Author Topic: Selmer SA80 serie II  (Read 18710 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Offline JackoBond

• Member
  • *
Selmer SA80 serie II
« on: 30 July 2014, 12:44:11 »
Iedereen kent de alom populaire Selmer SA80 serie II, voornamelijk omdat het een allround instrument is en daarmee zo breed inzetbaar is.  Geliefd en bespeeld door velen.

Nu wil ik even mijn oog richten op de eventuele minpuntjes van deze krachtpatsers.
Voor de Selmer kenners:
Wat is er eventueel minder goed/verdient extra aandacht als je een SerieII gaat testen en waarom?

Ben best wel eens benieuwd naar jullie bevindingen!

Offline Pieter

• Member
  • *
Re: Selmer SA80 serie II
« Reply #1 on: 30 July 2014, 18:55:43 »
ja, het was mijn eerste sax! absoluut een moderne sax met alle comfort van dien. Yamaha studiesaxen leveren een groter comfort, maar die klinken ook echt als een studiesax, niks mis mee hoor, maar er bestaat nu eenmaal een verschil in klank.
zoals bij alle saxen zijn de individuelen verschillen zeer groot, er is dus voor elke smaak iets te vinden want op de evt. maandagapparaten na zijn ze allemaal ok. Je moet alleen die sax vinden die jij wilt en dat kan wel eens wat tijd kosten.
 Als ik mijn SA80 II moet beschrijven; een open klank, jubelen in de hoogte en fluister donkerbruin in de laagte. Dit echter ten opzichte van zijn soortgenoten. Nadeel was de afwijking in de octaven, die was erg groot, zeker voor een amateur. Dat is oa de reden geweest om te zoeken naar een vervanging, ook omdat ik inmiddels opzoek was naar een dieper geluid...Wat bedoel ik daarmee?...tsja....???
Gevonden in een Selmer Reference Kookaburra, na een zoektocht van ong. 2 jaar waarin ik ontelbare references heb afgekeurd omdat zij geen verbetering boden ten opzichte van mijn SA80II. UIteindelijk kreeg ik een MarkVI in mijn handen en heb ik mijn reference daarvoor ingewisseld. Nu heb ik een sax met een mark VI geluid, maar met de nukken van een oude sax. Ik ben nog niet uitgezocht.

Kortom, mijn SA80 II was een hele fijne sax, Minpunten: stemming, maar ook dat is individueel. Of je een goeie vindt hangt in eerste instantie af van jouw wensen. De mijne is uitgezocht bij Hakkert indertijd, uitgezocht uit ongeveer 15 zeer verschillende, maar best wel goeie sa80 II's. Ik wilde alleen de mijne.

Helpt dit?
Zorg dat je veel referentie hebt, maw, speel op veel saxen en zorg ervoor dat je altijd zoveel mogelijk saxen kunt vergelijken. Je kunt daaravoor het beste bij Harry Bakker of Adams terecht. En beperk je niet tot 1 type.
een keuze uit 1 sax is geen keuze! Je moet het verschil tegelijkertijd kunnen horen en dat heel vaak.
Het mooiste van saxofoon spelen is de gelegenheid die je hebt gekregen om saxofoon te leren spelen.

Offline jeebee50

• Member
  • *
« Reply #2 on: 31 July 2014, 22:20:38 »
Ik kan alleen vergelijken met een Yamaha studiesax 625  en een oude Amerikaan Conn Mexico altsaxen. De eerste is vlak en licht en de 2e had een heel andere diepe bruine klank (maar heel vals).
Mijn SA80 had ook wat intonatieproblemen met (te) hoog in het hoge, maar dit heb ik allemaal af laten stellen en is nu geen probleem meer.
Ik ben erg tevreden, ik moet er wel meer op werken in die zin dat er altijd wat weerstand is (wat eigenlijk wel fijn is). Ik heb op andere saxen gespeeld (Yanagisawa en Selmer Mk VI) maar daar tetterden de tonen er (te) makkelijk uit.
-- To sax or not to sax, that's no question --

Alt sax Selmer SA 80-II jubilee, mondstuk Selmer Claude Delangle, rieten: van Doren Jazz 2,5

Offline the martin

• Member
  • *
    • http://www.themartinstory.net
« Reply #3 on: 31 July 2014, 22:33:14 »
Die weerstand herken ik ook wel (ik hou van vrij blazend)
Verder  weet ik iemand met rammelde kleppen (te veel speling op de stangen) maar dat kan slecht onderhoud zijn

