Author Topic: welke nabewerkingen op een opname  (Read 44273 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Offline emdee

• Member
  • *
welke nabewerkingen op een opname
« on: 19 June 2013, 15:29:48 »
Graag wil ik het eens hebben over het nabewerken van opnames.
Mijn setup voor het opnemen van Sax is:
Adobe Audition met Behringer C-1U microfoon en natuurlijk een headset ( Sennh.)
Deze setup stelt me instaat om multitrack opnames te maken van een goede kwaliteit en het lukt me dan ook om de saxopname goed te scheiden ( eigen track) t.o.v. de rest.

Vervolgens komt dan de taak om de boel af te mixen met de juiste verhoudingen en effecten.
Dit laatste is voor mijn een niet verkend gebied en ook voor velen anderen “opnemers”  de zwakke schakel in het geheel.
Welke effecten pas jij waar en waarom toe? Dat is de vraag welke ik graag door menig gebruiker beantwoord zou willen zien.
Zelf gebruik ik een limiter effect  om te voorkomen dat een uithaal op de sax gelijk mijn VU meter in het rode stuurt. De reverseB gebruik ik ook wel maar het effect dat ik tot nu toe bereikt heb vind ik niet toereikend. In plaats daarvan gebruik ik dan een echo of delay maar dit is vaak weer  too much…
Ook zit ik met de bijgeluidjes welke uitmuntend worden opgepikt door mijn microfoon. Een voorbeeld hiervan zijn de bijgeluidjes in het mondstuk van bijvoorbeeld speeksel. Iemand ervaring hoe dit weg te filteren is zonder gelijk het dynamisch bereik volledig te vernietigen?

Alt: Selmer SAII met Meyer mstuk Vandoren riet
Sop: Venus, met Venus mondstuk Vandoren 2.5riet
midi:  Yamaha WX5

Arn0

• Guest
Re: welke nabewerkingen op een opname
« Reply #1 on: 19 June 2013, 20:07:00 »
Ik ben zelf nog maar kort bezig met deze materie, dus zinnige opmerkingen plaatsen gaat nog niet meevallen. Het heeft wel m'n interesse, dus ik doe graag mee met dit topic.
Een kennis van mij heeft een eigen platenlabel en een studio. Hij doet dit dus professioneel, en heeft me het volgende ingefluisterd: Bijna alles in het mixen draait om equalizing en compressie.

Dus... ;D

Er zijn natuurlijk tal van andere zaken van belang, maar het neerzetten van het klankbeeld zou voornamelijk equalizing zijn. In de praktijk heb ik al gemerkt dat dat zeker waar is. Als je prima opnames hebt, maar de mix is een beetje tam, dan kun je hem echt tot leven brengen door de verschillende sporen goed te equalizen. Hoe je dat dan theoretisch precies moet doen weet ik ook niet. Ik heb het idee dat je de klankkleur van elk instrument een beetje extra moet aandikken, zodat alles wat levendiger wordt.
Op het gehoor kun je waarschijnlijk ver komen, maar wat theoretische kennis van zaken gaat waarschijnlijk ook wel handig zijn. ;)

Reverb is natuurlijk ook bijna altijd een must, maar wordt heel vaak overdone. Het belangrijkste daarmee is volgens mij dat het totaalbeeld geloofwaardig moet overkomen, alsof iedereen ook echt in dezelfde ruimte staat en ook bij elkaar op het podium. Naast dat je daarvoor goeie plugins nodig hebt, moet je dat beeld ook goed voor je zien, denk ik.

Heb je niet wat rauwe opnamefragmenten waar we wat mee kunnen stoeien? Kijken wat er van te maken valt door ons amateurs.

Offline emdee

• Member
  • *
« Reply #2 on: 19 June 2013, 20:12:00 »
Ja die heb ik, zal de sporen als afzonderlijke mp3 doen of kan de complete adobe audition werkfiles dumpen

Arn0

• Guest
« Reply #3 on: 19 June 2013, 20:15:06 »
Wel afzonderlijk dan, want ik zou niet weten wat ik met Audition files moet, aangezien ik dat programma niet gebruik :)

Offline emdee

• Member
  • *
« Reply #4 on: 19 June 2013, 21:21:57 »
Ok, ik heb de files.. Betreft een opname van opgelopen weekend.
in de Zip file staan de verschillende tracks.
Wie wil proberen kan ze elk importeren in een multitrack sessie van je Eigen voorkeur bewerkingsprogramma.

De uitdaging is om de ideale mix te vinden met de juiste nabewerking.... en vooral je resultaten en ervaringen hier te delen zodat we er allemaal van leren....

de files zijn te downloaden ( 32 Mb)  http://www.leerjezo.nl/testset.zip
http://www.leerjezo.nl/mix/testset.zip

Arn0

• Guest
« Reply #5 on: 19 June 2013, 22:58:04 »
Leuk dat je zo snel op de proppen komt met de files. Echter, die backing track is wel heel beroerd. Hij is mono, en sterk vervormd. Ik heb wel wat geprobeerd, maar dat gaat hem niet worden.
Heb je geen betere versie?

