Deventer Sax Event, 2 november, inschrijving workshops geopend

Started by IrisvdKamp, 09 October 2013, 18:35:54

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

IrisvdKamp

Op zaterdag 2 november vindt in Deventer het Deventer Sax Event plaats. Je kunt hier optredens van 18 saxofoonorkesten en -kwartetten bijwonen en deelnemen aan 9 verschillende workshops en een gezamenlijk slotstuk. Daarnaast kun je de markt bezoeken, waar niet alleen alle grote saxofoonmerken vertegenwoordigd, maar waar je ook de grootste saxofoon ter wereld kunt bewonderen (de subcontrabassax van j'Elle Stainer! Voor meer informatie, zie www.deventersaxevent.nl en onze Facebook pagina. Voor de workshops kun je je nu al inschrijven. Sommige workshops lopen al bijna vol, dus wees er snel bij. Graag tot ziens!

drietenor

Quote from: IrisvdKamp on 09 October 2013, 18:35:54
waar je ook de grootste saxofoon ter wereld kunt bewonderen (de subcontrabassax van j'Elle Stainer! 

Eigenlijk is de subcontrabassaxofoon van Eppelsheim (uit 2012, niet te verwarren met zijn subcontratubax uit 2000) iets hoger, maar dat komt omdat J'Elle Steiner een compacter instrument heeft gebouwd.  Nog steeds een behoorlijk zeldzaam instrument en aardig groot, maar de grootste?
De saxofoon is gebaseerd op technologie van 1810

Pieter

Het mooiste van saxofoon spelen is de gelegenheid die je hebt gekregen om saxofoon te leren spelen.

Coen

Kaartje gekocht en ingeschreven voor een workshop over ademhaling/ademsteun.
Qua spelen weinig tot niets voor beginners met nog geen jaar ervaring, maar misschien volgend jaar.
Tenor Keilwerth Toneking (1937) met Otto Link STM 6* en Francois Louis Ultimate rietbinder en La Voz medium soft.
Alt Amati Kraslice Toneking (rond 1950) met Otto Link Tone Edge 6 en Vandoren Jazz ZZ 2.

Zoot

Quote from: drietenor on 11 October 2013, 12:46:55
Quote from: IrisvdKamp on 09 October 2013, 18:35:54
waar je ook de grootste saxofoon ter wereld kunt bewonderen (de subcontrabassax van j'Elle Stainer! 

Eigenlijk is de subcontrabassaxofoon van Eppelsheim (uit 2012, niet te verwarren met zijn subcontratubax uit 2000) iets hoger, maar dat komt omdat J'Elle Steiner een compacter instrument heeft gebouwd.  Nog steeds een behoorlijk zeldzaam instrument en aardig groot, maar de grootste?
de dikste?

deze laten ze zien in Deventer

drietenor

:)
Hier de iets minder compacte sub contrabassaxofoon van hetzelfde merk
https://www.youtube.com/watch?v=oonNy-pBeII
Hij lijkt iets groter, maar is zo geweldig onhandig dat ik de compacte versie best begrijp.
Denk ook eens aan een koffer voor dit gevaarte.

Tot nu toe nog geen afbeelding gevonden van de Eppelsheim versie.

Zoot

Quote from: drietenor on 21 October 2013, 21:45:26
Tot nu toe nog geen afbeelding gevonden van de Eppelsheim versie.

zag deze wel........   

"khebopalletweealffgetoeterd             :P

via http://www.aerofoon-atelier.nl/    kun je zo naar de Eppelsheimsite

drietenor

ze lijken me iets te klein voor een sub
bij vissen gooi je ze dan terug zodat ze kunnen groeien
met saxofoons is dat toch anders

SaxKlaas

Wat vond u het hoogtepunt van het Deventer Saxevent? Ik in ieder geval de jamsessie!
King Cleveland Altosax '63, Yamaha 211 Flute '04

Zoot

en verder,..............        vertel vertel.......   :P ???
schrijf eens even een mooi verslag van de dag, haal ons over om volgend jaar zéker te gaan........

SaxKlaas

Quote from: Zoot on 02 November 2013, 21:30:39

en verder,..............        vertel vertel.......   :P ???
schrijf eens even een mooi verslag van de dag, haal ons over om volgend jaar zéker te gaan........
Als eerste startte alles met een opening waarbij de subcontrabassaxofoon bespeeld werd.
Heel indruk wekkend groot! Maar het geluid wat er uit kwam...nee, niet heel mooi voor mijn idee.
Er was een leuk samenspel tussen het orkest en de sub.
Daarna volgde er verschillende workshops en jamsessie's, die overigens ook heel leuk waren om aan mee te doen.
De jamsessie's waar ik aan mee deed, kon je ook zien als gewoon een saxofoonles. Je werd ook bekritiseerd.
Ook was er een improvisatieworkshop waar m'n pa aan mee deed. Eerlijk gezegd voor mijn idee niet heeel veeel improvisatie, maar meer leren samenspelen, en naar elkaar te luisteren.
Ook hebben we een Belgische man gesproken die dacht, laat ik eens een nieuw merk op de markt brengen!
Aangezien de naam "Adolphe Sax" niet beschermd was, besloot hij het gewoon zo te noemen.
Hij had een stuk of 4 saxofoons uitgestald.
En ik speelde op één van zijn zelf ontwikkelde saxen. Serie 1.
Ook brouwde hij graag zijn eigen Adolphe Sax bier.
Ik kon wat pintjes mee nemen, maar aangezien ik 15 ben, en nog graag een ruimdenkende jeugd wil, heb ik het toch maar niet gedaan. ;)
Ook heb ik voor de eerste keer op een Trevor James gespeeld. HEEERLIJK!! Hangt een prijskaartje aan, maar speelde goddelijk!
Het leuk was, toen ik met de Subcontrabassaxofoon op de foto ging, en weer weg ging, stond daar een meneer met een Soprillo saxofoon! De kleinste én de grootste saxofoon in slechts 5 minuten!
Daarna ben ik met m'n pa maar lekker naar een pizzeria gegaan om maar eens uit te blazen van deze zware dag.
Volgend jaar moet je zeker komen omdat het dan 200 jaar geleden is dat Adolphe Sax geboren werd en ze dan EXTRA groot uitpakken. 2 Dagen saxevent!

