply #1 on: 07 May 2013, 23:07:54 »
Het punt is een beetje dat het niet alleen de vraag is hoe het ene merk zich tot het andere merk verhoudt, maar ook dat de ene Otto Link 7 de andere Otto Link 7 niet is. En dat geldt niet alleen voor Otto Link, maar ook voor een hoop andere merken, zelfs Selmer. Ik heb zelf de laatste tijd wat metingen verricht aan mondstukken, en ook vernomen van refacers dat er best aanzienlijke verschillen zijn tussen 'dezelfde' mondstukken.
Als je in een winkel de mogelijkheid hebt, zou ik meerdere mondstukken van hetzelfde type uitproberen.

Selmer SuperSession is een mondstuk dat een beetje te vergelijken is met Meyer. De Selmer is iets helderder.

Offline Espresso

• Member
  • *
« Reply #2 on: 07 May 2013, 23:22:02 »
Ander mondstuk is meestal ander geluid en ander riet.
Ik ben juist op de Otto Link gaan spelen omdat, samen met de Martin, ik er fluisterzacht op kan spelen.
Ik persoonlijk vindt een Otto Link wat scherper klinken ten opzichte van een Meyer.

Ja hij speelt "Zwaar",  maar  mijn keuze voor Otto Link was dat het me hielp om na 15 Jaar puur klassiek over te stappen naar Jazz en modern.
Eigenlijk is heel erg persoonlijk.

Sommige mensen blijven bij een mondstuk. Andere blijven zoeken.

De vraag is wat mis je in je geluid?

P.S. als je wat DIY wilt doen.....
Sommige mensen 'vullen' een mondstuk om het geluid aan te passen.
(Okay, soms vrezen ze er ook een stuk uit....) Probeer eens met was of boetseerklei (Bart Smit) de kamer iets aan te passen van je Otto Link.

THE Martin tenor met Otto Link 8*

Offline Daan

• Member
  • *
  • sopraan, alt en tenor
« Reply #3 on: 07 May 2013, 23:29:48 »
Klopt helemaal wat Arno zegt.
Dat geldt echt voor elk mondstuk vergeleken met elkaar. Ook "bekende merken"  worden met mondstukken vaak niet goed afgewerkt. Otto Links bestaan uit twee gegoten delen en zeker met de nieuwere mondstukken gaan de kwaliteit achteruit (het wordt veel meer geproduceerd en minder op de afwerking gelet). Kijk bv. maar naar de rail/rand van het mondstuk waar het rietje op ligt, echt belangrijk dat je daar geen oneffenheid in tegen komt.
Maar misschien is dit ook helemaal niet het probleem, probeer eens wat andere rieten uit. Dan bedoel ik niet qua sterkte van het riet maar wat andere merken. De ene merk riet heeft bv. een dikkere tip en de ander heeft weer een speciaal filled randje...

Hopelijk kan je er wat mee, maar als je niet tevreden bent gewoon terug gaan en eventueel wat anders zoeken. Het blijft lastig uit zoeken want je geluid is toch anders dan de akoestiek die je thuis gewend bent.

Edit:
ik lees nu pas het voorgaande bericht.
Je kan ook gewoon een drempel maken met bijenwas. Dat werd vroeger veel toegepast.
Sommige mensen zijn snel tevreden of hebben al een mooi geluid en anderen hebben een bepaald geluid in hun hoofd wat ze na proberen te streven. Hetzij via een makkelijke weg (upgrade) wat geld kost en veel vlieguren maken, chops sterker maken :) . Mocht je embouchure er nog niet goed aan toe te zijn met een nieuwe stap probeer dan veel lange noten te blazen in het begin. En probeer eventueel je oefentijd te halveren gedurende de dag zodat je nieuwe spiertjes van je mond kunnen gaan wennen en weer te herstellen. Uiteraard geldt wat voor de één werkt hoeft voor de andere totaal niet lukken.
"Hij/zij die vraagt lijkt dom, hij/zij die niet vraagt blijft het."

Offline the martin

• Member
  • *
    • http://www.themartinstory.net
« Reply #4 on: 08 May 2013, 07:23:14 »
ZO heb ik uit zo'n kunstof kurk een wigje gesneden wat ik in de kamer van mijn Berg Larsen schuif (geinspireerd door Runyon)
Maakt hem net even iets levendiger...

EN

Niet alleen de tipopenening bepaald het speelgemak van een mondstuk.
De hoogte van de baffle, grote van de kamer lengte van de facing. Alles speelt mee
Dus je kan niet zomaar zeggen dat verschillende mondstukken met de zelfde tipopening het zelfde zullen spelen

Trouwens Meyer 7 = 0.080", OL 7 = 0.085"
Dat is een verschil waar je aan moet wennen hoor, en in mijn ogen zelfs een lichter riet verdiend..

Offline Espresso

• Member
  • *
« Reply #5 on: 08 May 2013, 18:47:25 »
ZO heb ik uit zo'n kunstof kurk een wigje gesneden wat ik in de kamer van mijn Berg Larsen schuif (geinspireerd door Runyon)
Maakt hem net even iets levendiger...

Hips......even snel een fles wijn aan het leegdrinken....zoeen met kunstof kurk, makkelijker te snijden.

Trouwens weet niet of licht aangeschoten een wigje snijden beter werkt of niet.
In ieder geval gaat het blazen een stuk slechter....

http://www.runyonproducts.com/spoiler.html
http://www.saxgourmet.com/runyon/mouthpiece.pdf
THE Martin tenor met Otto Link 8*

Offline the martin

• Member
  • *
    • http://www.themartinstory.net
« Reply #6 on: 08 May 2013, 19:36:10 »
Ik klink licht aangeschoten altijd het beste (vind ik zelf 8) )