Wat ik het belangrijkste vind. Er is niet één type II
Het zijn er duizenden. Ieder heeft zijn eigen karakter, groot geluid (ik hou mijn hard nu vast) maar zonder focus, gefocust maar klein geluid (acoustisch)
Elke Selmer is hand gemaakt, een individu

Speel ze, zo veel mogelijk verschillende.
Ik heb er 10tallen gespeeld die mij niets deden, en een paar die mijn hart probeerden te stelen.
(Wat ze niet gelukt is)
Maar dit is persoonlijk en afhankelijk van wat jij in een sax zoekt

Offline JackoBond

• Member
  • *
« Reply #4 on: 01 August 2014, 13:01:09 »
Bedankt voor jullie reacties :-)

Wat ik zoek in een sax, goh..   In de eerste plaats een sax die makkelijk aanspreekt, een beetje weerstand mag wel.  Qua weerstand is het een kwestie van de gulden middenweg te vinden in een sax: niet te veel, niet te weinig.  Ik ben technisch goed onderlegd als het op muziek spelen aankomt.  De creativiteit/inventiviteit is wat minder.  Ik werk ook graag op een sax: het moet niet allemaal té vlot gaan, taming the saxophone ... :-) Wat weerstand komt techniek alleen maar ten goede.  Ik weet niet of een sax met een beetje weerstand een logische keuze is voor een beginner, maar ik heb graag een uitdaging.

Ik hou wel van de selmer sound: het donkere warme in het laag en het verrijkende in het hoog.  Ik denk Pieter wel te begrijpen wat de 'diepe klank' betreft.  Ik zoek die ook en puur afgaand op enkel luisteren: de reference zit daar iets beter dan de serie II, de serie III is het meest helder van de drie.  Serie II klinkt een beetje meer mellow dan de III vind ik, heeft wel iets.  Zeker voor de jazz en blues geeft het net dat tikkeltje meer cachet voor mij.

Heb al veel mensen weten schrijven dat ze de voorkeur geven aan de II boven de III.  Is wel persoolijk natuurlijk.  Er zijn ook mensen die stellen dat de vroegere serie II's(jaren 80 & 90) iets warmer zijn dan de recentere versies.  Wat daar van waar is weet ik nog niet, maar ik ga ervan uit dat het verschil niet erg groot zal zijn.

Ben in de eerste plaats op zoek naar een tweedehands Selmer.  Eerstdaags ga ik op een jonge serie II proef spelen.  Saxpoint & Harry Bakker hebben een aantal oudere serie II's te koop staan(en allicht wat voorraad van andere uitvoeringen om te testen) maar de vakantieperiode gooit roet in het eten(gesloten).  Nieuw ligt de prijs mij wel te hoog.  Tweedehands references komt je zo goed als niet tegen, jammer.  Maar bewijst wel dat ze té goed zijn om weg te doen ;-)

Offline JackoBond

• Member
  • *
« Reply #5 on: 01 August 2014, 13:19:11 »

Iemand's zoektocht naar dé sax/klank kan lang duren.  Ik denk die sax ook niet onmiddellijk te vinden hoor maar eens je aan sax begint... speel je voor't leven. 

In de loop van je levenswandel/groeiproces tref je dan wel eens een sax die je hart sneller doet slaan dan degene die je op dat moment in je bezit hebt.  Die nieuwe sax helpt je dan weer verder groeien... en kan je weer even verder tot...

In the meanwhile: carpe diem :-)

Het verhaal van Pieter is een mooi voorbeeld!

Offline Pieter

• Member
  • *
« Reply #6 on: 01 August 2014, 14:54:00 »
'Ik hou wel van de selmer sound: het donkere warme in het laag en het verrijkende in het hoog.  Ik denk Pieter wel te begrijpen wat de 'diepe klank' betreft.  Ik zoek die ook en puur afgaand op enkel luisteren: de reference zit daar iets beter dan de serie II, de serie III is het meest helder van de drie.  Serie II klinkt een beetje meer mellow dan de III vind ik, heeft wel iets.  Zeker voor de jazz en blues geeft het net dat tikkeltje meer cachet voor mij.'

