Main Menu

Duetstuk sopraansax met bugel

Started by Sigrid, 05 March 2014, 14:03:30

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Sigrid

Ik ben op zoek naar een duet om te spelen met een bugel.
Iemand suggesties?
Sopraan: Yanagisawa S-901
Lid Muziekvereniging Concordia Sibculo en Wilhelmina Almelo

nessie

Ik heb geen suggesties. Zelf zou ik kijken naar een duet voor 2 saxen van gelijke stemming of  2 bugels. Daarbij is het praktisch ermee rekening te houden met het volgende:
* een sopraansax klinkt van zichzelf iets luider (en ik meen ook warmer)klinkt dan een bugel,
* een sopraansax aanzienlijk gemakkelijker hoge noten speelt (de bugelisten die ik ken haten C3, sommigen van hen zijn al niet blij met een A2),
* een bugel heeft als ik me niet vergis, als laagste noot een Eïs en dat is dus heel wat lager dan de lage Bes op de sopraansax.

Met andere woorden: waarschijnlijk klinkt het het beste als de sopraansax de eerste stem speelt en de bugel de tweede, maar daarmee kun je natuurlijk experimenteren: bij sommige stukken zul je probleemloos ook als sopraansax de tweede stem  spelen.

JR

Gezien de vorige reactie denk ik dat je moet kijken naar een duet voor alt en sopsax.
De altpartij kan prima gespeeld worden door de bugel.
Buescher True Tone Alt  (238xxx), nickname "Trude", Tru-Lay 55/812 M + BG ligatuur, C-Melody (tenor) Lyon & Healy (Buescher TT stencil,128xxx) nickname "Leo", LeRoc #6, Conn PanAmerican tenor, Zinner 6, nickname "het beest"

the martin

Maar een alt = Es instrument, Bugel = Bb
Dan met die partij dus wel getransponeerd worden

nessie

Ik zou zelf geneigd zijn om te kiezen voor een stuk voor twee gelijke instrumenten en dan de bugel de laagste partij te laten spelen. Zowel bugel als sopraansaxofoon zijn allebei besinstrumenten. Het is natuurlijk wel van belang te kijken of allebei de stemmen dan comfortabel binnen hun eigen bereik spelen.