Main Menu

Lage Bari-tonen

Started by FransDordt, 05 January 2014, 14:42:43

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

FransDordt

Forumleden,
In het muziekstuk " Mas que Nada" zit en notensprong voor de bariton van lage a naar lage d  en dat 3x achter elkaar. Dit wordt nog eens herhaald verderop. Nooit problemen gehad met deze twee noten om ze blazen. Maar nu in dit stuk wel: de aanzet van de eerste a is moeilijk als begintoon. Verder nog al eens missers met de volgende sprongen van a naar de d. Ik maar oefenen, met weinig verbetering: teveel rommelige tonen en missers. Het lukt me niet om een goede serie van 3x  lage a naar d  te blazen.
Welke bariton-speler heeft wat tips voor mij ?
Yanagisawa A901 + B901

KoenD

Om te beginnen is een perfect sluitend instrument nodig om de lage A normaal in te zetten (zonder dat hij eruit moet knallen als een stoomboot).
Er vanuit gaande dat dit zo is,  kan je proberen om eens je onderlip wat verder te zetten dan normaal, dus wat meer riet nemen.

drietenor

Net als de vorige schrijver, het volledig sluiten van alle kleppen is het belangrijkste.
Als trucje om de embouchure iets makkelijker te maken:
speel een geluidsloze lage C als voorslag voor de lage A
De saxofoon is gebaseerd op technologie van 1810

Windbuil

Op mijn Yanagisawa B600 zit nogal wat torsie in de lange stangen. Een lage A krijg ik er alleenmaar bedrijfszeker uit als ik ook de lage B dichtdruk.
De wetenschap te ontdoen van romantiek is de romantiek van de wetenschap

FransDordt

KoenD, drietenor en Windbuil: goede adviezen, mijn baritonkleppen sluiten goed. Met wat meer riet in de mond, een constante luchtstroom en een extra klep gaat het nu best goed. Af en toe een misser hoort er nog bij. Die missers zullen door de " drie O's "  wel minder worden.
Thanks
FransDordt
Yanagisawa A901 + B901