Dat heb je wel goed gehoord. De reference echter zit bovenin vaak op slot als het ware en verliest daar een boel zeggingskracht. Zoals ik al zei, ik heb er heel veel gespeeld en eigenlijk had ik bij allemaal ( op die van mij na, natuurlijk) het gevoel dat iemand met een rubberen hamer op mijn hoofd stond te timmeren zo gauw ik boven hoge e uitkwam.
De reference is een dure sax, die volop gepromoot is, dat zorgt ervoor dat hij zowiezo geliefd is.
Ik heb ook ooit maar 1 mooie serie III gehoord en dat was een massief zilveren. Ik was puur verbaasd dat die zo'n mooie klank had, hij ad alleen een bes die ruim een kwart toon te laag was en daar kon niets aan gedaan worden. De overige serie III's vond ik of heel erg voos klinken of veel te dun.
Een dunne klank wordt ook door veel mensen als helder beoordeeld, ook een andachtspuntje, dus.

"In de loop van je levenswandel/groeiproces tref je dan wel eens een sax die je hart sneller doet slaan dan degene die je op dat moment in je bezit hebt.  Die nieuwe sax helpt je dan weer verder groeien... en kan je weer even verder tot...

In the meanwhile: carpe diem :-)"

Jaja, dat klopt, maar neem het volgende eens ter overweging:
Je bent niet heel piep meer, toch? Wanneer je zo met klank bezig bent dan geef ik je op een briefje dat je uiteindelijk uitkomt bij een Mark VI.
Je kunt inderdaad groeien naar zo'n toeter, en wanneer je daar bent aangekomen begint een nog moeilijkere zoektocht. Het vinden van een Mark VI naar je zin is nog veel moeilijker dan nu naar een serie II. Je uitgangsmateriaal is dan al van hoge kwaliteit en dan is het lastig om iets te vinden wat zoveel beter is dat je daar ook inderdaad een investering voor over hebt. De verkoop van 2dehands kwaliteitstoeters levert je op elke toeter een behoorlijk verlies.
Ik dacht dat je nu op een jupiter speelt? Dat is heus niet verkeerd, ik zou kijken of je met aanpassing van mondstuk een en ander kunt bereiken en dan verder gewoon sparen om toe te kunnen slaan wanneer die mooie Mark voorbij komt wandelen. Uiteindelijk kies je voor een Mark!
Hoeveel jaar gun je jezelf om te groeien voordat je van een Mark mag gaan genieten? Heb je dat aantal jaar?

Als je veel speelt en een kritisch oor hebt, dan ben je het waard!

succes!
Het mooiste van saxofoon spelen is de gelegenheid die je hebt gekregen om saxofoon te leren spelen.

Offline jupialto

• Member
  • *
« Reply #7 on: 01 August 2014, 15:42:47 »
"In de loop van je levenswandel/groeiproces tref je dan wel eens een sax die je hart sneller doet slaan dan degene die je op dat moment in je bezit hebt.  Die nieuwe sax helpt je dan weer verder groeien... en kan je weer even verder tot...

In the meanwhile: carpe diem :-)

Dat herken ik dan weer wel, zeg maar.......Dat je na een aantal jaren spelen ineens toe bent aan iets anders qua geluid. En dat je daarin groeit, lijkt mij ook aannemelijk, maar de gok zoals Pieter die durft uit te spreken gaat mij te ver. Het lijkt mij moeilijk om op basis van een aantal variabelen (die, zoals het woord al zegt, kunnen veranderen) een voorspelling te doen. Je kunt m.i. op zeker moment "fed-up" raken van iets, zoals geluid, waardoor je een rigoreuze, andere keuze maakt dan men verwacht.
groet, Menno

\"your inner voice will always guide you\"

Offline Pieter

• Member
  • *
« Reply #8 on: 01 August 2014, 16:58:03 »
Je hebt gelijk, Jupi,! Ik ben in de war met iemand anders, Jackobond heeft nog alle tijd van de wereld om van alles uit te proberen.

