Author Topic: Nieuw hier,  (Read 3978 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Offline Danny

• Newbie
  • *
Nieuw hier,
« on: 16 December 2013, 18:17:22 »
Hallo iedereen,

Laat ik mij even voorstellen, ik ben Danny, 43 jaar oud, woonachtig in Belgie, maar al 12 jaar werkzaam in Nederland.
Hobby's zijn, rc helicopters, drones en vliegtuigen en uiteraart...muziek, namelijk piano, keyboards,Gitaar, en sinds kort de draad terug opgenomen met een tenorsax.
Heel wat jaren terug eens begonnen met een alt, een Bundy II....uiteindelijk was dan de sax in een vergeethoekje terechtgekomen, en nu er terug tegenaan...met up's en down's uiteraart.......
Een paar dagen geleden heb ik mij een 2de hands tenorsaxofoon aangeschaft van het merk "Stephenson", mij totaal onbekend, maar ik vroeg aan de eigenaar om even een demo te geven en de sax was helemaal dik in orde, nu alleen maar oefenen en oefenen...tot vervelens toe dat ik de lage c er maar niet uitkrijg...maar embouchure is alles natuurlijk.
Hartelijk dank voor de toedracht tot dit forum, en heb het vermoeden dat ik hier wel wat kan opsteken.

Met hartelijke groeten,

Danny

Offline Coen

• Member
  • *
Re: Nieuw hier,
« Reply #1 on: 16 December 2013, 20:46:50 »
Welkom op dit mooie forum Danny! Met muziek lezen zal je geen moeite hebben neem ik aan, met al je ervaring op diverse instrumenten. Ik ben al blij dat ik er maar één hoef te leren  ;)
Tenor Keilwerth Toneking (1937) met Otto Link STM 6* en Francois Louis Ultimate rietbinder en La Voz medium soft.
Alt Amati Kraslice Toneking (rond 1950) met Otto Link Tone Edge 6 en Vandoren Jazz ZZ 2.

Offline Danny

• Newbie
  • *
« Reply #2 on: 16 December 2013, 21:10:48 »
Beste Coen,

Hartelijk dank voor uw verwelkoming,
Ik ben al eigenlijk 22 jaar bezig in het "toetsen" gebeuren, overschakeling naar een ander instrument is niet altijd evident, doch heb ik wel de indruk dat het wel handiger lijkt te zijn,
Ik ben totaal leek op het gebied van "het toeteren", alhoewel het me toch al lukt om naar een paar dagen al wat stukjes van gemakkelijke nummers te spelen, weliswaar dat het soms klinkt als een olifant met bronchitis, :) maar we komen er wel...
gek genoeg ben ik daarnet even nog een uurtje aan het oefenen geweest, en nu lukt het me wel om de lage c te spelen....toen ik de sax een aantal dagen geleden in mijn bezit kreeg stak er een "rico royal 3 op, maar heb direct een 2 tal nieuwe aangekocht, rico 2.5, net even geprobeerd met het rietje die erop zat (na wasbeurt) en ja hoor, een heel stuk beter, net even bestelling geplaatst van 3 stuks en oefenen..oefenen en oefenen.

met toeterende groeten, :) :) :) :)

Danny

Offline Coen

• Member
  • *
« Reply #3 on: 17 December 2013, 07:30:32 »
Heel veel plezier met blazen!
Voor mij was Rico Royal 2,5 ook een prima riet om mee te beginnen, pas ergens in de loop van dit eerste jaar merkte ik dat ik iets zwaarder moest.
Ik ben toen overgestapt op 3,en daarna Rico Reserve 2,5. Dat klinkt raar, maar Rico Royal 3 is vergelijkbaar met Rico Reserve 2,5...
Sinds een week ben ik overgestapt op la Voz medium hard, ook van Rico.
Volgende maand ga ik op zoek naar een ander mondstuk, daar moet misschien weer een ander riet bij.
Tenor Keilwerth Toneking (1937) met Otto Link STM 6* en Francois Louis Ultimate rietbinder en La Voz medium soft.
Alt Amati Kraslice Toneking (rond 1950) met Otto Link Tone Edge 6 en Vandoren Jazz ZZ 2.

