@Windbuil, ik ben benieuwd naar de theorie over de octaafgaatjes.
Aan de intonatie curves te zien heb ik een merkloos mondstuk met een grote kamer en een RICO met een kleine kamer.
Het effect voor de tonen boven de hoge C# is beperkt. Ik verwacht dus niet zoveel meer van een nog grotere kamer (als ik daar al aan kan komen).
Is het wel de orginele hals? Is het wel een A=440 Hz sax?Dat is wel een goeie. Ik denk wel de originele hals en ik ben ervanuit gegaan dat het een 440Hz sax is. Hij dateert uit ongeveer 1950. Werden er toen nog andere stemmingen gebouwd? Het zou wel een hoop verklaren.
Een ervaren reparateur raadde me aan een te experimenteren met het verkleinen van het bovenste oct.gat door een rolletje koperfolie er in.
Nog wat zitten filosoferen over afstanden.
Nu van tipopening tot (schattingen)
- 1e octaafgat 250 mm
- hoge d toongat 570 mm
- 2e octaafgat 550 mm
- lage d toongat 1250 mm
Als ik er ergens tussen 2e en 1e octaaf klep 10mm uithaal
- 1e octaafgat 250 mm
- hoge d toongat 560 mm
- 2e octaafgat 540 mm
- lage d toongat 1240 mm
Maar dan is de sax ontstemd en moet ik het mondstuk 10mm naar achteren schuiven
- 1e octaafgat 260 mm
- hoge d toongat 570 mm
- 2e octaafgat 550 mm
- lage d toongat 1250 mm
Dan zijn alle afstanden weer oorspronkelijk behalve de afstand tot het 1e octaafgat, dat is vergroot.
Ik heb al eens het mondstuk 10mm naar achter geschoven. Dan heb je theoretisch dit:
- 1e octaafgat 260 mm
- hoge d toongat 580 mm
- 2e octaafgat 560 mm
- lage d toongat 1260 mm
Het resultaat was een wat rustiger intonatie. Wel zijn alle lengte wat langer en dus de tonen wat lager en dat was bij de hoger tonen in verhouding wat meer. En dat konden ze wel hebben.
@Jantje, ik stuur aardig bij, maar redt het dan ook niet en de klank wordt dan er dof.
@Windbuil. Verplaatsen van het octaafgat is wel een aardige suggestie. Dat is wel makkelijker terug te draaien dan inkorten (al zou dat ook wel kunnen, maar of dat mooi wordt....)
Dit plaatje geeft aan waar ik van plan ben in te korten. Maar eerst nog een paar andere aller-aller laatste opties.