Toch denk ik dat er voor haar niet meer zoveel onbekends is en klinkt alles heel goed doordacht en relevant. De keus is niet meer "Amerikaan versus Selmer". Zij hoort de verschillen tussen de Selmers en elke Selmer kan een verbetering zijn van zijn voorganger, maar het blijft een Selmer. Maakt niet uit welke muziekstijl. Het soort geluid kun je vormgegeven door mondstukken en rieten, maar wat je daar ook mee doet, de basis blijft altijd een Selmer en dus heb je klankkwaliteit. Daar krijg je nooit genoeg van. Een Mark VI heeft dat als geen enkele andere sax. Je kan ook een heel goed geluid beu raken, dat gaat meestal samen met een veranderende voorkeur voor bepaalde muziek, nou...dan pas je gewoon je set up aan.
Met een Selmer kun je alle kanten op terwijl je verzekerd bent van een topgeluid. Niet dat je daar dan weer niet naar moet zoeken...maar de toeter zelf maakt alles mogelijk.

Offline jupialto

• Member
  • *
« Reply #9 on: 01 August 2014, 19:38:34 »
Kijk, ik ben niet zo'n Selmer-fan (dat komt hopelijk nog eens!!) omdat het groot-Amerikaanse geluid mij nu meer aanspreekt; vintage zegt mij op dit moment meer dan Mark II of VI etc. Ik ben nog niet uitgekeken op mijn Volkswagen Golf zeg maar, terwijl ik soms kwijlend kijk naar een vette (vintage, dat wel!) Maserati. Natuurlijk zal prijs een rol spelen in dit gebeuren; zelf vind ik dat ik iets waard moet zijn. Dat's ook de reden waarom ik nog niet toe ben aan de Rolls Royce onder de saxen, Selmer.....
Als zelfbenoemd luie blazer, kan ik de stap naar Selmer nog niet verkopen aan de mij omringenden.

Toch nog ff een tipje van de sluier van lekkere dingen opgelicht: zoek via Google Roberto's Winds in New York en kwijl bij het zien van de "Selmer- lounge". Ik ben bij die gasten op bezoek geweest en heb het met hen alleen gehad over vintage-saxen, en ben het lekkers vergeten tot mij te nemen........Moet dus nog een keer terug (bah, wat en straf!).
groet, Menno

\"your inner voice will always guide you\"

Offline JackoBond

• Member
  • *
« Reply #10 on: 01 August 2014, 22:35:21 »
Een Mark VI is out of the question, om de doodeenvoudige reden dat de VI geen sax is om op te leren spelen maar een sax die je in handen mag/kan hebben als je al echt goed speelt. 

Stel dat ik een doorwinterde saxspeler ben met een pak ervaring: dan nog zal ik nooit een Mark VI kopen, ook al vind ik de klank van de mark subliem en wonderbaarlijk.   Ik heb daar verschillende redenen voor: 1) de uit de pan swingende prijzen bvb.  Ik weiger mee te doen aan het uitmelken van het onevenwicht van vraag vs aanbod. 2) Het bezitten van een VI llijkt haast aan te voelen als een soort van statussymbool, gewoon omdat die sax wordt beschouwd als de beste ooit gemaakt.(is mijn persoonlijke ervaring, het is NIET de bedoeling om op iemands tenen te trappen, even ter verduidelijking).   3)Er zijn nog maar weinig toeters gemaakt die erg dicht de klank van de VI benaderen/evenaren.  Geen enkele toeter bij mijn weten die de VI overtreft.  Als ik een VI in huis zou hebben dan zet ik mezelf behoorlijk strop, zo niet zelfs vast.  Ik laat het zoeken/bezitten van saxofoons graag een beetje 'out in the open'.   De kans dat men na verloop van tijd toe is aan een ander geluid is zeer reeël en ergens ook wel normaal, denk dat veel mensen dat hebben.  Als dat ooit zover zou zijn dan wil ik de keuze hebben om: idd te experimenteren met de set up en zien hoever ik daar mee kom of al dan niet een zijsprong te maken en een tweede sax erbij te kopen maar dan wel een andere telg binnen de sax familie: een tenor bvb.  Of toch een sax tegenkomen die hoog genoeg boven de huidige uitsteekt en dan alsnog de huidige verkopen.  Ik wil ruimschoots de kans krijgen om te exploreren... met een VI in mijn bezit betekent dat meestal maar een ding: verkopen.  Voor mij is het nog altijd een hobby die enigszins betaalbaar moet blijven.  Eén of andere suikeroom/tante ontbreekt in mijn familie, helaas ;-)  Trouwens, de zoektocht naar de sax die de klank van de VI evenaart(voor mij persoonlijk) zal mij triggeren en blijven triggeren.  Als je een VI moest hebben dan valt die trigger weg... Wat dan?  Ik kan mij best wel vinden in het "bezitten van een sax die de mark VI klank zeer dicht benadert én daarenboven dan allicht nog het speelcomfort zal hebben dankzij zijn moderne applicatuur.   Voor de echte veeleisende spelers ligt dat verhaal dan weer gans anders natuurlijk..  maar daar gaan we nu niet verder over uitweiden.  Wil het in eerste instantie nog altijd hebben over de pro's maar vooral ook de eventuele cons van de Selmer series II al dan niet de III.

