Een tijdje terug heb ik al gemeld dat ik last had van een piepend mondstuk.
Nou kunnen daar allerlei oorzaken van zijn, maar uit het feit dat ik dat alleen maar heb in combinatie met mijn tenor en mijn metalen Otto Link en Vandoren mondstukken, deed me vermoeden dat het aan mijn mondstuk zou kunnen liggen.
Dan kun je maar weer eens nieuwe mondstukken gaan proberen, maar als leek probeer je maar wat. Ik had daar niet zo'n vertrouwen in.
Nou kwam ik de site van Henk Rensink tegen (zie
http://www.henkrensink.nl/nl/home/ en dacht, dit is de oplossing: een deskundige die op basis van wat metingen een mondstuk adviseert.

Vandaag ben ik dus langs geweest en ik moet zeggen dat me dat heel goed is bevallen. Ik kan het eigenlijk iedereen die denkt dat hij nog niet het perfecte mondstuk heeft aanraden.
Hij heeft eerst mijn longinhoud, mijn gebit en mijn blaaskracht bestudeert, mijn specifieke klachten en haalt dan een paar dozen met enkele tientallen mondstukken tevoorschijn. Daar haalt hij er uiteindelijk drie uit, die inderdaad een goede match geven. Na lang dubben wordt het uiteindelijk een voor mij onbekend merk : EMS. Een kunststof mondstuk met een grote kamer en wat gemakkelijk blaast en gewoon goed klinkt zowel jazzy als klassiek.
Nou niet alemaal EMS gaan kopen.
Een mondstuk is pas goed als het bij de speler past.
Dus een mondstuk waar Jantje lekker op blaast is niet gelijk het goede mondstuk voor Pietje.
Dus mijn Otto Link en/of Vandoren T77 gaan binnenkort Marktplaats op.
En ik heb inmiddels mijn EMS Classic 7 voor Tenor besteld.