Offline emdee

• Member
  • *
« Reply #6 on: 20 June 2013, 06:49:37 »
Dan denk ik dat er iets mis gegaan is bij het exporteren, is nl een gekochte back track, zal vanavond er even in duiken

Offline emdee

• Member
  • *
« Reply #7 on: 20 June 2013, 09:28:25 »
Dan denk ik dat er iets mis gegaan is bij het exporteren, is nl een gekochte back track, zal vanavond er even in duiken

Ik heb de track net beluisterd en tot mijn verbazing is het inderdaad Mono.....vervorming kan ik niet zo direct ontdekken. Maar, het goede nieuws is dat ik zeker nog een betere track heb. De betere track is echt de originele die ik opnieuw geript heb van de cd....en als je gelijk hebt heb je gelijk.....deze klinkt ook veel helderder.....dus wie er wie doet in dit project...wacht even op de nieuwe opload....stereo track in goede kwaliteit   ......( dat verklaart ook waarom mijn laatste video opload zo bekrompen klonk, als je lang aan iets sleutelt hoor je de fouten op een gegeven moment niet meer)

Zal dit vanavond uploaden

Offline emdee

• Member
  • *
« Reply #8 on: 20 June 2013, 20:38:49 »
Ok dan , een nieuwe poging, zie de zipfile met bestanden.
Deze keer zeker weten een zuivere backing track en stereo!

de files zijn te downloaden ( 32 Mb)
http://www.leerjezo.nl/mix/testset2.zip
http://www.leerjezo.nl/mix/testset2.zip

Arn0

• Guest
« Reply #9 on: 20 June 2013, 21:11:27 »
Ik voel me wel een zeikerd, maar die track is echt niet zuiver. Wel stereo idd... Heb je hem zelf geconverteerd naar mp3, of heb je hem zo gedownload?
Luister maar eens goed met een koptelefoon op. Het klinkt een beetje als een verkreukt cassettebandje :o

Offline emdee

• Member
  • *
« Reply #10 on: 20 June 2013, 22:36:05 »
ok.....je oren zijn iets te goed. maar ik hoor het ook. En de oorzaak die weet ik ook......die zit m in het feit dat ik me kwa toonsoort er makkelijk van af heb willen maken door de track 3 halve tonen te verlagen d.m.v. Pitch effect.... :P . Dit is geen probleem als je de juiste instellingen gebruikt.....zucht...die heb ik inmiddels gevonden. Laatste poging ...Als dit nog steeds niets wordt dan zal ik een nieuwe opname.  Het veranderen van de toonsoort had ik trouwens gedaan vanwege een youtube voorbeeld met een mooie solo welke ik deels ingestudeerd had en niet ook nog eens wilde transponeren...  jaja  goedkop is duurkoop

de files zijn te downloaden ( 32 Mb)
http://www.leerjezo.nl/mix/testset3.zip
http://www.leerjezo.nl/mix/testset3.zip

En ieder geval verloopt deze zelfstudie afmixen beter dan verwacht lol....stap 1 zal namelijk waarschijnlijk zijn : zorg dat je goede opnames hebt alvorens je afmixed..haha

Arn0

• Guest
« Reply #11 on: 23 June 2013, 23:25:54 »
Nou ik heb even een stukje geprobeerd. Valt niet mee. De saxopname heeft erg te kampen met de invloed van de ruimte waar je hebt opgenomen. Waarschijnlijk is daar nog wel meer aan te doen, maar daar moet ik nog op oefenen.

https://www.box.com/s/ws0o3pf3k8o64y33at2z

Offline emdee

• Member
  • *
« Reply #12 on: 23 June 2013, 23:46:16 »
He arno, goed gedaan, je hebt trouwens de sopraan track niet gebruikt.
Ik ben zelf ook nog bezig geweest en heb opnieuw afgemixed. Zal de file morgen uploaden.
Welke bewerkingen heb je gedaan op de file om tot het resultat te komen?

Offline emdee

• Member
  • *
« Reply #13 on: 24 June 2013, 11:39:10 »
[soundcloud]http://soundcloud.com/donnersm/aitaK*te-ima-remixed[/soundcloud]

Dit is wat ik heb gedaan.
Eerste heb ik track 2 en 3 ontdaan van achtergrondruis mbv een dynamisch ruis filter
De volgende effecten:
Track 1: de orinele niet getransponeerde track ( dat is valsspelen, ik weet het  lol)

vervolgens de opgenomen tracks( 2 en 3)  getransponeerd naar de zelfde toonsoort als de backtrack ( +3 halve tonen)
Track 1 : limiter op -1db
Track 2: Echo, synth waarbij ik hoog iets knijp en het laag iets versterk ; kleine echo ; limiter -1db
Track 3: Echo, synth waarbij ik hoog iets knijp en het laag iets versterk ; kleine echo ; limiter -1db
Dan op de eindtrap : kleine echo, limiter -1db

Persoonlijk vind ik de sopraan er beter uit komen dan de alt maar heb geen idee waarom.
De reden dat ik de originele backtrack gekozen heb en niet de eerder verstrekte originele, is dat Arn0 al aangegeven had dat deze vervorming had. Ook de beter getransponeerde had toch nog enige vervorming maar was eventueel acceptabel. Toen kreeg ik het idee om het anders te doen, ik heb de opnames gemaakt met de getransponeerde backtrack maar na de opnames heb ik deze backtrack vervangen door de niet getansponeerde en heb ik de opgenomen tracks getransponeerd.

Offline Daan

• Member
  • *
  • sopraan, alt en tenor
« Reply #14 on: 24 June 2013, 17:18:39 »
Bij mij geeft hij aan: This track is currently not available :S .
"Hij/zij die vraagt lijkt dom, hij/zij die niet vraagt blijft het."