"Een Mark VI is out of the question, om de doodeenvoudige reden dat de VI geen sax is om op te leren spelen maar een sax die je in handen mag/kan hebben als je al echt goed speelt."
Das Flauwekul! Vertel dat maar tegen al die mensen die in mijn vereniging zijn begonnen op een Mark VI. We hebben alleen maar Mark VI-en,alle saxen, omdat die indertijd nieuw zijn gekocht, die mensen hebben toen ze erop begonnen in latere jaren nooit gedacht van geef mij maar liever een Yamaha....
Een Mark VI heeft een iets andere, oudere, aplicatuur. Dat is wennen wanneer je van een moderne Selmer afkomt. Verder is er geen ander verschil tussen Mark VI en de overige Selmers onderling. Alle nadelen, zowel qua klank als qua speelgemak kom je tegen in de serie II, III, Reference en Mark VI. Je moet je daarom ook niet fixeren op een type toeter, je zoekt gewoon naar een toeter met het meeste speelgemak, de beste klank en heel belangrijk, de beste stemming.
Vergis je niet, je kunt een serie II tegenkomen waar je absoluut niet mee uit de voeten kunt en een Mark VI waar je zo op weg speelt.
Be openminded!
Er betaat wel een groot verschil tussen de studiesaxen van bv Yamaha en Selmers. De Yamaha's zijn zeer geschikte beginnerssaxen omdat ze over het algemeen een goede stemming hebben en een zeer snelle actie. Dat heeft voordelen voor beginners, je kunt je dan namelijk volledig concentreren op het spelen van de noten en je hoeft niet zo hard te werken op je intonatie. Op elke Selmer moet je harder werken, maar ook dat is alleen maar een kwestie van "wat ben je gewend' en "als je niet beter weet..."
"Stel dat ik een doorwinterde saxspeler ben met een pak ervaring: dan nog zal ik nooit een Mark VI kopen, ook al vind ik de klank van de mark subliem en wonderbaarlijk. Ik heb daar verschillende redenen voor: 1) de uit de pan swingende prijzen bvb. Ik weiger mee te doen aan het uitmelken van het onevenwicht van vraag vs aanbod."
Groot gelijk. Ik heb ook mijn grenzen. Er zijn best veel Mark VI te koop, het slaat nergens op om daar een hoofdprijs voor te betalen en het is nog maar de vraag of dat ook werkelijk gedaan wordt. Ik denk dat het redelijk is dat je voor een Mark in goede staat een prijs moet hangen die vergelijkbaar is met de top van de nieuwe Selmers. Klank is voor geen enkele winkelier van belang, voor geen enkele verkoper. Die willen simpelweg hun handel verkopen dus zegt ooit iemand tegen je dat een bepaalde sax zo duur is omdat hij zo'n mooie klank heeft of dat omdat "die en die"er op heeft gespeeld, nooit intrappen. NIEMAND bepaald voor jou wat jij wilt. Voor een winkelier is het zuiver de staat van de sax die zijn prijs bepaald en het segment waar hij toe behoort.
Ik ken een heleboel mensen met een Mark VI en die hebben allemaal een prijs betaald waar ze ook een nieuwe voor hadden kunnen kopen.
Over het algemeen zie je dat wanneer de nieuwe saxen duurder worden, de Marken gewoon meestijgen.
De prijs die ik betaald heb voor mijn Mark? 2300 euro! met een beurt van 900 euro erboven op 3200 dus, geen gekke prijs, toch. ter vergelijking, mijn Reference kostte me 3 jaar eerder 3850.
"2) Het bezitten van een VI llijkt haast aan te voelen als een soort van statussymbool, gewoon omdat die sax wordt beschouwd als de beste ooit gemaakt.(is mijn persoonlijke ervaring, het is NIET de bedoeling om op iemands tenen te trappen, even ter verduidelijking)."
wat kan jou dat schelen als je dit " ook al vind ik de klank van de mark subliem en wonderbaarlijk" ook vind?
lekker boeiend wat een ander ervan vindt. Wanneer iemand op deze manier tegen deze sax aankijkt weet je gelijk wat voor vlees je in de kuip hebt. Das iemand die zich meer druk maakt om uiterlijkheden dan om zaken waar het echt om gaat. Het afwijzen van staussymbolen is wat mij betreft dezelfde blikvernauwing als het vasthouden aan statussymbolen. Laat die kleinzieligheden achterwege, laat je niet beperken door wat anderen vinden. Uiteindelijk is het je spel wat gaat overtuigen, daar hoef je niet over te praten. Er zijn een heleboel azijnpissers in de muziekwereld, gewoon ja en amen knikken en je eigen ding doen.
"3)Er zijn nog maar weinig toeters gemaakt die erg dicht de klank van de VI benaderen/evenaren. Geen enkele toeter bij mijn weten die de VI overtreft. Als ik een VI in huis zou hebben dan zet ik mezelf behoorlijk strop, zo niet zelfs vast. Ik laat het zoeken/bezitten van saxofoons graag een beetje 'out in the open'."
Ik denk dat ik wel een paar honderd heb vastgehad en gespeeld. Er komt er geen een in de buurt. Ook, en eigenlijk zeker geen reference. Er zijn in alle series prachtige toeters te vinden maar geen sax heeft een Mark geluid behalve natuurlijk een Mark.
Kun jij het geluid van een Mark omschrijven, ik bedoel wat maakt nu het verschil tussen het geluid van een Mark en de overige toeters?
Wat voor toeter je ook hebt, als je geinterresseerd bent in geluid houdt je zoektocht nooit op. Het is ook leuk, ik ga vrijwel elk jaar wel een aantal keer de bekende winkels af en blijf altijd nieuwsgierig naar wat er is en wat er mogelijk is. Die "trigger" blijft altijd aanwezig en moet je niet alleen bij het instrument zelf leggen. Het kunnen ook mondstukken zijn, variatie genoeg. waarom zou je je zelf het mooiste geluid ontzeggen, alleen maar omdat je bang bent dat er daarna "niets meer komt"? Dat is nooit zo! Maar hoe beter het materiaal is wat je hebt, hoe moeilijker het is om vervanging te vinden. Maar "who cares"
In plaats van dat je al wat ouder bent zoals ik eerst veronderstelde, ben je nog een stuk jonger dan ik, toen ik begon. Het klinkt misschien een beetje overdreven maar het is echt zo dat een persoon van 18 meer tijd heeft om te groeien, maar ook meer tijd nodig heeft om te groeien dan iemand van 30. Dat is van grote invloed op je ontwikkelingstraject, in meerdere opzichten.
Ik ben benieuwd naar het vervolg.