Author Topic: Nieuwe rieten test  (Read 2377 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Offline Coen

• Member
  • *
Nieuwe rieten test
« on: 06 December 2013, 17:18:05 »
Vandaag een set probeerrieten besteld, Alexander Superial 2 en 2,5, en Rico La Voz in medium soft,  medium en medium hard. Ben benieuwd naar het geluid!
Tenor Keilwerth Toneking (1937) met Otto Link STM 6* en Francois Louis Ultimate rietbinder en La Voz medium soft.
Alt Amati Kraslice Toneking (rond 1950) met Otto Link Tone Edge 6 en Vandoren Jazz ZZ 2.

Offline Windbuil

• Member
  • *
Re: Nieuwe rieten test
« Reply #1 on: 06 December 2013, 17:51:40 »
En ik naar je bevindingen.
De wetenschap te ontdoen van romantiek is de romantiek van de wetenschap

Offline Coen

• Member
  • *
« Reply #2 on: 07 December 2013, 18:18:56 »
De rieten zijn - op de La Voz medium soft na, die wordt nagezonden - vanmiddag binnen gekomen, en ik ben meteen even gaan testen. Drie testnummers van de Blues Brothers, Gimme some lovin', Minnie the Moocher en Everybody needs somebody to love. Zit laag en hoog in, langzaam en snel, en is voor mij momenteel de grens van wat ik kan.
Zoals mijn onderschrift aangeeft gebruik ik gewoonlijk Rico Reserve 2,5, en daar zit meteen een denkfout van me: ik heb Alexander 2 en 2,5 besteld, en daarbij vergeten dat Rico Reserve zwaarder is dan andere rieten, de Rico Reserve 2,5 staat bv. gelijk aan een Rico Royal 3...
Kortom, ik begon met de Alexander Superial 2,5 en die blaas ik regelmatig dicht. De 2 hoef ik dus niet eens te proberen, maar ik ga wel de 3 en misschien de 3,5 bestellen, want hij voelt verder wel goed aan. Staccato en laag blazen makkelijk, bij hoog blaas ik hem zoals gezegd regelmatig dicht.
La Voz medium voelde ook goed aan, en het geluid sprak me wat meer aan dan de Alexander Superial, wat warmer voor mijn gevoel. Maar ook die blies ik een aantal keren dicht. Dat zal met de medium soft dan nog wel erger zijn...
Erg te spreken ben ik over de La Voz medium hard. Het verschil met de medium is wel groot, het voelde of ik een mondstuk met een grotere tipopening gebruikte! Goed op de ademsteun letten dus, en morgen test ik de andere stellen (ik heb er 2 van elk type) om te ervaren of het verschil tussen medium en medium hard weer zo groot is.
Zoals ik er nu naar kijk voel ik veel voor La Voz, maar dit is een eerste test en belangrijker is nog hoe ze spelen als ze ingespeeld zijn. Ter info: ik doe niet aan prepareren van rieten, ik gebruik ze zoals ze geleverd worden.
Wordt vervolgd, en helemaal als ik volgende maand op zoek ga naar een ander mondstuk...
Tenor Keilwerth Toneking (1937) met Otto Link STM 6* en Francois Louis Ultimate rietbinder en La Voz medium soft.
Alt Amati Kraslice Toneking (rond 1950) met Otto Link Tone Edge 6 en Vandoren Jazz ZZ 2.

Offline Maaarten

• Member
  • *
    • http://www.flickr.com/photos/48214269@N08/
« Reply #3 on: 07 December 2013, 19:39:03 »
ik speel la voz. Mooie rietjes hoor.
Ik heb een keer een pakje gehad met voor bijna de helft wat zware rietjes. Kan dus iets van inconsistentie zijn, wat jij hebt.
La voz medium op een c* is m.i. ook wat te licht (beginner of niet). (ik speel nu medium op een E)

mediumhard is beter op een c*, ook voor een beginner. Ik heb dit ook een tijdje gedaan, alleen ivm iele hoge tonen  ben ik op la voz hard overgestapt. Maar dat kan wat te zwaar zijn even.

Offline Coen

• Member
  • *
« Reply #4 on: 08 December 2013, 16:28:59 »
Dank voor je feedback Maarten. Ik ben er voorlopig uit en heb inmiddels een pakje La Voz medium hard besteld.
Het 'zware' blazen van gisteren heb ik niet meer ervaren, beide exemplaren voelen en klinken goed, beter dan de andere. Misschien dat ik de Alexander Superial 3 of 3,5 nog wel eens probeer, maar voor een testset moet ik er tenminste 4x2 bestellen en dat niet nodig, ik ben tevreden zo.

Offline Coen

• Member
  • *
« Reply #5 on: 21 December 2013, 13:27:41 »
Sinds vanmorgen over op La Voz medium soft, dat was nodig ivm m'n nieuwe mondstuk...