Maakt niet uit welke muziekstijl. Het soort geluid kun je vormgegeven door mondstukken en rieten, maar wat je daar ook mee doet, de basis blijft altijd een Selmer en dus heb je klankkwaliteit. Daar krijg je nooit genoeg van. Een Mark VI heeft dat als geen enkele andere sax. Je kan ook een heel goed geluid beu raken, dat gaat meestal samen met een veranderende voorkeur voor bepaalde muziek, nou...dan pas je gewoon je set up aan.
Met een Selmer kun je alle kanten op terwijl je verzekerd bent van een topgeluid. Niet dat je daar dan weer niet naar moet zoeken...maar de toeter zelf maakt alles mogelijk.

Volledig mee eens.  Vandaar dat mijn keuze valt op de serie II: is nog betaalbaar én een goed instrument om goed op te leren spelen.

Kijk, ik ben niet zo'n Selmer-fan (dat komt hopelijk nog eens!!) omdat het groot-Amerikaanse geluid mij nu meer aanspreekt; vintage zegt mij op dit moment meer dan een Mark II of VI etc.

Bij mij is het net omgekeerd... :-)

Offline drietenor

• met dubbele embouchure
  • Member
  • *
  • anser custodis animus
« Reply #11 on: 02 August 2014, 10:09:10 »
Op dit niveau zijn de verschillen erg klein, waardoor smaakverschillen, vorm van de dag, blinde vlekken, vuiltje op je mondstuk, luchtvochtigheid, het eten van meikersen, iets minder riet bepalend kunnen zijn voor de keuze van het moment. Om die reden moet je een instrument langere tijd uitproberen.
De saxofoon die je matig vindt kan door een beurt bij een andere technicus opeens het ideale geluid hebben en dat is een factor die moeilijk uit te schakelen is.
In een zoektocht naar het ideale geluid is het om deze en andere redenen niet duidelijk of de uiteindelijk gekozen saxofoon ook de optimale saxofoon is uit de aangeboden instrumenten. Daarna treedt een proces van cognitieve dissonantie in waardoor er geen rationele discussie over deze keuze meer mogelijk is.

Kortom, het is een mooi streven om de beste saxofoon te vinden, maar ook al besteed je erg veel tijd aan het proces dan zijn er geen garanties dat je zal slagen.
De belangrijkste factoren zijn een goede embouchure, techniek en een goed hierbij passend mondstuk/riet/rietbinder combinatie.
De saxofoon is daarbij vergeleken niet zo belangrijk.
Zoiets als een kers op de appelmoes.

8) 8) 8)
De saxofoon is gebaseerd op technologie van 1810

Offline Pieter

• Member
  • *
« Reply #12 on: 02 August 2014, 11:10:26 »
"Een Mark VI is out of the question, om de doodeenvoudige reden dat de VI geen sax is om op te leren spelen maar een sax die je in handen mag/kan hebben als je al echt goed speelt." 

Das Flauwekul! Vertel dat maar tegen al die mensen die in mijn vereniging zijn begonnen op een Mark VI. We hebben alleen maar Mark VI-en,alle saxen, omdat die indertijd nieuw zijn gekocht, die mensen hebben toen ze erop begonnen in latere jaren nooit gedacht van geef mij maar liever een Yamaha....
Een Mark VI heeft een iets andere, oudere, aplicatuur. Dat is wennen wanneer je van een moderne Selmer afkomt. Verder is er geen ander verschil tussen Mark VI en de overige Selmers onderling. Alle nadelen, zowel qua klank als qua speelgemak kom je tegen in de serie II, III, Reference en Mark VI. Je moet je daarom ook niet fixeren op een type toeter, je zoekt gewoon naar een toeter met het meeste speelgemak, de beste klank en heel belangrijk, de beste stemming.
Vergis je niet, je kunt een serie II tegenkomen waar je absoluut niet mee uit de voeten kunt en een Mark VI waar je zo op weg speelt.
Be openminded!

