rood nylon rietje

Started by drietenor, 05 June 2014, 00:00:21

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

drietenor

Gesignaleerd op Ebay, een kunststof tenor riet gesneden uit rood nylon.
11,79 euro, geen sterkte aangegeven, en geen review over te vinden.
Niets op het web te vinden over nylon rieten.

Voor mensen die iets nieuws willen uitproberen.

121356152420 is het Ebay nummer

De saxofoon is gebaseerd op technologie van 1810

Windbuil

Ik heb zelf ooit een tsx-riet gemaakt van blauw perspex. Was een heavy riet en klonk in bepaalde muziekgenres op een Otto Link STM 6* goed.
De wetenschap te ontdoen van romantiek is de romantiek van de wetenschap

drietenor

Van de vele mogelijke oplossingen voor een riet worden er maar een paar uitgewerkt.
Leuk dat je dat soort experimenten doet.

Perspex lijkt mij iets stijver dan nylon.
De meeste kunststof rieten proberen de vezels van riet te immiteren.
Hierdoor is een riet stijver in de lengterichtig dan in de breedterichting.
Bij nylon en perspex is dat niet het geval.

Windbuil

Stijver. Dat was mijn bevinding ook. Er bestaat ook van dat kogel"vrije" plexiglas. Hoe het heet weet ik effies niet (polycarbonaat?). Is dat soepeler?

drietenor

Het kogelwerende spul is polycarbonaat of lexan.
Het is iets minder stijf dan perspex, maar nog niet zo soepel als nylon.

Windbuil

Nee oke. Maar vergis je niet in de stijfheid van BARI rieten.
Ze hebben nu ook rookkleurige. Die zouden wat warmer klinken en langer mee-gaan. Over dat laatste heb ik geen klachten bij de heldere BARI's.

Windbuil

Afzender gegevens rode rietje
subche   
   Xianghui Wu   
   default Easybuy Trading Limited 7/F., Kin On Commercial Building,49-51 Jervois Street,Sheung Wan

Windbuil

Quote from: drietenor on 05 June 2014, 09:47:00
Van de vele mogelijke oplossingen voor een riet worden er maar een paar uitgewerkt.
Leuk dat je dat soort experimenten doet.

Perspex lijkt mij iets stijver dan nylon.
De meeste kunststof rieten proberen de vezels van riet te immiteren.
Hierdoor is een riet stijver in de lengterichtig dan in de breedterichting.
Bij nylon en perspex is dat niet het geval.

BARI tracht de mindere stijfheid in de breedterichting te bereiken door in het riet aan de cut-zijde duidelijke groefjes aan te brengen, denk ik.
Maar, die vezel-immitatie is vooral voor tussen de oren, denken jullie niet?

drietenor

Die groefjes doen niet veel voor de stijfheid, maar ze zullen het riet wat minder glad maken, dus meer grip.
Ongeveer 80 jaar geleden had je rieten van het merk vibrator. In het ongesneden gedeelte van het riet waren een aantal groeven in de lengterichting gemaakt om de toon te beïnvloeden.
Waarschijnlijk had dat niet veel effect.

nessie

Mmm, zou nylon en/of de gebruikte kleurstoffen misschien ongezonde stoffen in je mond 'lekken'?

drietenor

Goede vraag, bij alles wat je in je mond stopt kan je je afvragen of het niet te giftig is.
In 2010 heeft McDonald 12 miljoen shrek glazen teruggeroepen met een te hoog cadmiumgehalte.
Als een groot bedrijf zo een fout kan maken kan een klein bedrijf dat ook.

Windbuil

Die mondstukken van een aluminium (Ponzol?) zijn ook uit de handel genomen wegens giftigheid.

drietenor

We mogen nog steeds aluminium pannen gebruiken om eten klaar te maken, dus zo giftig zal zo een mondstuk niet zijn.
Claude Lakey en Ponzol hebben aluminium mondstukken zonder dat er meldingen zijn dat er een recall actie geweest is om mondstukken uit de handel te halen.
De enige melding van een terughaalactie van saxofoon gerelateerde zaken die ik gezien heb was een speelgoedsaxofoon waarvan de onderdelen te klein waren voor kinderen jonger dan 3 jaar (verstikkingsgevaar). Er zijn wel wat geruchten over zware metalen in mondstukken, maar het blijven geruchten.

Windbuil

Op de site van Marten Postma vond ik: ".........Dukoff, met het (giftige) 'silverite metal',............."
Dus het was niet niet Ponzol maar Dukoff............
En op Sax on the Web vond ik: "This metal according to Freddie Gregory has a very high lead content and is very soft as one would find with a Dukoff MPC
In fact he believes they are detrimental to your health and if you have one get rid of it.

Het pure aluminium (pannen) zal niet schadelijk voor de gezondheid zijn. De bijzet in aluminium-legeringen is de boosdoener.

drietenor

Silverite is voornamelijk tin en lijkt daardoor een beetje op lood, maar tin is niet verdacht als een gevaarlijk zwaar metaal. De food en drug administration (US) vind dat 0,05% lood in tin legeringen acceptabel is voor kontakt met levensmidelen. Op hun site is niets te vinden over saxofoonmondstukken met een te hoog loodgehalte.
Zij zijn de autoriteit op dit gebied voor de US, dus zolang er geen betrouwbare metingen zijn blijven het geruchten.