Author Topic: Tenor gescoord!  (Read 104977 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Offline munkie

• Member
  • *
Tenor gescoord!
« on: 01 August 2013, 12:33:33 »

Van de week deze Jupiter TS-787 tenor gescoord via MP. Ik dacht laat ik eens gaan kijken, als het echt een wrak is laat ik hem liggen. Ik ben anderhalf jaar geleden begonnen op een Jupiter alt van de lokale Hafabra die een zwaar leven achter de rug had gehad. De lokale repairman kon hem uiteindelijk wel sluitend krijgen maar daar zijn uiteraard wel kosten aan verbonden.

Deze tenor bleek echter vrijwel in nieuwstaat te zijn! Ik zie 1 soldeerpuntje, wat krasjes in de beker. Verder wat hele kleine krasjes en een enkel piepklein roestplekje. Een Jupiter sax van 1998 kan er niet beter uit zien denk ik. Verkoper had hem nieuw gekocht in 1998, bon aanwezig! Was toen toch al 2300 HFL. Dat is 1000 euro in geld van toen.

Hij kwam super compleet met twee (2) koffers, een rechte en een Protec softcase. Selmer S80 mondstuk. Diverse rieten. Draagband. Standaard. Muziekstandaard. Diverse doeken en reinigingsmiddelen. Kurkvet.

Ik had nog nooit een tenor beetgehad maar ik blies zo de lage noten eruit. De polsters zagen er ook goed uit. Voor de prijs, die ik hier niet ga noemen, was het echt een "no-brainer".

Ik heb bij Rieten.nl wat Rico rieten besteld, er zat alleen Vandoren bij. En een Rico Graftonite mondstuk voor jazz. Weer 60 euro. Weer een dure hobby erbij!  8)

Offline drietenor

• met dubbele embouchure
  • Member
  • *
  • anser custodis animus
Re: Tenor gescoord!
« Reply #1 on: 01 August 2013, 13:26:58 »
Welkom bij de tenoren

8) 8) 8)
De saxofoon is gebaseerd op technologie van 1810

Offline the martin

• Member
  • *
    • http://www.themartinstory.net
« Reply #2 on: 01 August 2013, 13:29:34 »
Als die net zo lekker speelt als dat Jupiter altje wat ik nog steeds heb heb je een lekker saxje te pakken..
Geniet er van.

Arn0

• Guest
« Reply #3 on: 01 August 2013, 18:23:04 »
Weer een Jupiter erbij! Goed bezig!  :D

Offline munkie

• Member
  • *
« Reply #4 on: 01 August 2013, 18:50:23 »
Bedankt voor de reacties heren! Zoals wellicht bekend kom ik van de gitaar zeg maar. Dit is bijna zoiets als van de gitaar overschakelen op de bas. Wat een joekel van een toeter zeg!  Je hele houding is anders. En de stemming natuurlijk, het klinkt bijna als een bas onderin.  Er moet wel meer lucht in dan in een alt maar hij blaast toch makkelijk aan.

Ik doe de alt zeker niet weg, ik ben hem zeker gaan waarderen. Maar in de moderne jazz is het allemaal tenor wat de klok slaat. Vreemd eigenlijk, de grote pionier van de bebop was een altist maar daarna hield het vrijwel op voor de alt.

Offline the martin

• Member
  • *
« Reply #5 on: 01 August 2013, 19:18:43 »
Laat het Gerald Albright maar niet horen  ;D

Offline Coen

• Member
  • *
« Reply #6 on: 01 August 2013, 19:48:40 »
Weer een tenor erbij :)
Veel plezier, maar dat spreekt voor zich!
Tenor Keilwerth Toneking (1937) met Otto Link STM 6* en Francois Louis Ultimate rietbinder en La Voz medium soft.
Alt Amati Kraslice Toneking (rond 1950) met Otto Link Tone Edge 6 en Vandoren Jazz ZZ 2.

Offline munkie

• Member
  • *
« Reply #7 on: 01 August 2013, 21:47:35 »
Laat het Gerald Albright maar niet horen  ;D

Bedankt voor de tip  8)  Beetje smooth jazz maar de man kan spelen. Natuurlijk waren en zijn er wel altisten na Parker en goede ook: Art Pepper, Phil Woods, Bobby Watson, Paul Desmond, David Sanborn, onze eigen miss Dulfer.

Offline the martin

• Member
  • *
« Reply #8 on: 01 August 2013, 22:12:47 »
Even door het begin heen bijten... (2:31)
En niet echt jazz, maar... ik wordt hier erg jaloers van  8)
<iframe width="640" height="385" src="//www.youtube.com/embed/OJS59ZC4eJw?fs=1&start=" frameborder="0" allowfullscreen="true"></iframe>

Maar er gaat niets boven tenor (of toch...)

Offline stef

• Member
  • *
« Reply #9 on: 02 August 2013, 00:43:25 »
phil woods, goede tijden, voor de klassiekers onder ons: hij heeft ook een jazz sonate geschreven, niet echt makkelijk, maar wel een mooi werk!!!
Selmer Performing Artist

Offline MMonroe

• Member
  • *
« Reply #10 on: 30 August 2013, 11:29:24 »
Ook ik heb sinds woensdag een Jupiter 787 in bezit. Het uiterlijk is een stuk verweerder dan die van jou, maar wat speelt ie fijn!
Saxofoon: Tenor: Jupiter JTS 789-DJ2  & Alt Jupiter JAS 767
Mondstuk: (Tenor)Berg Larsen 90/2 & Selmer Solist D (Alt): Selmer Solist D
Rietjes: (Tenor) Legere Signature 2 3/4 & (Alt) Vandoren Original

Zoot

• Guest
« Reply #11 on: 30 August 2013, 15:43:29 »
Ook ik heb sinds woensdag een Jupiter 787 in bezit. Het uiterlijk is een stuk verweerder RUSTIEKER  ???, DOORLEEFDER  ::)  dan die van jou, maar wat speelt ie fijn!

veel ♫♪ ToETerRRrrr PleZier ♪♪

Offline MMonroe

• Member
  • *
« Reply #12 on: 30 August 2013, 15:46:17 »
Sorry Zoot, je hebt helemaal gelijk
Saxofoon: Tenor: Jupiter JTS 789-DJ2  & Alt Jupiter JAS 767
Mondstuk: (Tenor)Berg Larsen 90/2 & Selmer Solist D (Alt): Selmer Solist D
Rietjes: (Tenor) Legere Signature 2 3/4 & (Alt) Vandoren Original

Offline munkie

• Member
  • *
« Reply #13 on: 30 August 2013, 19:04:36 »
Ik heb de Jupiter tenor nu terug van de lokale sax techneut. Wat polstertjes vervangen, de boel onderin wat nagesteld. Volgens mij is ie nu goed, ik kan de lage noten er redelijk makkelijk uitkrijgen. Volgens een bevriende tenorist is de lage C wat lastig maar hij heeft een oude Martin, heel andere toeter natuurlijk.

Hij zegt dat ik qua mondstuk het voorlopig beter bij eboniet kan houden. Wat zeggen jullie? Tips?

Offline Windbuil

• Member
  • *
« Reply #14 on: 30 August 2013, 22:43:39 »
Eboniet? Metaal? Het maakt allemaal niets uit. Het is de tipopening, de baanlengte en de binnenhuisarchitectuur waar het om draait (i.m.h.o.).
De wetenschap te ontdoen van romantiek is de romantiek van de wetenschap