Er betaat wel een groot verschil tussen de studiesaxen van bv Yamaha en Selmers. De Yamaha's zijn zeer geschikte beginnerssaxen omdat ze over het algemeen een goede stemming hebben en een zeer snelle actie. Dat heeft voordelen voor beginners, je kunt je dan namelijk volledig concentreren op het spelen van de noten en je hoeft niet zo hard te werken op je intonatie. Op elke Selmer moet je harder werken, maar ook dat is alleen maar een kwestie van "wat ben je gewend' en "als je niet beter weet..."

"Stel dat ik een doorwinterde saxspeler ben met een pak ervaring: dan nog zal ik nooit een Mark VI kopen, ook al vind ik de klank van de mark subliem en wonderbaarlijk.   Ik heb daar verschillende redenen voor: 1) de uit de pan swingende prijzen bvb.  Ik weiger mee te doen aan het uitmelken van het onevenwicht van vraag vs aanbod."

Groot gelijk. Ik heb ook mijn grenzen. Er zijn best veel Mark VI te koop, het slaat nergens op om daar een hoofdprijs voor te betalen en het is nog maar de vraag of dat ook werkelijk gedaan wordt. Ik denk dat het redelijk is dat je voor een Mark in goede staat een prijs moet hangen die vergelijkbaar is met de top van de nieuwe Selmers. Klank is voor geen enkele winkelier van belang, voor geen enkele verkoper. Die willen simpelweg hun handel verkopen dus zegt ooit iemand tegen je dat een bepaalde sax zo duur is omdat hij zo'n mooie klank heeft of dat omdat "die en die"er op heeft gespeeld, nooit intrappen. NIEMAND bepaald voor jou wat jij wilt. Voor een winkelier is het zuiver de staat van de sax die zijn prijs bepaald en het segment waar hij toe behoort.
Ik ken een heleboel mensen met een Mark VI en die hebben allemaal een prijs betaald waar ze ook een nieuwe voor hadden kunnen kopen.
Over het algemeen zie je dat wanneer de nieuwe saxen duurder worden, de Marken gewoon meestijgen.
De prijs die ik betaald heb voor mijn Mark? 2300 euro! met een beurt van 900 euro erboven op 3200 dus, geen gekke prijs, toch. ter vergelijking, mijn Reference kostte me 3 jaar eerder 3850.

"2) Het bezitten van een VI llijkt haast aan te voelen als een soort van statussymbool, gewoon omdat die sax wordt beschouwd als de beste ooit gemaakt.(is mijn persoonlijke ervaring, het is NIET de bedoeling om op iemands tenen te trappen, even ter verduidelijking)."

wat kan jou dat schelen als je dit " ook al vind ik de klank van de mark subliem en wonderbaarlijk" ook vind?
lekker boeiend wat een ander ervan vindt. Wanneer iemand op deze manier tegen deze sax aankijkt weet je gelijk wat voor vlees je in de kuip hebt. Das iemand die zich meer druk maakt om uiterlijkheden dan om zaken waar het echt om gaat. Het afwijzen van staussymbolen is wat mij betreft dezelfde blikvernauwing als het vasthouden aan statussymbolen. Laat die kleinzieligheden achterwege, laat je niet beperken door wat anderen vinden. Uiteindelijk is het je spel wat gaat overtuigen, daar hoef je niet over te praten. Er zijn een heleboel azijnpissers in de muziekwereld, gewoon ja en amen knikken en je eigen ding doen.

"3)Er zijn nog maar weinig toeters gemaakt die erg dicht de klank van de VI benaderen/evenaren.  Geen enkele toeter bij mijn weten die de VI overtreft.  Als ik een VI in huis zou hebben dan zet ik mezelf behoorlijk strop, zo niet zelfs vast.  Ik laat het zoeken/bezitten van saxofoons graag een beetje 'out in the open'."   

Ik denk dat ik wel een paar honderd heb vastgehad en gespeeld. Er komt er geen een in de buurt. Ook, en eigenlijk zeker geen reference. Er zijn in alle series prachtige toeters te vinden maar geen sax heeft een Mark geluid behalve natuurlijk een Mark.

Kun jij het geluid van een Mark omschrijven, ik bedoel wat maakt nu het verschil tussen het geluid van een Mark en de overige toeters?

