Author Topic: Saxworks en Saxz  (Read 2028 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Offline Daan

• Member
  • *
  • sopraan, alt en tenor
Saxworks en Saxz
« on: 26 May 2013, 09:40:54 »
Dit is toch zo tof!  ;D
Saxworks produceren weer mondstukken!

http://www.sax-works.com
http://www.saxofoonwinkel.nl/contents/nl/d250_Saxworks.html

De mondstukken zijn te koop in Deventer (helaas ben ik daar drie weken geleden geweest maar toen hadden ze dit mondstuk nog niet  >:( )

Vanaf 1990 (of paar jaar later...) werden er een kopie gemaakt van het mondstuk wat David Sanborn gebruikt.
Wat ik ooit gelezen had, is dat hij problemen had met zijn mondstuk en voor de zekerheid een kopie wou hebben.
Sanborn speelde zelf op een Dukoff Power Chamber D8 (of dit nou precies een Florida, Holiwood of een ander model is weet ik niet). De sound van Sanborn kan je gelijk herkennen. Ook in de beginjaren (1970 a 1975) dat hijzelf op een Brilhart level-air speelde. Dit is goed te horen op bijvoorbeeld zijn eerste album Taking Off (mijn profielfoto op het forum is de cover van dat album) en natuurlijk de Paul Butterfield band waar hij op Woodstock speelde. Daarnaast heeft Sanborn op een concert op een ebonieten mondstuk gespeeld en was zijn sound nog steeds herkenbaar! In een interview zei Sanborn dat hij liet later zijn mondstuk liet aanpassen omdat zijn embouchure veranderde (dit was volgens mij na de productie van de Saxworks mondstukken).

<iframe width="640" height="385" src="//www.youtube.com/embed/NaC0LOCrwp0?fs=1&start=" frameborder="0" allowfullscreen="true"></iframe>
Concerto for Saxophone van Michael Kamen
Hier speelde hij op een ebonieten mondstuk met Michael Kamen en onder andere Eric Clapton maakte hij de muziek voor de films Lethal Weapon.

Candy Dulfer speelde een tijd lang op een Saxworks mondstuk er waren toen maar 200 mondstukken van gemaakt. Dit mondstuk werd veel gezocht en was echt abnormaal qua prijs op internet. Mensen betaalde gerust meer dan 2000 dollar ervoor (net als de handmade Guardala mondstukken). Sanborn en Candy Dulfer hebben ook samen een liedje opgenomen. Een versie Wake me when its over op Dulfers album Big Girl. Ze komen qua geluid dicht bij elkaar maar er is nog steeds een klein verschil te horen.
Ik denk dat Kees ten Dam (saxofonist van Borsato) ook op een Saxworks mondstuk speelde.

Nu is het natuurlijk de vraag of je uberhaupt de sound kan krijgen van Sanborn, zijn geluid is net zo uniek als zijn manier van spelen. Zelf heeft hij ooit gezegd dat het komt doordat hij Polio had in zijn jonge jaren, zo was het de enige mogelijkheid voor hem om te spelen. Met een Lebayle Studio kom ik aardig in de buurt  (al zeg ik dat zelf...  :P ). Alleen zijn dit soort mondstukken (met een grote drempel erin en kogelkamer) moeilijk het geluid te buigen en te controleren, de luchtstroom wordt ook door die drempel versneld. Daarnaast is mijn geluid ook iets dunner op dat mondstuk dan mijn andere.

Ik denk dat je nooit precies hetzelfde zal kunnen klinken als je idool. Echter is het wel een hulpmiddel om ernaar toe te werken. Qua materiaal is mondstuk is het begin van de vorming van je geluid. In Deventer vragen ze € 500,- voor het mondstuk wat nog enorm veel geld is! En het is niet meer gelimiteerd :) . Eigenlijk is het best raar waarom Sanborn zelf nooit echt op een Saxworks mondstuk heeft gespeeld. Voordat mensen zeggen dat het puur aan zijn Selmer Mark VI uit 1965 ligt, hij heeft heel waarschijnlijk op een Yamaha alt gespeeld op zijn album Backstreet. Alles waar hij op speelt (niet gesponsord) is hot en wordt gek genoeg meer waard. De Mark VI met zijn serienummer worden verkocht met hem in de tekst. De oude Harrison ligatuur werd ook veel naar gezocht en Rico speelde hier op in om een H binder te verkopen. Achja, marketing...

Hier is een filmpje over o.a. Bob James en Sanborn, samen hebben ze de album Double Vision gemaakt en komt er binnenkort een nieuwe album uit! Ze staan ook op het North Sea Jazz Festival.
<iframe width="640" height="385" src="//www.youtube.com/embed/xN7qp7HSkLQ?fs=1&start=" frameborder="0" allowfullscreen="true"></iframe>
Hij was zelf een freak, er wordt hier op een grappige manier vertelt dat zijn saxofoon "anders was" maar het zelf niet kon weten wat het was. Op het filmpje iets na minuut 5.00 vertelt Marcus Miller over het opnemen van de album Closer (Tin tin deo is zo'n mooi nummer op dat album).

Ook heeft Saxz een gelijke soort mondstuk geproduceerd.
http://saxz.net/saxophone_mouthpiece/Top.html

Wanneer ik weer wat tijd heb ga ik er zeker heen om het uit te proberen. Ben echt zo nieuwsgierig, ook of het natuurlijk die € 500,- waard is wat natuurlijk heel veel geld is voor een mondstuk. De meeste metalen mondstukken voor alt kosten rond de € 200,- . Heeft iemand wat ervaring met deze Saxworks mondstukken?!
"Hij/zij die vraagt lijkt dom, hij/zij die niet vraagt blijft het."

Offline emdee

• Member
  • *
Re: Saxworks en Saxz
« Reply #1 on: 26 May 2013, 10:46:32 »
Het eerste wat in me opkomt is " wat een geld" ....het tweede is:" zo er geen goedkope china kopie bestaan van enkele tientjes"
 ???
Alt: Selmer SAII met Meyer mstuk Vandoren riet
Sop: Venus, met Venus mondstuk Vandoren 2.5riet
midi:  Yamaha WX5

Offline Daan

• Member
  • *
  • sopraan, alt en tenor
Re: Saxworks en Saxz
« Reply #2 on: 26 May 2013, 12:02:29 »
Ja dat is zeker waar. Mocht je een goedkoop merk weten voor een paar tientjes :) .
Best raar als je het vergelijkt dat die gelimiteerde Saxworks mondstukken van 200 stuks destijds blijkbaar $ 299,- waren en nu opnieuw geproduceerd en gelijk $ 200,- duurder. Belachelijk.
"Hij/zij die vraagt lijkt dom, hij/zij die niet vraagt blijft het."