Ik ben zelf nog maar kort bezig met deze materie, dus zinnige opmerkingen plaatsen gaat nog niet meevallen. Het heeft wel m'n interesse, dus ik doe graag mee met dit topic.
Een kennis van mij heeft een eigen platenlabel en een studio. Hij doet dit dus professioneel, en heeft me het volgende ingefluisterd: Bijna alles in het mixen draait om equalizing en compressie.
Dus...

Er zijn natuurlijk tal van andere zaken van belang, maar het neerzetten van het klankbeeld zou voornamelijk equalizing zijn. In de praktijk heb ik al gemerkt dat dat zeker waar is. Als je prima opnames hebt, maar de mix is een beetje tam, dan kun je hem echt tot leven brengen door de verschillende sporen goed te equalizen. Hoe je dat dan theoretisch precies moet doen weet ik ook niet. Ik heb het idee dat je de klankkleur van elk instrument een beetje extra moet aandikken, zodat alles wat levendiger wordt.
Op het gehoor kun je waarschijnlijk ver komen, maar wat theoretische kennis van zaken gaat waarschijnlijk ook wel handig zijn.

Reverb is natuurlijk ook bijna altijd een must, maar wordt heel vaak overdone. Het belangrijkste daarmee is volgens mij dat het totaalbeeld geloofwaardig moet overkomen, alsof iedereen ook echt in dezelfde ruimte staat en ook bij elkaar op het podium. Naast dat je daarvoor goeie plugins nodig hebt, moet je dat beeld ook goed voor je zien, denk ik.
Heb je niet wat rauwe opnamefragmenten waar we wat mee kunnen stoeien? Kijken wat er van te maken valt door ons amateurs.