Author Topic: opnieuw beginnen  (Read 5413 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Offline Miriam

• Member
  • *
opnieuw beginnen
« on: 09 May 2013, 21:05:18 »
Hallo,

Mijn naam is Miriam. In mijn tienerjaren heb ik 1 jaar saxofoonles gehad. Helaas was ik een echte puber en is er weinig van blijven hangen.
De saxofoon is altijd gebleven, ergens stoffig in een hoekje van de kamer, maar weg doen, dat kon ik ook niet.
Afgelopen week ben ik opnieuw begonnen met spelen. Dit keer gemotiveerd om thuis te oefenen en tijd makend om te lessen.

Groetjes Miriam

Offline jupialto

• Member
  • *
Re: opnieuw beginnen
« Reply #1 on: 09 May 2013, 21:30:03 »
Welkom en....geniet!
groet, Menno

\"your inner voice will always guide you\"

Offline Coen

• Member
  • *
« Reply #2 on: 09 May 2013, 21:38:32 »
Met die motivatie gaat het nu zeker lukken! Welkom en veel plezier!
Tenor Keilwerth Toneking (1937) met Otto Link STM 6* en Francois Louis Ultimate rietbinder en La Voz medium soft.
Alt Amati Kraslice Toneking (rond 1950) met Otto Link Tone Edge 6 en Vandoren Jazz ZZ 2.

Offline drietenor

• met dubbele embouchure
  • Member
  • *
  • anser custodis animus
« Reply #3 on: 09 May 2013, 22:53:31 »
welkom bij de club Miriam,

Welke muziek wil je gaan maken?
De saxofoon is gebaseerd op technologie van 1810

Offline CynthiaM

• Member
  • *
« Reply #4 on: 09 May 2013, 22:54:08 »
Welkom hier. Het verstand komt met de jaren, en je bent nooit te oud om te beginnen. Ik was boven de 40 toen ik begon!
Wens je veel speelplezier.
Groetjes, Cynthia
Yanagisawa T-W01, Yanagisawa A-W02,  Yanagisawa SC991

Offline Miriam

• Member
  • *
« Reply #5 on: 09 May 2013, 23:02:26 »
@drietenor Ik wil richting jazz en pop of een combinatie daarvan. Maar eerst de basis maar weer eens onder de knie krijgen.

Offline JR

• de familie:
  • Member
  • *
« Reply #6 on: 10 May 2013, 10:45:07 »
Welkom Miriam!
Buescher True Tone Alt  (238xxx), nickname "Trude", Tru-Lay 55/812 M + BG ligatuur, C-Melody (tenor) Lyon & Healy (Buescher TT stencil,128xxx) nickname "Leo", LeRoc #6, Conn PanAmerican tenor, Zinner 6, nickname "het beest"

Zoot

• Guest
« Reply #7 on: 18 May 2013, 21:42:18 »

veel ♫♪ ToETerRRrrr PleZier ♪♪
welkom    hier             8)  TOet toEt grOEt vAn ZOoT   8)

Offline Miriam

• Member
  • *
« Reply #8 on: 18 May 2013, 21:45:25 »
Dank jullie wel! Inmiddels de eerste les weer gehad en pak het thuis sneller op dan gedacht. Zelfs de buren horen vooruitgang  ;D

Offline Espresso

• Member
  • *
« Reply #9 on: 19 May 2013, 00:00:04 »
Welkom. Em als ik zo hoor heeft die sax een tijd gelegen.

Dus tijd voor klein onderhoud.
Leertje invetten. Ik gebruik altijd zadelvet. je hebt diverse ledervetten, zelfs blanco schoensmeer.

neem bakpapier knip daar stukken uit, lekker laagje vet erop...en hopsa tegen het leertje aan de klep plakken. Zo lekker een dagje (of langer) laten inweken. Dan met een schone doek het overtollige weghalen.

vergeet ook niet de kurk bij het mondstuk lekker in te vetten.

Dan de naaimachine olie jatten van mam en de scharniertje (bij de schroeven) een klein druppeltje te geven.

Dit klein beetje onderhoud kan je het plezier flink vergroten.

Veel toeterplezier!
THE Martin tenor met Otto Link 8*

Offline Miriam

• Member
  • *
« Reply #10 on: 19 May 2013, 11:16:06 »
Hoi Espresso,

Mijn saxofoon heeft inderdaad een aantal jaren opgesloten gelegen in zijn koffer. Hij is er gelukkig redelijk ongeschonden uitgekomen, maar je tips zal ik zeker ter harte nemen, alles om mijn sax topfit te krijgen. De olie hoef ik tegenwoordig niet meer van moeders te stelen, met een eigen naaimachine heb je die standaard in huis  ;)
Nu laat ik mijn saxofoon regelmatig op de standaard staan in plaats van deze in de koffer op te bergen, gewoon omdat ik hem dan sneller pak om even te oefenen. Is dat verstandig of lijdt de sax daaronder?

Offline Espresso

• Member
  • *
« Reply #11 on: 03 June 2013, 20:36:55 »
haha.....buiten de koffer is het meestal droger dan in de koffer. Dus dat kan helemaal geen kwaad. Zolang je er maar lekker een wisser na het spelen.
THE Martin tenor met Otto Link 8*

Offline Windbuil

• Member
  • *
« Reply #12 on: 03 June 2013, 22:51:01 »
haha.....buiten de koffer is het meestal droger dan in de koffer. Dus dat kan helemaal geen kwaad. Zolang je er maar lekker een wisser na het spelen.

Maar laat dat invetten van de leertjes (hij zal de polsters bedoelen) vooral achterwege. Tenzij je van smak-geluiden en klevende Gis en Cis kleppen houdt.
De wetenschap te ontdoen van romantiek is de romantiek van de wetenschap

Zoot

• Guest
« Reply #13 on: 04 June 2013, 00:10:24 »
Zolang je er maar lekker een wisser na het spelen.
   ???  nederlands graag    ???

Maar laat dat invetten van de leertjes (hij zal de polsters bedoelen) vooral achterwege. 
   ??? moet daar niet NIET tussen.....   ???

Offline DaKnoodle

• Member
  • *
« Reply #14 on: 04 June 2013, 08:03:09 »
Vet en polsters, bedenkelijk :S voor beide gedachten gangen valt wat te zeggen, maar om plakken tegen te gaan liever niet.
Mijn reparateur raadde aan met een licht natte zakdoek de polsters te reinigen door deze onder de klep vandaan te trekken (met beleid) als hij dicht is.
Zelf zie ik de reparateurs of met dik stug vloeipapier en met een alcohol achtige oplossing de kleppen reinigen of met een soort talkpoederpapier.

Ik haal er gewoon de wisser doorheen en laat de sax een kwartiertje ademen, voor ik de koffer sluit.
Werkt al jaren voor me!
A: Selmer SA80II T: Santoni B: Selmer SA80II