Author Topic: Yamaha, karakter of niet...  (Read 8718 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

deHerbergier

• Guest
Yamaha, karakter of niet...
« on: 02 February 2014, 14:29:09 »
Om eens een leuke discussie te starten een citaat: "some people feel the Yamaha lacks character, its tone is too neutral.
I consider this a bonus - I much prefer to play on a horn that allows me to decide what sound I get out of it...and by choosing the right mouthpiece you can make this horn do practically anything you want."

Offline Windbuil

• Member
  • *
Re: Yamaha, karakter of niet...
« Reply #1 on: 02 February 2014, 17:07:35 »
Om eens een leuke discussie te starten een citaat: "some people feel the Yamaha lacks character, its tone is too neutral.
I consider this a bonus - I much prefer to play on a horn that allows me to decide what sound I get out of it...and by choosing the right mouthpiece you can make this horn do practically anything you want."

Mijn indruk is, dat de Yamaha's met lage twee-cijferige typenummering wat karakterlozer zijn dan die met hoge twee-cijferige typenummering.
De wetenschap te ontdoen van romantiek is de romantiek van de wetenschap

Offline Coen

• Member
  • *
« Reply #2 on: 02 February 2014, 17:15:45 »
Is dit wel een discussie 8)?
Je geeft al aan het er in feite mee eens te zijn en dat te waarderen omdat je zelf in staat bent alles zelf te bepalen. Perfect lijkt me.
Bij mijn zoektocht begin vorig jaar heb ik ook op twee Yamaha tenors gespeeld, en mij sprak het geluid minder aan dan van de Yana die het is geworden, ik vond de Yamaha's wat scherper, ieler, blikkeriger, zonder nu te zeggen scherp, iel of blikkerig ;).
Ik wil pop, blues, lichte jazz, en kan me voorstellen dat wat Windbuil lijkt te bedoelen een stuk beter wordt gewaardeerd als je bv. klassiek speelt.
Tenor Keilwerth Toneking (1937) met Otto Link STM 6* en Francois Louis Ultimate rietbinder en La Voz medium soft.
Alt Amati Kraslice Toneking (rond 1950) met Otto Link Tone Edge 6 en Vandoren Jazz ZZ 2.

deHerbergier

• Guest
« Reply #3 on: 02 February 2014, 17:51:47 »
Is dit wel een discussie 8)?
Je geeft al aan het er in feite mee eens te zijn en dat te waarderen omdat je zelf in staat bent alles zelf te bepalen. Perfect lijkt me.

Uhm Ik geef niets aan. Het is helemaal een citaat van Stephen Howard. Ik weet eigenlijk niet wat ik ervan moet vinden. Ik heb een yamaha alt en ik heb op een yana alt gespeelt. Die laatste klinkt mooier. Maar dat is nu met nog geen week spelen op die alt. Hoe is dat over een paar maanden klink ik dan op beide saxen hetzelfde.

Offline Coen

• Member
  • *
« Reply #4 on: 02 February 2014, 18:50:31 »
Sorry, te snel gelezen en dus over het hoofd gezien dat het een citaat was  :-[
Tenor Keilwerth Toneking (1937) met Otto Link STM 6* en Francois Louis Ultimate rietbinder en La Voz medium soft.
Alt Amati Kraslice Toneking (rond 1950) met Otto Link Tone Edge 6 en Vandoren Jazz ZZ 2.