Author Topic: aspirant trombonist  (Read 25755 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Offline Em

• Member
  • *
aspirant trombonist
« on: 04 December 2013, 09:46:45 »
Hmm, zoonlief is sinds kort begonnen op trombone (sorry, kon hem niet op sax krijgen) en tja, mama moet zo af en toe even helpen. Maar ben er wel achter dat het geen logisch instrument is met dat geschuif zeg!! Lopen de noten bij de sax nog redelijk logisch kwa grepen, das dus bij de schuif heel anders. F is dicht, Es verder open, G nog verder open, enige logica niet ontdekt dus. Niet mijn instrument maar ja, kind wil graag. En toetert er een leuk eindje op los met die 3 noten die hij al kan hihi. Is net een maandje onderweg dus......Buurvrouw blij met ons, is er nog meer getoeter in huis  ;).

Offline Windbuil

• Member
  • *
Re: aspirant trombonist
« Reply #1 on: 04 December 2013, 10:15:11 »
Geheel onlogisch is een trombone niet. In feite is 'ie net zo logisch als een trompet, maar dan simpeler van uitvoering.
Wat ik erg verwarrend vind, is dat trombonisten hun instrument zien als een C instrument terwijl het een Bes instrument is. D.w.z. Als een trombonist een C leest klinkt ook een C. Terwijl, als een tenorsaxofonist een C grijpt, klinkt een Bes.
De wetenschap te ontdoen van romantiek is de romantiek van de wetenschap

Offline Em

• Member
  • *
« Reply #2 on: 04 December 2013, 10:53:28 »
Waarschijnlijk is het dat, ik heb zelf trompet en althoorn gespeeld en tja, dan zijn die grepen logischer, voor mij gezien dan. Moet alleen wennen dat zij idd ook in bassleutel spelen en ik dus eerst moest kijken waar de noten zaten hihi. 

Offline Penningh

• Always remember; the world is full of nice people! So if you can't find one.....be one.
  • Member
  • *
« Reply #3 on: 04 December 2013, 14:26:43 »
Ik heb zelf een tijdje op trombone les gehad.
Het Schuiven kwam mij niet onlogisch over.
Ik ben er mee gestopt na 3/4 jaar mee gestopt omdat het geluid dat ik produceerde, hoewel mijn leraar dit wel vond gaan, volgens mij niet was aan te horen.
Ik had constant het gevoel dat mijn lippen ergens in het mondstuk dwaalden.

De keus voor een trombone is voor mij wel te begrijpen.
Na mijn jeugd op -ste bugel heb ik zo'n 20 jaar later de keus gemaakt uit een bariton(koper), een trombone of een sax.
Ik had een lichte voorkeur voor de bariton omdat dit ook een ventielinstrument is maar ben achteraf toch gelukkig dat het een sax is geworden.
Fijn is dat kinderen voor muziek kiezen.
Zelfs de keuze voor een klarinet is in zo'n geval laakbaar.(oei)
Tenor: Selmer Mark VI 1967 verzilverd - mondstuk Selmer C**- Rigotti 3m.
Tenor:The Martin Stensil ong. 1935 -verzilverd- mondstuk SM-Rigotti 3m.

Offline Em

• Member
  • *
« Reply #4 on: 04 December 2013, 14:43:14 »
Uiteraard heb ik zelf ook even geprobeerd er geluid uit te krijgen en tja, was natuurlijk kleinere mondstukken gewend, toen was dit wel vrij groot en het duurde ook wel even voordat er fatsoenlijk geluid uit kwam. Daarentegen had ik destijds best veel moeite om van hoorn over te stappen naar sax vanwege de embouchure terwijl verdorie zoonlief, toen net 7 jaar en geen verstand van enig instrument er direct geluid uit kreeg!!!  >:(
Enne.....klarinet was not done hihi, heb nog wel geprobeerd op trompet ofzo maar nee, trombone moest het worden.