Author Topic: Uitdeuk oefeningen  (Read 17379 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Offline johanj

• Member
  • *
  • Als niemand op mij let speel ik zulke mooie noten!
    • basensax
Uitdeuk oefeningen
« on: 06 May 2014, 20:11:57 »
Al een tijdje ben ik bezig met knutselen aan saxen. Het spelen lijdt er soms onder  :(.
Een van de zaken die ik onder de knie wil krijgen is het uitdeuken. Nou dat valt niet mee.
Maar ik heb een leuk oefen object.

In een aantal etappes probeer ik of ik hier weer iets saxachtigs van kan maken.
Of dat gaat lukken weet ik niet zeker.
T: YTS61s T-deco: Coeusnon 1899. Martin Committee III
A: Keilwerth Toneking -1961; 
S: yanagisawa s900;

Offline johanj

• Member
  • *
    • basensax
Re: Uitdeuk oefeningen
« Reply #1 on: 06 May 2014, 20:14:19 »
De eerste stap was de buis weer zijn ruwe vorm teruggeven.
Daarvoor trek ik er een houten conische pen doorheen.

De 80/20 regel gaat hier wel op. Of misschien wel de 98/2 regel.
In een fractie van de tijd krijg je veel voor elkaaar, maar de laatste lootjes....

Offline johanj

• Member
  • *
    • basensax
« Reply #2 on: 06 May 2014, 20:21:46 »
De volgende stap was inderdaad heftiger.
Met mijn zelfgemaakte uitdeukset (een set stalen kogels op een ijzerenstaaf van 20mm dik en 1200mm lang) ben ik een middag aan de slag geweest.
Allerlei technieke uitgeprobeer.
- met kracht de deuken eruit wrijven tegen de stalen kogel
- met een plastic hamer tikken direct kloppen op de buis
- met een plastic hamer indirect tikken via een houten lat die rondom de deuken beweeg. De buis zit daarbij op een ondergrond van de houten cilinder of stalen kogels
- met stalen kogels en een supermagneetsysteem

Uiteindelijk bleek het lastig de scherpe vouwen die er in zaten weg te krijgen. Op het laatst geven ze geen krimp.
Omdat het toch maar oefenmateriaal is aan uitgloeien begonnen om te zien of het materiaal daardoor weer bewerkbaar wordt.
Dat blijkt wel te schelen, maar de scherpe vouwen blijven zichtbaar en voelbaar.
Tenslotte zelfs met een metalen uitdeukhamer er tegen aan. Zelfs dan blijven de littekens van de vouw zichtbaar.

Deze sax zal zeer waarschijnlijk als onderdelen hergebruikt gaan worden. Zelf spelen zal ie vast niet meer.
Of weet iemand nog een te beproeven techniek?

Het was overigens een sax van het gerenomeerde merk Libretto  ;D.

Offline drietenor

• met dubbele embouchure
  • Member
  • *
  • anser custodis animus
« Reply #3 on: 07 May 2014, 01:19:11 »
Bij scherpe vouwen de twee hamer techniek gebruiken:
Hamerkop aan de binnenkant van de saxofoon en er aan de buitenkant op slaan met een bolkophamer.
Vroeger werdt deze techniek op de ambachtschool geleerd voor het uitdeuken van auto's
De saxofoon is gebaseerd op technologie van 1810

Arn0

• Guest
« Reply #4 on: 07 May 2014, 10:00:33 »
Mijn alternatieve methode zou zijn:

Deze in de kliko, en dan lekker gaan spelen op een sax die het wel doet ;)

Offline Windbuil

• Member
  • *
« Reply #5 on: 07 May 2014, 10:22:53 »
De methode van Drietenor wil ik van harte afraden! De kans op rekken van het metaal is namelijk niet geheel denkbeeldig.
De wetenschap te ontdoen van romantiek is de romantiek van de wetenschap

Offline the martin

• Member
  • *
    • http://www.themartinstory.net
« Reply #6 on: 07 May 2014, 10:50:03 »
Wat is er met die sax gebeurt joh..?
Ik bedoel, een deukje oke, maar hier zouden zelfs de pro's niet aan beginnen denk ik (Is mijn inschatting als niet reparateur natuurlijk)

Offline Daan

• Member
  • *
  • sopraan, alt en tenor
« Reply #7 on: 07 May 2014, 15:57:54 »
Johanj waar ben je aan begonnen... Wat een klus, pfff.
Op een gegeven moment zit het metaal vol met spanningen door het vele vervormen. Dit kan maar tot een bepaalde grens, hierna is de kans op scheuren aanwezig. Om dit te voorkomen zou je eigenlijk moeten gaan 'uitgloeien'. Door het te verwarmen gaan de kristallen weer netjes als een rooster vormen waardoor je het weer makkelijk kan vormen. Maarja, lastige klus, veel succes :) .
"Hij/zij die vraagt lijkt dom, hij/zij die niet vraagt blijft het."