Zoot

Quote from: SaxKlaas on 02 November 2013, 22:34:05

Ook hebben we een Belgische man gesproken die dacht, laat ik eens een nieuw merk op de markt brengen!
Aangezien de naam "Adolphe Sax" niet beschermd was, besloot hij het gewoon zo te noemen.
Ik kon wat pintjes mee nemen, maar aangezien ik 15 ben, en nog graag een ruimdenkende jeugd wil, heb ik het toch maar niet gedaan. ;)

Hé Shofar,...  je marketing kan beter.....   ::)

Volgend jaar moet je zeker komen omdat het dan 200 jaar geleden is dat Adolphe Sax geboren werd en ze dan EXTRA groot uitpakken. 2 Dagen saxevent!
Tja,..  maar in Dinant is dan ook......  :P

Goed verslag van de dag......... foto's volgen nog, neem ik aan  8)

SaxKlaas

Quote from: Zoot on 02 November 2013, 23:35:26

Hé Shofar,...  je marketing kan beter.....   ::)

Tja,..  maar in Dinant is dan ook......  :P

Goed verslag van de dag......... foto's volgen nog, neem ik aan  8)
Dankjewel! Foto's komen nog! :D

Laatbloeier

Het vorige saxevent heb ik gemist, maar deze keer was ik wel van de partij, met mijn nog-geen-sax-spelende betere helft. We hebben allebei een erg leuke dag gehad. Hulde voor de organisatie!

Hoogtepunt was voor mij het slotstuk met naar schatting 80 saxofonisten (ik was een van de "tenoren partij 4")  onder de bezielende leiding van Willy Bauweraerts. In nog geen drie kwartier wist hij de grootste fouten eruit te halen en een prima uitvoering van zijn compositie The Deventer Walk neer te zetten. Kicken!

Tja, en dan denk je "nou, voor een amateur doe ik dit best aardig". Komt tussendoor het Artvark ensemble (http://www.artvarksq.com/cms/) "even een stukje spelen". Kippevel! Wat is dit vreselijk goed. Gaat dat zien.

Leuk om op de markt met bekende leveranciers bij te praten en met andere kennis te maken. Nog leuker om in de op de 3e verdieping weggestopte muziekzaal naar allerlei gezelschappen te luisteren met als toppers wat ons betreft Castellum uit Woerden, SPON uit Tilburg, fourTunes uit Deventer, GRWL uit Arnhem en Notos uit Zwolle. Jammer dat hier weinig publiek op af kwam, waarschijnlijk doordat deze zaal vrij ver was verwijderd van de rest van het gebeuren.

Al met al een erg leuke dag, ook voor de minder ervaren saxofonist zoals ik. En nou een jaar hard oefenen zodat ik volgend jaar aan wat workshops mee kan doen.
Laatste aanwinst: VITO basklarinet.  
Favoriet: Selmer Mark VI bariton.

SaxKlaas

Quote from: JelleKooi on 03 November 2013, 11:45:44
Het vorige saxevent heb ik gemist, maar deze keer was ik wel van de partij, met mijn nog-geen-sax-spelende betere helft. We hebben allebei een erg leuke dag gehad. Hulde voor de organisatie!

Hoogtepunt was voor mij het slotstuk met naar schatting 80 saxofonisten (ik was een van de "tenoren partij 4")  onder de bezielende leiding van Willy Bauweraerts. In nog geen drie kwartier wist hij de grootste fouten eruit te halen en een prima uitvoering van zijn compositie The Deventer Walk neer te zetten. Kicken!

Tja, en dan denk je "nou, voor een amateur doe ik dit best aardig". Komt tussendoor het Artvark ensemble (http://www.artvarksq.com/cms/) "even een stukje spelen". Kippevel! Wat is dit vreselijk goed. Gaat dat zien.

Leuk om op de markt met bekende leveranciers bij te praten en met andere kennis te maken. Nog leuker om in de op de 3e verdieping weggestopte muziekzaal naar allerlei gezelschappen te luisteren met als toppers wat ons betreft Castellum uit Woerden, SPON uit Tilburg, fourTunes uit Deventer, GRWL uit Arnhem en Notos uit Zwolle. Jammer dat hier weinig publiek op af kwam, waarschijnlijk doordat deze zaal vrij ver was verwijderd van de rest van het gebeuren.

Al met al een erg leuke dag, ook voor de minder ervaren saxofonist zoals ik. En nou een jaar hard oefenen zodat ik volgend jaar aan wat workshops mee kan doen.
Ja was erg leuk! Ik had begrepen dat er op de 3e verdieping niks te doen was! Heb je ook meegedaan aan een jamsessie?