Main Menu

even voorstellen

Started by luchttrillingsmaker, 18 June 2014, 22:07:04

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

tjref

Ik heb er niet zo veel intensieve kennis over, maar ik heb wel zelf het verschil ervaren tussen ver openstaande kleppen en te dicht staande kleppen. En het niet goed sluiten van misschien maar één klep welke het hele instrument onprettig kan maken. Maar het probleem lijkt eerder te zijn dat de kleppen minder ruimte krijgen om lucht door te laten, of dat nou komt door te dikke pads en reso's, of kleppen die niet ver genoeg openstaan. Of misschien wel ver genoeg. Maar alleen minder ver dan je gewend was.
Het verschilt ook per reperateur wat hij of zij wenselijk acht, maar als jij het te zwaar vindt. Moet hij in mijn ogen de zaak aanpassen. Het kost nogal wat. Dan moet het ook naar wens zijn.

Hoe doet hij het met een lichter rietje? Ik heb mijne eens laten reviseren en het tegenovergestelde ervaren, te weinig tegendruk en dus te makkelijk te bespelen, is ook niet altijd fijn. Maar hij klonk wel beter, dus zwaardere rieten.

En ik vermoed dat je kleppen nog wel verder open kunnen, tenzij de kurkjes al erg dun zijn. Dan zijn misschien de pads te dik.

tjref

En ik ben ook van mening dat het niet uitmaakt of resonatoren van plastic of metaal zijn. Het gaat eerder om de vorm en grootte. Grotere dikkere resonatoren kunnen simpelweg beter en meer geluid weerkaatsen tegenover de dempende werking van toongaten en het leer van de pads dan kleine dunne. Maar dat heeft weer een beperkende werking als de klep open moet staan waardoor ze eigenlijk verder open moeten staan.

Ik kan het natuurlijk compleet mis hebben.

Windbuil

De kleppen moeten zo dicht als mogelijk (wegens projectie) en zo wijd als nodig (wegens intonatie)
Het vertrekpunt is natuurlijk de laagste toon op de sax, want dan is alles dicht. Daarna zoek je kleinst mogelijke lichthoogte voor de gegrepen en goed stemmende F of G. Van daaruit stel je de overige kleppen spelingvrij af.

Reso's hoeven niet dik te zijn. Marten Postma heeft ook iets geschreven dacht ik, over de verstorende invloed van (dikke) reso's. Reso's zijn volgens mij alleen werkzaam bij een gesloten klep ("voortzetting"van de harde buiswand).
De wetenschap te ontdoen van romantiek is de romantiek van de wetenschap