Author Topic: Is het de moeite waard?  (Read 11804 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Offline Windbuil

• Member
  • *
Re: Is het de moeite waard?
« Reply #15 on: 26 May 2013, 12:21:37 »
Hou eens op met dat geneuzel over slechte legering (bericht 3).
Het goedkoopste messing bestaat uit een samenstelling waar het meeste vraag naar is: het gewone handelsmessing. Daar worden zo'n beetje alle saxen van vervaardigd.
De wetenschap te ontdoen van romantiek is de romantiek van de wetenschap

Offline Daan

• Member
  • *
  • sopraan, alt en tenor
« Reply #16 on: 26 May 2013, 12:25:53 »
Dacht eigenlijk dat er verschillende legeringen werden gebruikt maar blijkbaar is dit niet zo als jij zegt geloof ik het wel.
Heb ooit eens gewerkt met messing van een horloge maker, dit liet zich echt anders verspanen.
"Hij/zij die vraagt lijkt dom, hij/zij die niet vraagt blijft het."

Offline Windbuil

• Member
  • *
« Reply #17 on: 26 May 2013, 12:36:20 »
Klopt Daan.
In "hard" messing zit wat meer lood (denk ik) dan in het plaat-messing wat nog bewerkt (vervormd)  moet worden (toongaten trekken, beker forceren etc).
Dank voor de terechtwijzing ;) :) :D

Offline the martin

• Member
  • *
    • http://www.themartinstory.net
« Reply #18 on: 26 May 2013, 13:25:55 »
Belangrijker lijkt mij de vraag "waar zijn de stangen van gemaakt"
Als die te zacht zijn lijkt het mij vrij lastig om een sax sluitend te houden...

Offline Maaarten

• Member
  • *
    • http://www.flickr.com/photos/48214269@N08/
« Reply #19 on: 26 May 2013, 14:25:24 »
Oude Amati's zou ik niet zomaar vergelijken met die amati's 21 en 23 in elk geval. De 21, 22, en 23 zijn de Amati's waar zoveel negatiefs over bekend is.
Ik heb een amati 21 als reserve/kroegtoeter, en er zitten inderdaad paaltjes op die niet recht zitten tov een stangetje.
Applicatuur is lawaaiig, maar eigenlijk ook niet stil te krijgen. Je ziet veel sporen van soldeerpasta etc onder de lak wat je bij menig chinese sax tegenwoordig volgens mij nieteens ziet. Als ik de hals erop zet voel ik dat het asje van het octaafmechaniek erg uitsteekt en best scherp is.
Als je een asje uit een bus trekt voel je een soort van ruwheid. Dat komt de soepelheid niet ten goede.

De afwerking is dus inderdaad vrij grof op die wat nieuwere. Ze niet niet met liefde gemaakt. De zuiverheid is volgens mij prima, ondanks alles.

Offline Peter Smolders

• Member
  • *
« Reply #20 on: 26 May 2013, 15:31:13 »
De sax weegt bijna 3,5 kilo en komt zeer solide en degelijk over. Waarschijnlijk heeft de vorige eigenaar ermee ergens tegenaan gestoten waardoor een pilaartje was verbogen zodat een as scheef stond en een paar kleppen niet werkten. Geheel tegen alle regels in (sorry, zo zit ik nou eenmaal in elkaar) heb ik het pilaartje met een beschermde tang gewoon weer teruggebogen en als door een wonder werken alle kleppen weer soepel en sluiten ze weer goed.  Eén veertje is gebroken maar dat heb ik tijdelijk met een elastiekje opgelost. Drie polsters heb ik (ook weer voor tijdelijk) provisorisch gerepareerd en voila! ik krijg er een volle toonladder uit. In ieder geval weet ik nu dat hij niet zal eindigen aan het plafond van een bruine kroeg of met een droogboeketje erin. Voor 8 tientjes een redelijke opknapper met op zijn minst genen van Keilwerth. Ik ben blij met alle commentaren, de negatieve incluis, want die lokten op hun beurt weer positieve uit en een boel informatie! 

Offline Windbuil

• Member
  • *
« Reply #21 on: 26 May 2013, 16:05:44 »
Belangrijker lijkt mij de vraag "waar zijn de stangen van gemaakt"
Als die te zacht zijn lijkt het mij vrij lastig om een sax sluitend te houden...
De appl. van The Martin´s is zachter dan van bijv. die van Selmer. Zonder overigens iets negatiefs te willen zeggen over The Martin Alto´s en Tenor´s. Maar..., heeft u problemen met sluitend houden van uw instrument?

Offline the martin

• Member
  • *
    • http://www.themartinstory.net
« Reply #22 on: 26 May 2013, 17:43:15 »
Niet met mijn huidige saxen (beide Martin)
Wel ooit met een Vito altje (Yamaha look-a-like)

Offline DaKnoodle

• Member
  • *
« Reply #23 on: 27 May 2013, 14:58:28 »
Franse degelijkheid met Amerikaans geluid, mijn eerste tenor was ook een toneking (zie avatar) en dat was een super sax qua sound.
Maar een drama qua intonatie en weersgevoeligheid.

Ik had de mijne op de kop getikt voor 90,- laten reviseren voor 450 en bij de inruil op mijn sop 550 teruggekregen, dan weet je ook wat hij doet bij inruil.
A: Selmer SA80II T: Santoni B: Selmer SA80II

Offline Peter Smolders

• Member
  • *
« Reply #24 on: 27 May 2013, 16:14:42 »
Was jouw Toneking van voor of na 1955? Inmiddels heb ik begrepen dat ik met het serienummer (22548 = 1953 of 1954) nét aan de goede kant zit. Er is absoluut geen enkele speling in de applicatuur te ontdekken maar van de weersgevoeligheid weet ik uiteraard nog niets. Ook al is hij bijna net zo oud als ik; hij is in een veel betere conditie al moeten er nieuwe polsters op. Dank je voor je bijdrage.

Offline DaKnoodle

• Member
  • *
« Reply #25 on: 29 May 2013, 09:11:56 »
1953 volgens mij, helaas heb ik hem niet meer!
Dan had ik het even na kunnen kijken

Offline Windbuil

• Member
  • *
« Reply #26 on: 29 May 2013, 11:16:31 »
Na de val van het ijzeren gordijn zijn de Tjechische toeters vooruit gegaan.

Offline DaKnoodle

• Member
  • *
« Reply #27 on: 29 May 2013, 13:26:17 »
http://www.julius-keilwerth.com/en/saga/our-history

Na 39 waren het al geen Tsjechen meer, als het goed is staat er ook op de body: "made in germany"
Dat is sowieso een punt waar je een keilwerth aan kan herkennen, volgens mij onder het serie nummer!
De tonekings hadden al rolled toneholes

Offline Windbuil

• Member
  • *
« Reply #28 on: 29 May 2013, 13:43:34 »
Richard Keilwerth (fam. van Julius) zat achter het gordijn.

Offline DaKnoodle

• Member
  • *
« Reply #29 on: 29 May 2013, 13:55:06 »
Zo goed ken ik de famillie nou ook weer niet, maar wat ik wel weet is dat er nog steeds famillieleden in het bedrijf rondhobbelen ondanks dat buffet eigenaar is

Ze hebben eigen youtube kanaal, best mooi om te zien wat ze tegenwoordig maken zoals de liebman sopraan en de SX90R shadow, die zou ik ook nog wel een keer willen proberen