Offline drietenor

• met dubbele embouchure
  • Member
  • *
  • anser custodis animus
« Reply #4 on: 17 December 2013, 10:11:46 »
 welkom bij de club

Veel plezier met toeteren

8) 8) 8)
De saxofoon is gebaseerd op technologie van 1810

Offline Danny

• Newbie
  • *
« Reply #5 on: 17 December 2013, 14:27:18 »
Hartelijk dank iedereen,

Ik heb een setje rico royals 3 besteld, moet eerlijk wezen, met deze gaat het een stuk beter, mondstuk is een selmer s80 c*, en deze schijnt goed te wezen voor beginners,uiteraart valt er nog veel te experimenteren. ;)

Mvg

Danny

Offline JR

• de familie:
  • Member
  • *
« Reply #6 on: 17 December 2013, 19:58:18 »
Welkom Danny!

En als die lage C er niet uitkomt zit er misschien ergens een lekje . . .

Succes!
Buescher True Tone Alt  (238xxx), nickname "Trude", Tru-Lay 55/812 M + BG ligatuur, C-Melody (tenor) Lyon & Healy (Buescher TT stencil,128xxx) nickname "Leo", LeRoc #6, Conn PanAmerican tenor, Zinner 6, nickname "het beest"

Offline Danny

• Newbie
  • *
« Reply #7 on: 17 December 2013, 20:16:51 »
Beste jr,

Hartelijk dank voor de verwelkoming,
De lage c lukt ondertussen, het lag uiteindelijk aan het rietje, met een royal 3 lukt het wel nu,
De vorige eigenaar had me even een demo gegeven met de sax en deze klonk schitterend, zowel lage , middel en hoge noten,ik moet uiteraart ook nog de goede embouchure vinden, experimenteren en rieten mondstukken (deze laaste zal voor een veel verder stadium wezen denk ik :-) )

Mvg

Danny

Offline MMonroe

• Member
  • *
« Reply #8 on: 19 December 2013, 12:52:13 »
Van harte welkom!
Saxofoon: Tenor: Jupiter JTS 789-DJ2  & Alt Jupiter JAS 767
Mondstuk: (Tenor)Berg Larsen 90/2 & Selmer Solist D (Alt): Selmer Solist D
Rietjes: (Tenor) Legere Signature 2 3/4 & (Alt) Vandoren Original

Offline Danny

• Newbie
  • *
« Reply #9 on: 29 December 2013, 16:54:03 »
Dank u wel, grtjs

Offline Laatbloeier

• Optimisme is een morele plicht
  • Member
  • *
« Reply #10 on: 29 December 2013, 19:53:44 »
Dag Danny,

Hartelijk welkom op dit prachtige forum.
Sax, mondstuk, rieten, allemaal belangrijk, maar mijn beste investering was toch een flink aantal lessen van een enthousiaste docent die ervoor heeft geleerd. Mijn advies: niet te lang doe-het-zelven als 't niet lukt, want een suboptimale houding of embouchure is lastig af te leren.
Hoe dan ook: heel veel plezier!
Laatste aanwinst: VITO basklarinet.  
Favoriet: Selmer Mark VI bariton.

