Author Topic: Vito Special aangeschaft!  (Read 14413 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Offline Jeroen Goedhart

• Member
  • *
Vito Special aangeschaft!
« on: 28 June 2013, 12:49:33 »
een 2 tal maanden geleden was ik eerder bij Remy in de winkel ( charliesmuziek ) om de Vito tenor uit te proberen. Ik had op sax on the web forums het een al gelezen maar was niet voorbereid op dit resultaat.
Ik had de sax al een aantal maanden geleden geprobeerd maar was toen nog niet enthousiast genoeg om tot aankoop over te gaan. Het geluid was wel mooi maar er zat te weinig power in het instrument.
Remy kwam erachter dat de aansluiting met de nek niet goed was en heeft dat aangepast.
Het resultaat is echt waanzinnig. Wat een verschil.
Even kort onderhandelen, spaarpot leegroven en de Vito tenor gekocht.
Ik heb al best op wat toeters gespeeld, ook op Selmer MkVI maar deze komt wel heel erg dichtbij. Als je dat tegen de prijs aanhoud ga je echt geen Selmer meer kopen.  Als ik het ga vergelijken met de sound van de MkVI dan komt het mijn inziens wel heel erg dichtbij.
De Guardala doet het op de Vito werkelijk fantastisch.
De applicatuur is wel vintage maar loopt erg soepel. De stemming is top, alhoewel ik zelf nog moet wennen aan de zuiverheid. Met de Amati was het vaak je embouchure afstemmen en zaak jezelf goed blijven horen. Dat hij er nog mooi uitziet is mooi meegenomen.
De aanzet is een fluitje van een cent en ik heb nog geen toeter meegemaakt die zo licht aanblaast. Je kunt je voorstellen wat dat doet met je dynamiek.

Het verhaal van deze toeters is dat ze door de techneuten van Selmer gebouwd en geassembleerd werden. In de jaren 1940-1960 stond dan ook de Beaugnier fabriek tegenover de Selmer fabriek in Frankrijk.
De monteurs aten daar van 2 walletjes. Daar bouwden ze de Vito, Noblet en Le Blanc saxofoons. Niet verwonderlijk dan dat deze toeters het licht zien.
luister maar:

[soundcloud]https://soundcloud.com/jeroen-goedhart/in-a-sentimental-mood[/soundcloud]

[verwijderd door de beheerder]

Offline Tony

• Member
  • *
    • https://www.saxforum.nl
Re: Vito Special aangeschaft!
« Reply #1 on: 29 June 2013, 08:59:51 »
Gefeliciteerd. Die Vito Special heb ik ook in m'n handen gehad en was aangenaam verrast hoe doe toeter klonk.
Je hebt daar echt een fijne toeter aan.  :)

Offline the martin

• Member
  • *
    • http://www.themartinstory.net
« Reply #2 on: 29 June 2013, 11:26:34 »
Mooi toetertje hoor

Offline JR

• de familie:
  • Member
  • *
« Reply #3 on: 30 June 2013, 12:41:07 »
Gefeliciteerd!  Klinkt erg lekker. En Remy is de absolute top!
Buescher True Tone Alt  (238xxx), nickname "Trude", Tru-Lay 55/812 M + BG ligatuur, C-Melody (tenor) Lyon & Healy (Buescher TT stencil,128xxx) nickname "Leo", LeRoc #6, Conn PanAmerican tenor, Zinner 6, nickname "het beest"