Author Topic: Tipopening en riet-zwaarte  (Read 3105 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Offline Windbuil

• Member
  • *
Tipopening en riet-zwaarte
« on: 15 October 2013, 10:26:00 »
Zoals elke saxofonist zit ik ook weleens te mieren met mijn set-up.
Bekend kan zijn dat ik tenorsax speel op een metalen Otto Link 10* met daarop een Bari Hard riet. In een band met electrische gitaren moet men toch wat....maar echt gevoelig is het niet.

Saxofoonmondstukken zijn me te kostbaar om er voor een exeperiment een paar te kopen. En dan weet je ook nog eens haast zeker dat mondstukken zelfs van één merk en type, enorm kunnen verschillen. Otto Link is daar de ongekroonde koning in.

Laten we eens uitgaan van een ge-oefende saxofonist met een goede, stabiele embouchure. Hij/zij blaast op een mondstuk met kleine tip en een zwaar riet. Wat zal het verschil voor de blazer worden als die naar een mondstuk gaat met een grotere tipopening en een lichter riet, vroeg ik me af. En wat, voor de toehoorder?

Heeft iemand daar ervaring mee? Of heeft iemand er gedachten over?
Ik ben daar erg benieuwd naar.

De wetenschap te ontdoen van romantiek is de romantiek van de wetenschap

Offline Maaarten

• Member
  • *
    • http://www.flickr.com/photos/48214269@N08/
Re: Tipopening en riet-zwaarte
« Reply #1 on: 15 October 2013, 11:54:56 »
Je kunt goed spelen met een grotere tip met een licht riet. Vooral wennen aan het mondstuk is het.
Je kunt een eind komen als je embouchure goed is, maar of je helemaal tevreden zult zijn weet ik niet.

Ik kan die switch wel redelijk maken maar ik blijf nog altijd houden dat ik liever een steviger embouchure heb t.b.v. een vollere klank.
De zuiverheid heb ik met een licht riet wel onder controle. Het is vooral de klank.

Offline the martin

• Member
  • *
    • http://www.themartinstory.net
Re: Tipopening en riet-zwaarte
« Reply #2 on: 15 October 2013, 12:21:14 »
Qua klank zal er waarschijnlijk iets meer hoge boventonen bij komen, zal iets levendiger gaan klinken
Verschuiving van een klassieke(re) klank naar een "modernere" klank zullen we maar zeggen
(tot dat je geprogrammeerde lijf automatisch op zoek gaat naar de klank die die altijd heeft leren horen)

Intonatie zal lastiger worden/is flexibeler/is gevoeliger voor je embouchure (vaak gepiep als je ook nog een hoge baffle hebt)
Meer harde dynamiek mogelijk (vooral in het FFFFF), lastiger in de zachte dynamiek (excuseer mijn woordkeuze) resulteert daar dan vaak in subtone

Je ademsteun zal aan de mindere weerstand moeten wennen

Dit zal niet voor iederen gelden denk ik.
Ik neem aan dat een professional zich niet laat commanderen door een mondstuk en zijn eigen klank af kan dwingen, bewust is van elk onderdeel van het proces en dat beter kan sturen.
Maar dank dat dit voor "ons amateurtjes" wel op gaat