Offline Danny

• Newbie
  • *
« Reply #11 on: 01 January 2014, 12:08:58 »
Beste Jellekooi,

Eerst en vooral een gelukkig 2014 toegewenst, trouwens aan iedereen hier op het forum en bedankt voor de reactie.
Het lukt al aardig om her en der wat deuntjes te spelen...maar weliswaar als ik het opnam klonk sommige tonen nogal vals, doordat ik een leek ben zat ik toch met het idee om toch maar even een ledstrip door de sax te halen....wat bleek....de toeter bleek zo lek als een zeef...geen idee hoe de vorige eigenaar het voor elkaar heeft gekregen om een kleine demo te geven toen ik deze aanschafte.
Ik heb ondertussen een set nieuwe polsters besteld, maar omdat ik toch dagelijks wil oefenen heb ik na wat opzoekwerk op het net geprobeerd om de oude polsters te herpositioneren en met behulp van een heatgun en smeltlijm ben ik er toch in geslaagd om een groot percentage van de kleppen behoorlijk dicht te krijgen en alsook minder of geen valse klank meer te creëren, wat me wel een iets beter gevoel gaf, want had ook zoiets...ligt het aan mij, of aan de sax zelf??met de selmer toendertijd had ik bijna een nultolerantie wat betreft valse noten.
Nu ben ik in blijde verwachting van de nieuwe polsters en zal zelf dan ook terug een poging ondernemen om deze te plaatsen, indien deze toch niet het gewenste resultaat opleveren neem ik toch even een docent onder de arm en een poteteniele aankoop van een nieuwe toeter.

Mvg

Danny

Offline Laatbloeier

• Optimisme is een morele plicht
  • Member
  • *
« Reply #12 on: 12 January 2014, 16:37:44 »
wat bleek....de toeter bleek zo lek als een zeef...geen idee hoe de vorige eigenaar het voor elkaar heeft gekregen om een kleine demo te geven toen ik deze aanschafte.

Een goede taxichauffeur weet raad met een wagen zonder derde versnelling en matige remmen, een goede saxofonist kan met zijn of haar embouchure heel wat narigheid camoufleren. Door schade en schande wijs geworden is die LED-strip voor mij inmiddels een standaard test bij elke sax die ik uitprobeer, naast een stemapparaat want ook goed sluitende saxen kunnen slecht intoneren.
Dapper dat je zelf polsters gaat vervangen. Overweeg als je dat soort werk gaat doen het uitstekende boek "Haynes Saxophone Manual" aan te schaffen (zie http://www.shwoodwind.co.uk/Haynes/Haynes_sax_manual.htm). Erg leerzaam, ook voor mensen zoals ik die dat soort werk graag aan een deskundige over laten.
Laatste aanwinst: VITO basklarinet.  
Favoriet: Selmer Mark VI bariton.

Offline Danny

• Newbie
  • *
« Reply #13 on: 12 January 2014, 18:51:17 »
Beste Jellekooi,

De polsters heb ik inderdaad zelf geplaatst, toch heel mooi alles kunnen sluiten dankzij alsook een ledstrip als hulp, ik moet eerlijk zeggen, ik speel lage c, bes enz...zonder 1 probleem, de saxofoon laat zich heeeel wat makkelijker aanspreken.
Het betrof wel een werkje op zich, want heb ook t'een en t'ander mogen bijstellen, op zich vond ik het helemaal niet zo erg moeilijk, ben eigenlijk wel gewoon om bezig te zijn met afstel en prielwerk, ben 22 jaar actief in het wereldje van rc vliegtuigen en helicopter, drones enz...en daar is er heel veel prielwerk aan.
Ben wel opgelucht dat de sax nu uiteindelijk op alle tonen zich goed laat aanspreken, want voorheen lukte de lage en al zeker niet de hoge tonen( octaafklep),en ook zeker heel belangrijk....uiteindelijk kan ik die toeter eens stemmen,want voorheen lukte dit ook al niet echt, was ergens wel te begrijpen...spul was zo lek als een zeef.
UIteraart heb ik op het net even wat info bij elkaar gescharreld wat betreft het plaatsen van polsters en........ een heatgun en smeltlijm zijn het perfecte duo om de klus te klaren.
Bedankt voor uw bijdrage,

Mvg

Danny

Offline JR

• de familie:
  • Member
  • *
« Reply #14 on: 12 January 2014, 20:44:21 »
Knap hoor!  heb je ook de klep-opening netjes gelijk kunnen afstellen?  dat is wel voorwaarde voor een goed stemming . . .ik ben benieuwd hoe ie klinkt,

Jr
Buescher True Tone Alt  (238xxx), nickname "Trude", Tru-Lay 55/812 M + BG ligatuur, C-Melody (tenor) Lyon & Healy (Buescher TT stencil,128xxx) nickname "Leo", LeRoc #6, Conn PanAmerican tenor, Zinner 6, nickname "het beest"