Wat voor toeter je ook hebt, als je geinterresseerd bent in geluid houdt je zoektocht nooit op. Het is ook leuk, ik ga vrijwel elk jaar wel een aantal keer de bekende winkels af en blijf altijd nieuwsgierig naar wat er is en wat er mogelijk is. Die "trigger" blijft altijd aanwezig en moet je niet alleen bij het instrument zelf leggen. Het kunnen ook mondstukken zijn, variatie genoeg. waarom zou je je zelf het mooiste geluid ontzeggen, alleen maar omdat je bang bent dat er daarna "niets meer komt"? Dat is nooit zo! Maar hoe beter het materiaal is wat je hebt, hoe moeilijker het is om vervanging te vinden. Maar "who cares"
In plaats van dat je al wat ouder bent zoals ik eerst veronderstelde, ben je nog een stuk jonger dan ik, toen ik begon. Het klinkt misschien een beetje overdreven maar het is echt zo dat een persoon van 18 meer tijd heeft om te groeien, maar ook meer tijd nodig heeft om te groeien dan iemand van 30. Dat is van grote invloed op je ontwikkelingstraject, in meerdere opzichten.

Ik ben benieuwd naar het vervolg.

Offline Pieter

• Member
  • *
« Reply #13 on: 02 August 2014, 11:24:44 »
Op dit niveau zijn de verschillen erg klein, waardoor smaakverschillen, vorm van de dag, blinde vlekken, vuiltje op je mondstuk, luchtvochtigheid, het eten van meikersen, iets minder riet bepalend kunnen zijn voor de keuze van het moment. Om die reden moet je een instrument langere tijd uitproberen.
De saxofoon die je matig vindt kan door een beurt bij een andere technicus opeens het ideale geluid hebben en dat is een factor die moeilijk uit te schakelen is.
In een zoektocht naar het ideale geluid is het om deze en andere redenen niet duidelijk of de uiteindelijk gekozen saxofoon ook de optimale saxofoon is uit de aangeboden instrumenten. Daarna treedt een proces van cognitieve dissonantie in waardoor er geen rationele discussie over deze keuze meer mogelijk is.

Kortom, het is een mooi streven om de beste saxofoon te vinden, maar ook al besteed je erg veel tijd aan het proces dan zijn er geen garanties dat je zal slagen.
De belangrijkste factoren zijn een goede embouchure, techniek en een goed hierbij passend mondstuk/riet/rietbinder combinatie.
De saxofoon is daarbij vergeleken niet zo belangrijk.
Zoiets als een kers op de appelmoes.

8) 8) 8)

De verschillen kunnen groot zijn, ze kunnen ook klein zijn, maar de kunst is"smaakverschillen, vorm van de dag, blinde vlekken, vuiltje op je mondstuk, luchtvochtigheid, het eten van meikersen, iets minder riet" buiten beschouwing te laten. Ik wordt altijd erg kriegel van uitspraken als "het gaat om de speler" een slechte speler klinkt op een mooie toeter beter! en een goede speler klinkt op een slechte toeter beter dan een slechte speler. Een technicus kan de toeter zelf nooit veranderen, hij kan alleen onvolkomenheden oplossen, maar dan moet je al gehoord hebben dat die erin zitten, en dan moet je ook in staat zijn geweest te beoordelen dat er een potentie inzit.

Ja het is een mooi streven om de beste sax te vinden, maar inderdaad waarschijnlijk onmogelijk. Op dit niveau is het vaak je krijgt iets, maar je levert dan ook iets in.  Gelukkig maar, zo blijf je lekker bezig.

Het is een complexe aangelegenheid, een sax kopen, meer dan de meeste mensen zich realiseren. Daarom zeg ik ook altijd dat je je docent, als je die hebt, mee moet nemen. Het advies van een winkelier heb je niet zoveel aan en dat hoort ook zo te zijn.

Offline drietenor

• met dubbele embouchure
  • Member
  • *
  • anser custodis animus
« Reply #14 on: 02 August 2014, 12:35:05 »
Het is een soort economie.
Een slechte speler heeft vaak meer aan oefenen dan aan een nog betere saxofoon.
Als hij door een saxofoon van 4000 euro minder gaat oefenen is het op de lange duur niet goed voor hem.
Het is ook de taak van de leraar om dergelijke vervelende opmerkingen te maken.
De saxofoon is gebaseerd op technologie van 1810