Author Topic: Ouwe gitarist bekeert zich...  (Read 2335 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Offline munkie

• Member
  • *
Ouwe gitarist bekeert zich...
« on: 16 June 2013, 12:37:58 »
Hallo allemaal,

ik ben Freek. Ouwe gitarist van net even boven de 50. Ik heb een paar jaar in een jazz workshop gespeeld met blazers en het is besmettelijk... Ouwe Jupiter altsax gekocht van de lokale harmonie. Voor een prikkie maar goedkoop is duurkoop vrees ik, hij lekt (alweer)...

Dan begint het probleem, onder de 1000 is ook 2dehands niet veel te koop. Ik ken de merkjes uiteraard niet zo goed, bij de electrische gitaren ken ik de "geheimtips" die wat buiten de mainstream vallen maar daardoor ook veel waar voor het geld bieden. Conditie is natuurlijk alles, bij de gitaar kan ik dat binnen de minuut checken, bij de sax is dat lastiger. Complex mechanisch apparaat.

Ik wil jazz gaan spelen en ben begonnen met de bluez, de pentatonische laddertjes studeren, majeur en mineur, af en toe een standard proberen uit het Realbook, meespelen met Youtube en Band-in-a-Box. Alle begin is moeilijk. Op de gitaar kan je een A mineur pentatonisch lickje gewoon opschuiven naar Bb, op de toeter ligt dat iets complexer...

Het is wel een hoop gedoe met mondstukken en rieten. Begonnen op een Selmer C. Meyer 7 gehad, large chamber, veel te groot voor mij op dit moment. Selmer D kreeg ik toch ook problemen mee. Ik heb nu les, op aanraden van mijn leraar een plastic Yamaha 4C gekocht. Speelt makkelijk weg en heeft iig een rond kanaal.

Ik toeter een uurtje per dag op een vast tijdstip. Lijkt niet veel maar is toch een werkdag per week! Volgens een collega van de jazzworkshop ben ik veel te laat begonnen. Ok ik zal geen 2e Charlie Parker meer worden maar ik kan al redelijk improviseren op een bluesje in F. Als je maar lol hebt!  8)

Offline emdee

• Member
  • *
Re: Ouwe gitarist bekeert zich...
« Reply #1 on: 16 June 2013, 13:13:47 »
Welkom, en veel toeter plezier
Alt: Selmer SAII met Meyer mstuk Vandoren riet
Sop: Venus, met Venus mondstuk Vandoren 2.5riet
midi:  Yamaha WX5

Offline drietenor

• met dubbele embouchure
  • Member
  • *
  • anser custodis animus
« Reply #2 on: 16 June 2013, 15:52:08 »
Welkom bij de toeteraars Freek

De saxofoon is gebaseerd op technologie van 1810

Zoot

• Guest
« Reply #3 on: 16 June 2013, 16:17:48 »
Als je maar lol hebt!  8)
     8)
veel ♫♪ ToETerRRrrr PleZier ♪♪
welkom    hier             8)  TOet toEt grOEt vAn ZOoT   8)

Offline CynthiaM

• Member
  • *
« Reply #4 on: 16 June 2013, 17:08:12 »
Hoi Freek.
Beter laat dan nooit, en een mens is nooit te oud om te leren. Natuurlijk zul je nooit het niveau halen van iemand die er heel jong mee begonnen is, maar het doel is toch om er plezier uit te halen? En je hebt natuurlijk al wel de nodige muziekkennis.
Lekker doorgaan zou ik zeggen. Veel suc6.
Groetjes, Cynthia
Yanagisawa T-W01, Yanagisawa A-W02,  Yanagisawa SC991

Offline munkie

• Member
  • *
« Reply #5 on: 16 June 2013, 17:44:03 »
https://dl-web.dropbox.com/get/Moaning.mp3?w=AACUb-KK2Kw9M3vwljyo7zBVsE3YT-jSht20FwzJx1Ow-Q

Stukje getoeter van mij, vanmiddag opgenomen met de Zoom. Luister en Huiver!  :o

Arn0

• Guest
« Reply #6 on: 16 June 2013, 18:42:31 »
Welkom Freek!

Gitaar is heel leuk, maar het is inderdaad geen sax. ;D
Ik heb zelf twee nieuwe Jupiters, en ik ben daar erg tevreden over. Goedkoop is niet altijd duurkoop, wat niet wegneemt dat die van jou uit een mindere periode kan zijn.

Ik kan je link helaas niet openen. :(

Offline munkie

• Member
  • *
« Reply #7 on: 16 June 2013, 18:48:05 »

Deze dan?