Offline johanj

• Member
  • *
    • basensax
« Reply #8 on: 07 May 2014, 16:51:24 »
Ha ha,

Ik heb deze sax echt aangeschaft als oefenmateriaal. De kleppen en andere onderdelen kan ik goed gebruiken voor andere reparaties.
Uitgloeien heb ik inderdaad ook nog gedaan, maar dan nog blijft het lastig.
Wat er met deze sax gebeurt is weet ik niet, het zag er uit alsof er iets is overheen gereden.

Offline tjref

• Member
  • *
« Reply #9 on: 07 May 2014, 20:01:46 »
Soow, jij moet vast iedere dag zingend wakker worden met dat optimisme van je!

Wel respect hoor! Ik denk ook dat een thermische oplossing beter zal zijn maar dat gaat ten koste van de lak. Bovendien krijg je dan natuurlijk dat de toongaten niet meer exact uitlijnen. Je zou dan een tijdelijke identieke sax moeten regelen om bijvoorbeeld de afstanden tussen alle toongaten exact te meten en vergelijken. Etc.

Niks is onmogelijk zeg ik altijd, ik geloof best dat je hiervan nog een perfect spelend apparaat kunt maken. Maar het zal niet gemakkelijk zijn en als je doorscheurt is het zo goed als afgelopen. Ik blijf dit volgen!

Zoot

• Guest
« Reply #10 on: 08 May 2014, 11:26:34 »
Mijn alternatieve methode zou zijn:
Deze in de kliko, en dan lekker gaan spelen op een sax die het wel doet ;)

Niks van aantrekken hoor, dit soort Topics zijn de krenten in de pap.......  prachtig om te volgen..
Kun je hier nog wat mee?
<iframe width="640" height="385" src="//www.youtube.com/embed/yOsejHjnpS4?fs=1&start=" frameborder="0" allowfullscreen="true"></iframe>    ???

Arn0

• Guest
« Reply #11 on: 08 May 2014, 20:16:36 »
Joh, niet zo serieus Zoot! Ik vind het ook hartstikke leuk als mensen lekker aan het prutsen zijn met spulletjes. Sterker nog, ik kan er zelf ook wat van (maar dan met andere spulletjes) ;)

Johan geeft zelf al aan dat het spelen lijdt onder de reparatiehobby, dus ja, dan probeer ik natuurlijk hem aan te sporen om weer lekker te gaan spelen :) (maareehh, echt subtiel ben ik idd niet)

Zoot

• Guest
« Reply #12 on: 08 May 2014, 22:30:03 »
Joh, niet zo serieus Zoot!
  hahaha,... ik?

Ik vind het ook hartstikke leuk als mensen lekker aan het prutsen zijn met spulletjes. Sterker nog, ik kan er zelf ook wat van (maar dan met andere spulletjes) ;)
  posten!,.... met fotoos uiteraard   :D

Offline johanj

• Member
  • *
    • basensax
« Reply #13 on: 10 May 2014, 14:35:20 »
Ik heb er serieus wel lol in hoor  ;D

Vooruit dan nog een foto:

Hoewel ik het eigenlijk had opgegeven ben ik toch wat blijven proberen. En langzaam wordt het een speelbare buis.
Windbuil heeft vast gelijk. Door al dat gehamer is er aardig wat gerekt Niet alleen in de lengte maar ook de coniciteit is niet meer wat die was.
Ik ben wel benieuwd wat dat straks voor effect heeft. Hoe vals zal ie zijn?

Wat ik gedaan heb is met twee hamers werken, maar iets anders dan drietenor aangeeft.
Ik krijg in ieder geval wel het idee dat voor hardnekkige plooien wrijven niet meer werkt en staal op staal nodig is.
De buis leg in op de 20mm dikke stang van mijn uitdeukset en leg een vlakke hamerkop op de resterende deuken. Met een andere hamer tik ik dan op de hamerkop.
Verder heb ik de buis op mijn serie conische serie houten klossen geperst (bij elkaar gehouden met een M8 draadeind) en vervolgens met mijn volle gewicht tegen de kromming in gaan hangen.

Offline drietenor

• met dubbele embouchure
  • Member
  • *
  • anser custodis animus
« Reply #14 on: 11 May 2014, 12:25:06 »
Dat is weer een nieuwe techniek Johan.
De twee hamers en een pijp techniek?

Eigenlijk is dat wat extremer dan wat ikzelf heb gedaan.
In 1976 had een kennis een Franse Helicon die er na een zwaar ongeluk er erg verkreukeld uitzag.
Hij bracht hem in de vakantie naar mij en ik ben er met wat overleg met mijn vader (kapitein, smid, nautisch schilder en zanger) met twee hamers aan gaan werken.
Het was niet nodig om veel kracht te zetten, maar je moest de structuur van de deuken goed aanvoelen om op de goede plaatsen te vinden waar je die krachten moest aanwenden.
Na ongeveer 6 uur rustig hameren was er niet meer te zien waar de deuken hadden gezeten.
Geen enkele vorm van rekken van materiaal gezien.
De saxofoon is gebaseerd op technologie van 1810