Projectie en andere termen

Started by Windbuil, 16 October 2013, 09:33:53

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Windbuil

Wat wordt door saxofonisten verstaan onder; bedoeld met projectie?
De wetenschap te ontdoen van romantiek is de romantiek van de wetenschap

Koen88

Quote from: Windbuil on 16 October 2013, 09:33:53
Wat wordt door saxofonisten verstaan onder; bedoeld met [iprojectie/i]?

ja die termen ook altijd ;-) alles is subjectief natuurlijk maar vaak heeft een donker mondstuk een ietwat "stoffige" of duffe toon die de klank niet zo ver draagt.. dit mondstuk hoewel donker niet stoffig of duf qua klank.

ik kan wel een geluidsfragment opnemen als je geinteresseerd bent?
Alten| Selmer Sa 80 II. |Cannonball Big Bell
C-Melody| Martin Handcraft Stencil uit ca. 1923|
Tenor| Amati Toneking (1960-1670)| Mondstuk

Windbuil

Quoteik kan wel een geluidsfragment opnemen als je geinteresseerd bent?
Voor mij niet nodig. Dank voor het aanbod.

Als ik Koen88 goed begrijp is verdragendheid van het geluid hetzelfde als projectie. Zijn de andere forumers het daarmee (on)eens?

Windbuil

Quote from: Windbuil on 16 October 2013, 13:39:46
Als ik Koen88 goed begrijp is verdragendheid van het geluid hetzelfde als projectie. Zijn de andere forumers het daarmee (on)eens?

Behalve The Martin (waarvoor dank) heeft niemand een mening over het graag gebruikte begrip: Projectie?
Waaraan moet die verdragendheid toe geschrejven worden? Aan luidheid?

Koen88

mee eens.. wellicht geen slecht idee aangezien er veel termen zijn waar een klank mee gedefinieerd kan worden kan een dergelijk topic wel voor eenduidigheid zorgen..

Alten| Selmer Sa 80 II. |Cannonball Big Bell
C-Melody| Martin Handcraft Stencil uit ca. 1923|
Tenor| Amati Toneking (1960-1670)| Mondstuk

drietenor

Meer projectie betekend gematigd meer hoge boventonen, bij teveel boventonen wordt het geluid schril.
De saxofoon is gebaseerd op technologie van 1810

Arn0

Volgens mij wordt er inderdaad gewoon 'luidheid' bedoeld met projectie.
Ik zie de vergelijking voor me met een echte projector: een beamer. Een krachtige beamer projecteert een veel duidelijker beeld dan een zwakke beamer, uitgaande van dezelfde beelddiagonaal. Meer opbrengst over het gehele spectrum.

Maar ja, dat soort termen gaan natuurlijk een beetje een eigen leven lijden, aangezien het allemaal draait om de interpretatie ervan.

-gecentreerd
-focus
-complexiteit
-projectie
-kern
-donker
-hol
-gespreid
-...

Pieter

Projectie; het vermogen datgene wat je erin stopt er ook uit te halen ten aanzien van dynamiek, articulaties, klankkleur ed. Hoe meer de grenzen van dat alles uit elkaar liggen, dus kun je én fluisterzacht én snoeihard, maar ook kun je droge scherpe stacato's en volle brede tonen maken, zonder extra moeite, dan heb je een toeter met een goede projectie. Hij projecteert wat jij wilt.
Het mooiste van saxofoon spelen is de gelegenheid die je hebt gekregen om saxofoon te leren spelen.

willemijn

Voor mij heeft projectie niets te maken met luidheid maar wel met hoeveel behoud er is in de ruimte van wat je er in stopt.
Vergelijk een operazangeres die zacht zingt maar toch de hele zaal weet te bereiken.
Bij een goede projectie komt de klank met alles wat jij er in stopt qua dyanmiek, articulatie enz. ook nog verderop in de ruimte goed over, en heb je niet een sterk afgezwakte en vage klank.

Arn0

Hoge definitie op alle niveau's dus?
Maar dan wordt het wel erg algemeen, en gaan er ook andere zaken meespelen zoals de akoestiek van de ruimte waarin je speelt.

drietenor

Niet alle niveaus, het gaat om de verhoudingen.

Bij het zingen geven een goede articulatie, ademsteun en voor in je mond zingen een randje van hoge boventonen in het geluid die het voor de toeschouwer makkelijker maakt om de muziek te horen. Denk aan een tekening waarin de vorm van gekleurde vlakken met een donker lijntje zijn begrensd.

Alleen in muziek wordt de kleur van het lijntje niet donker genoemd omdat donker met de grondtoon en de lagere boventonen worden geassocieerd.
Op die manier kan je een donker geluid met projectie zien als veel grondtoon en lagere boventonen met een randje van hogere boventonen.

Arn0

Pfff... ik denk dat ik het maar gewoon bij lekker toeteren houd. Ik geloof niet dat ik wijzer word/beter ga spelen van al die terminologie ;)

drietenor

Met een saxofoon erbij is het ook veel makkelijker om de verschillen te horen.
Veel toeterplezier 

Daan

Ik dacht ook dat het altijd geassocieerd wordt met luidheid. Wanneer je een klank hebt met veel projectie dan kom je er alsware doorheen met je geluid en ben je dus ook achter in de zaal goed te horen. Dus in dit geval veel vermogen.
"Hij/zij die vraagt lijkt dom, hij/zij die niet vraagt blijft het."

drietenor

Het rendement van het gebruikte vermogen is beter met projectie, waardoor het luider klinkt.