Offline emdee

• Member
  • *
« Reply #8 on: 16 June 2013, 19:53:42 »
Je vibrato kan me wel bevallen
Alt: Selmer SAII met Meyer mstuk Vandoren riet
Sop: Venus, met Venus mondstuk Vandoren 2.5riet
midi:  Yamaha WX5

Offline Windbuil

• Member
  • *
« Reply #9 on: 17 June 2013, 10:46:30 »
Ouwe Jupiter altsax gekocht van de lokale harmonie. Voor een prikkie maar goedkoop is duurkoop vrees ik, hij lekt (alweer)...

@ Munkie
Snel terugkerende lekkage is eerder te wijten aan de conditie van de de polsters (en/of de kwaliteit van de reparateur) dan aan de kwaliteit van de Jupiter.
De wetenschap te ontdoen van romantiek is de romantiek van de wetenschap

Offline MMonroe

• Member
  • *
« Reply #10 on: 17 June 2013, 13:24:52 »
Van harte welkom!
Saxofoon: Tenor: Jupiter JTS 789-DJ2  & Alt Jupiter JAS 767
Mondstuk: (Tenor)Berg Larsen 90/2 & Selmer Solist D (Alt): Selmer Solist D
Rietjes: (Tenor) Legere Signature 2 3/4 & (Alt) Vandoren Original

Offline Roz

• Member
  • *
« Reply #11 on: 26 June 2013, 12:30:56 »
Ha Freek,
Je bent nooit te oud om te bekeren. Voordat ik vorig jaar aan sax begon(51 jaar) speelde ik al 40 jaar piano en een beetje gitaar. Het voordeel is dat je de muziektheorie al hebt. Alleen maar oefenen dus. Veel plezier!!
Conn 10M Ladyface (327xxx)/Otto Link SuperToneMaster NY 7*

Offline the martin

• Member
  • *
    • http://www.themartinstory.net
« Reply #12 on: 27 June 2013, 00:12:05 »
Ik zou des kost niet willen geven aan al die mensen die je "in zult halen"
Je moest eens weten hoeveel mensen blijven hangen in het "goed genoeg stadium".
Jij zal ze allemaal een poepje kunnen laten ruiken.
Trust me (gebaseerd op die geweldige opname van je)
Ga door, er zijn geen regels.
Als je wilt maakt leeftijd niets uit (oké, een tiener die echt wil haal je niet meer in)
Het is geen wedstrijd, het gaat om passie, plezier, echtheid.

Offline munkie

• Member
  • *
« Reply #13 on: 27 June 2013, 09:30:40 »
Wat een hartverwarmende reacties  8) Op het gitaarforum gooien we eerst een paar emmers zoutzuur over een newbie heen  ;)

Ik speel al meer dan 30 jaar gitaar, ben nooit zo'n student geweest op dat ding. Dus noten lezen is niet zo best, ik kan eigenlijk nu al beter noten lezen op de sax dan op de gitaar. Theorie: ik heb de klok horen luiden zogezegd. Ik heb 30 jaar in allerlei bands gespeeld, vooral coverbands. Dus echt op het gehoor al die nrs uitzoeken, melodisch, harmonisch en zelfs qua teksten. Ja je had nix vroeger, er was nog geen internet...  ::)

Daardoor heb ik wel een goed gehoor ontwikkeld, ik hoor vrij snel welke kant het op gaat. Het verbaast me dat er zoveel Hafabra blazers zijn die zonder noten compleet hulpeloos zijn. Ik heb vaak genoeg dat ik een jazzstandard instudeer volgens het Realbook. Dan zet ik Youtube aan en dan spelen Miles en consorten het vaak in een heel andere toonsoort.

Ik studeer ook de moeilijker toonsoorten op de alt, Db en F#/Gb bijv. Dat zijn nl. E en A voor C instrumenten, DE gitaar toonsoorten. Een gitaar bluesbandje gaat echt geen blues in F of Bb spelen, dat kunnen ze niet eens  ;D

Het is wel weer een dure hobby, ik heb mijn ouwe Jupiter net weer een beurtje laten geven maar mijn leraar "voelt nog steeds weerstand" op dat ding. Onder de 1000 heb je weinig aanbod, sowieso weinig aanbod op MP en het zijn allemaal handelaren. Vreemd, de gitaarmarkt ligt op zijn gat, daar is juist veel aanbod voor weinig.

Offline Roz

• Member
  • *
« Reply #14 on: 27 June 2013, 09:47:00 »
Hoi Freek,
Ik heb mijn toeter, Conn 10M Ladyface uit 1948 op ebay USA gekocht voor $800. Totale kosten(import/verzend) was ik EUR 950 kwijt en heb een grote beurt bij Harry Bakker in Muiderberg laten doen. Soortgelijke toeters, dus van voor 1950, betaal je minimaal EUR 1700 particulier en EUR 2500 in winkels
Conn 10M Ladyface (327xxx)/Otto Link SuperToneMaster NY 7*